Stille moerwissel of zwermneiging?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Imkeramerongen
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 15:17
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Stille moerwissel of zwermneiging?

Bericht door Imkeramerongen » zo 26 mei 2019, 20:31

Beste allen,

Ik heb een volkje met een koningin uit 2017 (zwarte bij/bastaard). 1 mei trof ik meerdere moerdoppen (6) aan op de randen van de raten. Op dat moment waren er 9 ramen broed. Ik heb de doppen weggebroken en een broedaflegger gemaakt. De koningin is in de oude kast gebleven met de vliegbijen (broedaflegger is op dezelfde stand gebleven) en 2 ramen broed. Enkele dagen later heb ik een oxaalzuurbehandeling uitgevoerd (ivm krabbelaars voor de kast en de verdenking oo cbpv).

Op 11 mei tref ik 4 ramen broed aan met ook veel honing en stuifmeel. Echter ook 2 belegde moerdoppen (eitje) op de rand van de raten . Ik heb de doppen weggebroken. Op 16 mei tref ik geen doppen aan.

Vandaag bij controle 5 ramen broed (brias). Volk is vriendelijk en komt met veel stuifmeel en nectar binnen. Ze bouwen de kunstraten maar matig uit en ik tref opnieuw 3 moerdoppen aan. Alle 3 nu op 1 raam (met ook veel darrenraat) aan de rand van wat gek uitgebouwde raat halverwege het raam. 2 links op het raam, 1 rechts. De oude q is nog steeds aanwezig. Ze legt niet onregelmatig.

Zou het volk de huidige moer willen wisselen (en moet ik ze dus gewoon hun gang laten gaan) of hebben ze alsnog zwermplannen?

(De broedaflegger heeft overigens redcellen aangezet en een koningin geproduceerd welke nu aan de leg is. Vandaag ook daar met oxaalzuur behandeld (geen gesloten broed). Volk doet het uitstekend.)

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Stille moerwissel of zwermneiging?

Bericht door Fish » ma 27 mei 2019, 12:00

Het klinkt technisch gezien als een vlieger waarbij je ook nog een deel van de jonge bijen hebt laten zitten, hierdoor kan ik mij voorstellen dat de aanwezige zwermneiging niet volledig is weggenomen. Doppen aan de rand zijn meestal wel zwermcellen, maar ik kan je verder geen uitsluitsel geven.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8253
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Stille moerwissel of zwermneiging?

Bericht door Hans van der Post. » ma 27 mei 2019, 14:51

Fish schreef:Het klinkt technisch gezien als een vlieger waarbij je ook nog een deel van de jonge bijen hebt laten zitten, hierdoor kan ik mij voorstellen dat de aanwezige zwermneiging niet volledig is weggenomen. Doppen aan de rand zijn meestal wel zwermcellen, maar ik kan je verder geen uitsluitsel geven.
Aanwezige zwermneiging? onregelmatige broedaanzet? slecht bouwen? dit is een stille wissel!
Gewoon laten gaan. Uit een stille wissel cel kom een hele mooie moer!
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten