Volk boos geworden

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Volk boos geworden

Bericht door Hans » do 11 jul 2019, 22:47

Ik heb in mijn achtertuin altijd een volk staan en wat starters erbij. Leuk om te zien en honing uit eigen tuin. Dit jaar een flink volk op 2 bk en 2 hk. Een rustig volk. Geen ras. Beroken was vrijwel niet nodig. Geen overlast en je kon erbij tuinieren zonder gestoken te worden. Vandaag heb ik het volk naar het bos bij de andere volken geplaatst. Het was niet meer te doen. Bij controle afgelopen week bleek het agressief en vloog het op. Zeer onrustig. Er is brias en veel honing. Ik zou graag weten wat er aan de hand is en vanwaar ineens die omslag. Ik heb het wel eens eerder gehad. Kennen jullie dit en hebben jullie een vermoeden van de mogelijke oorzaak? Zo jammer dit. Ze wachtten me op bij de achterdeur. Kon ik maar met ze praten...

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Volk boos geworden

Bericht door oldtimer » do 11 jul 2019, 23:03

Dit is een raar jaar. Het is al eerder geschreven op dit forum. Moeren verdwijnen, agressie, opvliegen en lastig om je heen vliegen en uiteindelijk steken.
Ik heb dit ook bij Ameland bevruchte moeren. Niet eerder zoveel last mee gehad als dit jaar. Ik denk, maar dat is geen wetenschap, dat het te maken heeft met te weinig dracht. Volken hebben soms honger, je moet sommige volken voeren, in het drachtseizoen natoabene.
Alexander (Lex)

Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Volk boos geworden

Bericht door Hans » do 11 jul 2019, 23:09

Dit volk en anderen zitten stampvol honing. Grote delen van de bk's zitten vol.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Volk boos geworden

Bericht door oldtimer » do 11 jul 2019, 23:13

Dat heb ik ook, met P moeren, volle Honing kamers, je maakt ze open en je moet vluchten. Denk dat ik maar wespen ga houden, dan weet ik zeker dat ik gestoken wordt.
Maar, twee drie dagen later maak je een volk open en is er niets meer aan de hand, gewoon handelbaar. Misschien soms een slechte bui.
Alexander (Lex)

Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Volk boos geworden

Bericht door Hans » do 11 jul 2019, 23:25

Ik heb ook veel moerwissels gehad. Zomaar. Ook dat volk waar ik destijds met je over mailde heeft gewisseld. Inderdaad een raar jaar.

Lippe

Re: Volk boos geworden

Bericht door Lippe » vr 12 jul 2019, 07:34

oldtimer schreef:Dat heb ik ook, met P moeren, volle Honing kamers, je maakt ze open en je moet vluchten. Denk dat ik maar wespen ga houden, dan weet ik zeker dat ik gestoken wordt.
Maar, twee drie dagen later maak je een volk open en is er niets meer aan de hand, gewoon handelbaar. Misschien soms een slechte bui.
Dit is ook mijn eigen constatering. Redelijk opvliegend de ene keer, de volgende dag zijn ze weer poeslief. Overal wat agressiever dan vorig jaar. Heb af en toe echt even een pufje rook nodig.
Mijn F1’s van dit jaar zijn ook wat onrustiger dan vorig jaar. De P’s heb ik nog niet kunnen beoordelen.
Aan de dracht ligt het niet, het stroomt hier in Deventer nog steeds binnen.

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten: 234
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Locatie: Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: Volk boos geworden

Bericht door Cor Van Pelt » vr 12 jul 2019, 19:38

Is er onweer in de contrijen? De ene dag kan ik ze kussen,de andere dag gemeen! Het weer heeft veel te maken met hun gedrag.
Groeten uit Alberta.
Cor Van Pelt.

Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Volk boos geworden

Bericht door Hans » za 13 jul 2019, 15:45

Nee Cor, dat was niet het geval. Het enige wat ik kan bedenken is dat ik wel eens gelezen heb dat bijen agressief kunnen zijn bij goede dracht en daarnaast ruimtegebrek als oorzaak juist vanwege die extreem goede dracht. Er is weinig plek om te broeden en nieuwe kr is meteen uitgebouwd en gevuld met nectar. Het is niet voor te werken. De zilverlinde staat hier volop te bloeien.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 56 gasten