Moet niet gekker worden

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
krisnatoon
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 12 aug 2015, 11:18
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Moet niet gekker worden

Bericht door krisnatoon » za 25 mei 2019, 16:13

Ik heb 2 weken geleden doppen gebroken.

Vandaag in de kast gekeken...weer allemaal doppen. Ik dacht, maar afwachten op tuten en kwaken maar.....aan het begin van de middag ...een flinke zwerm.

Kortom, ik ben de draad en de 'controle' over deze kast kwijt.

Afwachten maar op tuten en kwaken (denk ik) en er het beste van hopen. Of heeft iemand een beter idee???

Groet,

Kris

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Moet niet gekker worden

Bericht door JackC » za 25 mei 2019, 17:19

Ik begrijp je ding niet zo goed, je zegt ik heb twee weken geleden doppen gebroken, dat volk was toen dus behoorlijk in zwermstemming. Als je toen alleen de belegde doppen hebt weggehaald en verder niets, blijft het volk natuurlijk in zwermstemming, vandaar nu weer allemaal doppen. Ja, dan wacht de koningin op een goed moment en vertrekt. Nu inderdaad wachten op een nieuwe koningin (tuter) en een nazwerm voorkomen.

krisnatoon
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 12 aug 2015, 11:18
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Moet niet gekker worden

Bericht door krisnatoon » za 25 mei 2019, 17:45

Jack, dank voor je reactie.

Ik heb 2 weken geleden doppen gebroken maar dat waren volgroeide doppen, dus ook een paar jonge koninginnen in laten lopen. Dus daarom dacht ik dat ze geen doppen meer zouden maken en niet meer gaan zwermen. (Daarvoor een zwerm gehad waarin alle bijen weer terug gingen de kast in, dus ik dacht dat de oude koningin er niet meer in zou zitten.)

Daarom heb ik, na jouw antwoord te hebben gelezen, het vermoeden dat de oude koningin op een of andere manier toch in de kast is blijven zitten, het gevecht met andere koninginnen heeft overleefd en vandaag is gaan zwermen. Anders zou ik het ook niet kunnen verklaren.

Groet, Kris

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Moet niet gekker worden

Bericht door tomer » zo 26 mei 2019, 00:03

Ik heb hier iets gelijkaardigs meegemaakt, zie onderwerp "vreemde situatie". Bij mij liep de oude koningin ook nog rond toen er al doppen rijp waren. 1 dop was al uitgelopen en vermoedelijk (?) is die jonge koningin afgestoken. De dag erna een zwerm met oude koningin (heb ze gezien), maar mislukt en het volk is teruggekeerd naar de kast. Vandaag een jonge koningin gezien (tuter) en alle overige doppen weggehaald.

krisnatoon
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 12 aug 2015, 11:18
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Moet niet gekker worden

Bericht door krisnatoon » zo 02 jun 2019, 10:43

Deze week steeds geluisterd naar tuten en kwaken. Niets gehoord.

Dus ik ben vrijdagavond toch de kast maar ingegaan om de aanwezige doppen te breken. Maar, alle doppen waren al open. (ik heb deze week geen zwerm gezien en ben toch het grootste deel van de week thuis geweest waar de kast staat.)

Maar nog vreemder vond ik het dat er GEEN gesloten broed aanwezig was. Je zou toch zeggen dat de met de zwerm vertrokken koningin is blijven leggen totdat ze vertrok

Kortom, ik wacht wel af. Ben benieuwd hoe dit afloopt.

Of zie ik iets over heet hoofd???

Groet,

Kris

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten