eerste volkje

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Boerderia
Berichten: 11
Lid geworden op: do 04 jul 2019, 14:55
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Zwarte bij
Contacteer:

eerste volkje

Bericht door Boerderia » do 04 jul 2019, 17:08

Hallo, ik kom hier net kijken en heb meteen een vraag. Ik heb sinds dinsdag mijn eerste volk, een klein nazwermpje. Gisteren was het de hele dag een drukte om de kast. Vandaag was het een stuk rustiger, pas later in de middag werd het weer drukker. Ik heb er een potje suikerwater op staan en dat vind gretig aftrek. De aankomende bijen hebben niet zichtbaar iets bij zich. Hoe kan ik aan de buitenkant zien of het goed gaat en waar moet ik opletten?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: eerste volkje

Bericht door Hans van der Post. » do 04 jul 2019, 22:58

Boerderia schreef:Hallo, ik kom hier net kijken en heb meteen een vraag. Ik heb sinds dinsdag mijn eerste volk, een klein nazwermpje. Gisteren was het de hele dag een drukte om de kast. Vandaag was het een stuk rustiger, pas later in de middag werd het weer drukker. Ik heb er een potje suikerwater op staan en dat vind gretig aftrek. De aankomende bijen hebben niet zichtbaar iets bij zich. Hoe kan ik aan de buitenkant zien of het goed gaat en waar moet ik opletten?
Welkom op dit forum - Bijenhouden - .
De drukte op de eerste dag is "het invliegen" een bijenvolk het wil graag weten waar ze staan zodat ze de kast terug kunnen vinden.
Je wil graag weten of alles daarbinnen goed gaat. Je schreef': "een klein nazwermpje" dit betekend dat er een jonge nog niet bevrucht koningin in het volkje zit. Het is moeilijk maar kijk de eerste tien dagen niet in het volkje. Zolang het vliegt gaat het goed. Je zult de komende dagen bijen zien binnen komen met verzameld stuifmeel aan de achterpoten -is een goeds teken! Blijf regelmatig - in de avond halve jampot suikerwater voeren
De koningin - moer gaat de komende dagen op bruidsvucht als dit is gebeurd kan na een drie à vier dagen eitjes leggen.
Maar blijf de eerste tien dagen van het volkje af!
Je voert suikerwater zit dit in een bakje op het voergat van de dekplank? Suikerwater overdag aanbieden is niet zo verstandig.
Er kunnen andere bijen uit de omgeving een kijkje komen nemen. Je weet dat bijen een taal hebben nu "luilekkerland"is snel doorverteld.

Als laatste, zie dat je aan een bijenboek kan lenen of kopen.
!Hans.

Boerderia
Berichten: 11
Lid geworden op: do 04 jul 2019, 14:55
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Zwarte bij
Contacteer:

Re: eerste volkje

Bericht door Boerderia » vr 05 jul 2019, 07:53

dank je voor je reactie. Het voerbakje staat inderdaad op de dekplank. Een cursus is één ding, maar als er dan een kast in je tuin staat dan wordt je daar toch onzeker van. Voorlopig ben ik tevreden met alleen kijken, maar je wilt toch graag weten of het goed gaat daarbinnen dus vroeg ik me af hoe je dat dan kon zien.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: eerste volkje

Bericht door Hans van der Post. » vr 05 jul 2019, 09:30

Hoe dit er binnen aan toegaat? Even de eerste tien dagen op je handen zitten. :be2:
Pak een stoel en ga zitten kijken wat er zich op de vliegplank afspeelt.
Als je twee volken hebt kun je een volk regelmatig pesten en de ander met rust laten.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 49 gasten