Vegers en schudzwermen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Rafpit
Berichten: 28
Lid geworden op: di 19 feb 2019, 20:17
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 29
Bijenras(sen): Bastaard, Buckfast en Carnica
Locatie: Meppel eo
Contacteer:

Vegers en schudzwermen

Bericht door Rafpit » zo 07 jul 2019, 08:08

Hallo allen,

De term schudzwerm komt op dit forum veel voor. Ook op YouTube heb ik wat filmpjes gezien over het maken van schudzwermen. De datum voor het maken van de filmpjes staat vaak op de maand juli. Deze maand zal vast te maken hebben met het ontvangst van nieuwe koninginnen, of eigen gekweekte koninginnen om in te laten lopen.

Nu worden er vaan in mei al kunstzwermen gemaakt om zwermen te voorkomen. Kan ik hieruit opmaken dat er twee keer in een seizoen bijen uit het hoofdvolk worden gehaald?

Groetjes.

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Vegers en schudzwermen

Bericht door JackC » zo 07 jul 2019, 09:42

,
Kan ik hieruit opmaken dat er twee keer in een seizoen bijen uit het hoofdvolk worden gehaald?
Dat hangt af van je manier van imkeren; zelf maak ik geen schudzwermen en ook geen kunstzwermen, maar maak ik meerdere malen broedafleggers volgens de methode Pia Aumeier om zwermen te voorkomen: één raam broed levert dan een nieuw volkje en dat kan meerdere keren per seizoen.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Vegers en schudzwermen

Bericht door Fish » wo 10 jul 2019, 10:32

Ik heb meerdere kasten en ik maak op verschillende datums afleggers. Sommige inderdaad om een koningin in te kunnen voeren, anderen omdat ze al vroeg zwermneiging vertonen. Andere kasten groeien soms wat minder hard. Verschilt dus per situatie.

Je hebt het specifiek over schudzwermen, je neemt dan één of twee ramen bijen uit meerdere kasten. Voor sommige volken is dit niet genoeg om de zwermneiging te remmen, je zal het dan vaker kunnen doen. Hoe vaak, op welke manier en wanneer je afleggers maakt is dus een beetje eigen inzicht.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vegers en schudzwermen

Bericht door tomer » wo 10 jul 2019, 11:40

maak ik meerdere malen broedafleggers volgens de methode Pia Aumeier om zwermen te voorkomen: één raam broed levert dan een nieuw volkje en dat kan meerdere keren per seizoen.
Ik vind de methode van Aumeier niet zo goed.
Om de zwermdrang tegen te gaan is zo'n afleggertje met 1 raam broed onvoldoende. Ja, het levert een nieuw volkje op, maar het duurt wel een hele tijd eer ze op 6 ramen zitten (en evt verkoopbaar zijn). Als je dit in het voorjaar doet, dan lukt dat nog wel. Ik maak dan liever afleggers met 2 ramen broed. Nu in juli zou ik zeker 4 ramen broed nemen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten