Behuizing voor Bijen Boomstam Volken (BBV) in aanbouw

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Behuizing voor Bijen Boomstam Volken (BBV) in aanbouw

Bericht door maartenkleijne » za 13 jul 2019, 14:43

In mijn jeugd werden korven nog wel bijenklossen genoemd.
Zoals kasten ook nu nog vaak worden aangeduid als 'bijenkorven'.
gr,
m

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Behuizing voor Bijen Boomstam Volken (BBV) in aanbouw

Bericht door Astrid Schoots » za 13 jul 2019, 15:53

KLOS: Maar het is natuurlijk ook zo dat je door het vaak gebruiken en "voelen" van een woord vanzelf er een betekenis aan gaat geven.
Zo is het maar net. Na een paar weken oefenen gebruikt onze bijenvereniging nu als vanzelf het woord bijenKLOS. Gewoon ff doen.
Het lijkt me goed wanneer een relatief nieuwe ontwikkeling eenduidig benoemd wordt.
Wat ik al zei er werd hier door de timmerlui wat lacherig over gedaan.
Tja, als je zo de wereld wil verbeteren ;-)
Ik zie bovenlatten op 35 cm afstand waarmee ze een mooi begin hebben. Die zijn weer vastgeschroefd op 2 steviger latten. Het kan er dus zo maar niet meer uit. De raten daaronder zijn dus blijvend en dus broedruimte.
Ja net als bij een broednest in een echte holle boom, daar kan je er eigenlijk ook niet meer bij. En waarom zou je?
Ik maak ook geen onderscheid tussen plek voor voedsel of voor broed - de bijen ook niet, die voedergrens beweegt mee met krimpen/uitdijen van een volk.
De -ik schat maar wat- 10-15cm ruimte die nog overblijft is dan de honingruimte (zie 6.11 e.v.) om raathoning te oogsten?
Ja er blijft zo'n 10 cm boven de raten over, daar legde ik het 1e jaar een pak suikerdeeg op, maar was vooral om wat meer te kunnen zien, zodat ze niet direct tegen de dekplank zouden aanbouwen. Dat lukte het 1e jaar, maar nu is het helemaal volgebouwd.
Oogsten? ik laat het de bijen houden, ze hebben het hard nodig en hier is weinig dracht (veel gras, mais, eik enz).
Maar theoretisch kan het, door de lagere latten hinder je de verdere broedraten niet als je een bovenste stuk raathoning zou wegsnijden.
Wat mij opvalt is dat je ervoor gekozen hebt om kunststof als afdekking te gebruiken. Zie bij mijn spaarkasten dat dat soms verschrikkelijk veel vocht geeft. Vele Druppels hangen er soms aan.
Komen door het plastic de schimmelplekjes aan de zijkant/binnenkant van de stam? Druipt dit aan de zijkanten af op de stam?
Het binnenklimaat van de boomstam, met de flinke oppervlakte ademend/absorberend hout (zie je eigen opmerking over goretex-effect van gepropoliseerde wanden en minder koudebruggen/condensatiepunten ;-) maakt dat er totaal geen vochtprobleem is, nooit. Er hangt alleen wat condens in de uitbouw, het uitsteeksel wat weinig gebruikt wordt. Overigens blijkt uit lab.onderzoek dat àls er water langs de gepropoliseerde wanden naar beneden stroomt, dit compleet steriel is, en bovendien gretig gebruikt wordt door de bijen. In het vroege voorjaar is dorst een groot probleem.

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Behuizing voor Bijen Boomstam Volken (BBV) in aanbouw

Bericht door Astrid Schoots » za 13 jul 2019, 16:22

Oh wacht even, ik zie nog meer vragen.
Je hebt er nu een jaar op geimkerd. Hoe bevalt je dit? Wat zijn jou bevindingen? hoe is het volk de winter doorgekomen? Gevoerd? hoeveel? gezwermd? varoa etc etc ben erg nieuwsgierig naar je bevindingen.
Een jaar op geïmkerd... Twee seizoenen inmiddels, en niet 'geïmkerd', alleen maar genoten van hun grenzeloze vitaliteit.
De onderkant van de klos (eerst nog met varroalade) heb ik inmiddels dichtgemaakt en gevuld met houtsnippers en zand. Ik kon er nog mooi bij in de lente door het minder gebruikte achtergat. Helemaal onder hebben ze toch een kiertje vrijgemaakt en als dienstingang in gebruik, daar ventileren ze soms en voeren afval af, zoals bijv gedurende drie dagen een aantal leeggezogen onvolgroeide darrepoppen.
Dat is dan tevens een antwoord op je varroavraag: ik behandel niet, en zie dat het volk op deze manier (vergelijkbaar met de apis cerana) één generatie darren opoffert om zo een flinke varroa-slag te slaan. Daarna nooit meer gezien.
Verder heb ik ontdekt, doordat de klos op een stenen terras staat en de 'dienstingang' op de grond, hoe 'n groot territorium ze als het hunne beleven en ook bewerken. Tot dik 2 meter in een halve cirkel wordt alles actief geïnspecteerd, schoongesleept en weggedragen, ook de klaproosblaadjes vliegen regelmatig langs. Wonderlijk.
Omdat ik geen honing afneem hoefde ik nauwelijks te voeren, een paar potjes in het achterste gat en een stuk voerdeeg. Ik zie in de honingraat die tegen het plexiglas is gebouwd, de dagelijkse afname en toename van honing. Inschatten door tillen/lichten gaat wat lastiger, dat doe ik wel bij de kasten en korven.
Wat me verwondert is dat dit volk zeer waarschijnlijk niet heeft gezwermd, al hebben ze wel tot in juni wat zitten baarden. Je kan dat natuurlijk nooit met zekerheid weten (het gebeurt achter je rug in 10 minuten) maar ik pluk de zwermen altijd uit de meidoornhaag en heb een redelijk overzicht over de volken (zie oa filmpje 'Zwermen, bouwen en bruidsvlucht").

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: Behuizing voor Bijen Boomstam Volken (BBV) in aanbouw

Bericht door Atlas2 » za 13 jul 2019, 22:26

Dag Astrid,

Ben blij met je uitgebreide antwoorden.
Jij schrijft;
De onderkant van de klos (eerst nog met varroalade) heb ik inmiddels dichtgemaakt en gevuld met houtsnippers en zand.
denk dat dat de goed weg is zoals je al hebt kunnen lezen ga ik dat ook doen.
Helemaal onder hebben ze toch een kiertje vrijgemaakt en als dienstingang in gebruik, daar ventileren ze soms en voeren afval af,
precies zoals ik het doe met mijn korf ik leg er met warm weer een latje onder en ik zie precies hetzelfde gedrag.
Ken het reguleren van openingen van bijen nog van heel vroeger. We hadden in de 70er jaren nog een aantal korven, mijn opa kon er maar geen afscheid van nemen. Deze korven hadden voor het grootste gedeelte 2 vlieggaten. Daar werd goed de temperatuurhuishouding mee gereguleerd; in de winter waren de bovenste vlieggaten vaak dichtgemaakt met propolis. in het voorjaar was alles weer open en vlogen ze weer op 2 vliegaten.
en voeren afval af, zoals bijv gedurende drie dagen een aantal leeggezogen onvolgroeide darrepoppen.
Dat is dan tevens een antwoord op je varroavraag: ik behandel niet, en zie dat het volk op deze manier (vergelijkbaar met de apis cerana) één generatie darren opoffert om zo een flinke varroa-slag te slaan. Daarna nooit meer gezien.
Wat een mooie constatering lijkt mij dat. Ook ik heb kunnen ervaren dat ze plotseling aan het "poppentrekken "waren uit mijn korf. heb dat als negatief gezien maar dit zou ook wel eens de juiste verklaring kunnen zijn. VSH-gedrag op de larven die varoa in de raat bij zich hebben. Het is maar een aanname maar, inderdaad; daarvoor komen dan de darren het eerst in aanmerking. Volgend jaar zal ik eens beter opletten wanneer dat precies plaatsvind, dacht nu dat het de weersomstandigheden waren oid.
Wel heb ik bij diezelfde korf pas vandaag de eerste varoa van de bodem kunnen schrapen. nota bene 1 stuks in één jaar tijd. nauwelijks voer gekregen omdat ik het al had opgegeven en een goed evoorzwerm zoals ik al heb geschreven. Betere warmte/vocht en andere levensomstandigheden? Toeval, kan natuurlijk maar toch.... zeer interessant dit!
Zal mij benieuwen hoe je volk er volgend jaar voorstaat. misschien net als dat schoorsteenvolk waarvan ook een aantal medeschrijvers veronderstellen dat deze niet kunnen overleven?
Welliccht dat één groot aspect meespeelt en dat is dat je zowel in een korf, als een schoorsteen als een klos(boomstam/stronk) niet kunt rommelen. Je móét het aan zijn lot overlaten. Zit hierin de sleutel voor varoa-bestendigheid?
Het heeft net voor de volle 100% mijn overtuiging maar ik ga het via de korf en de boomstronken wel een kans geven. ik wil het zien en meemaken. Niet geschoten is in dit geval altijd mis en is zie er na het lezen van b.v. de items van A3 en anderen, tevens onderzoeker Torben Schiffer en jij genoeg redenen toe om hiermee te gaan experimenteren.
De chemicaliën (soms nog noodzakelijk , ik weet) zie ik als een heilloze weg en te ingrijpend in het bijenleven.
Tot dik 2 meter in een halve cirkel wordt alles actief geïnspecteerd, schoongesleept en weggedragen,
dat zie ik ook precies zo, maar ik veronderstel dat dat bij elke bijenstand zo is.
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: Behuizing voor Bijen Boomstam Volken (BBV) in aanbouw

Bericht door Atlas2 » za 13 jul 2019, 22:49

Astrid,
je schrijft voor mij nog iets interessants:
Wat me verwondert is dat dit volk zeer waarschijnlijk niet heeft gezwermd, al hebben ze wel tot in juni wat zitten baarden. Je kan dat natuurlijk nooit met zekerheid weten (het gebeurt achter je rug in 10 minuten) maar ik pluk de zwermen altijd uit de meidoornhaag en heb een redelijk overzicht over de volken (zie oa filmpje 'Zwermen, bouwen en bruidsvlucht").
Buiten de korf waar ik hieronder al over schreef, heb ik een spaarkast met een volk van vorig jaar staan; 2 broedbakken, een flink volk die ik in september vorig jaar nog met Timovar heb behandeld.
Wist eigenlijk niet wat voor keus ik moest maken hoe te behandelen dit jaar tegen varoa. Was me hierop nog flink aan het inlezen want dit was , behalve de Perizine- behandelingen vroeger, nieuw voor mij (heb een wat lange imkerpauze gehad van ca 30 jaar).
Schrok dus behoorlijk van plotseling in een paar weken tijd 20-30-40 stuks dode varoa's op de lade. En dit week na week. Eén en ander ging vervolgens ook nog gepaard met krabbelaars en weggedragen/gevlogen poppen uit de kast. Was er voor een week of 4 terug dus zeker over: Dit volk zou ik moeten opgeven, het zou aan varoa ten gronde gaan.
Ze haalden echter nog goed hadden mooie gesloten broed platen en Brias; heb ze dus laten staan.

En dit is de situatie in de afgelopen 2 weken;
-een nog maar enkele krabbelaar voor de kast.
-zwermen van jonge invliegende bijen voor de kast, elke dag weer.
-geen vleugellamme bijen meer te zien in de kast zoals wel in het voorjaar.
-er is/wordt flink gehaald.
-"nog maar" een 10-tal dode varoamijten per week nu op de lade (gewoon geteld dus, zonder poedersuiker of andere middeltjes)
Maar ook hier net als bij jou: geen zwerm gehad en geen doppen gezien. Het zwermseizoen is nog niet voorbij maar te samen met jou constatering van ook geen zwerm is het wel een teken.
Natuurlijk zie je in de diagrammen dat de varoa -bij niets ondernemen- jaar over jaar toeneemt. misschien staat deze kast ook nog te wachten. Vraag blijft echter: hoe we dit moeten labelen.
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: Behuizing voor bijen Boomstam Volken (BV) in aanbouw

Bericht door Atlas2 » zo 21 jul 2019, 13:20

Dag,


Hieronder voortgangs-foto's:
Totale Stam, van kastanje, is meer dan 250 kilo zwaar en is alleen maar te vervoeren met een shovel.
Het is puur en alleen bedoeld om te kijken hoelang een volk daarin overleeft zonder ingrijpen.
Stiekum hoop ik nog dat het "schoorsteenvolk": viewtopic.php?f=4&t=34254&p=228451&hili ... en#p228451in mijn andere topick nogmaals zwermt en dat ik die erin kan gaan huisvesten. Deze hebben zich voor mij enigsinds bewezen in zelfredzaamheid (VSH?)
De boom hoefde ik niet uit te hollen, wat mij een groot voordeel lijkt:
Het uithollen is niet alleen ver-schrik-ke-lijk veel werk (zie op internet, ik was er anders niet aan begonnen!), maar dat de binnenkant niet in aanraking komt met de oliën die achter blijven na het kettingzagen lijkt mij het grootste voordeel nog wel. Het geheel blijft mooi natuurlijk zonder toevoegingen van wat dan ook
De kop die erop zit is van eiken en bedoeld om een goede, natuurlijke afvoer van vochtige lucht te bevorderen (zie ook proeven van Torben Schiffer)
Wel zitten er kieren tussen de eiken kop en de stam. Dit wil ik dichtmaken door een schuine kant aan de stam te maken waarna ik dit later dan vol smeer met leem. Ook ga ik een papje van leem maken voor op de bovenkant van de stam om vervolgens de kop erop te laten zakken. Ga ervan uit dat wanneer er dan nog teveel warmte verloren gaat door de kieren deze dichtgekit wordt door de bijen. Heb gedacht aan een ring van tochtband over de stam te leggen maar wil het (eerst) zo natuurlijk mogelijk houden.
De raampjes met daarboven ruimte voor een honingkamer van ca 10-15 cm is een kopie van Astrids ontwerp.
Twijfel over de grote openingen (10x40 cm soms) die mensen erin maken voor inspectie etc. Alhoewel deze inspectie; https://beenature-project.com/epages/6a ... nforschung een wel erg ingewikkelde is.
Denk dat ik een grote opening in de 2e BijenStam ga doen. Deze wil ik weer iest anders in gaan richten en neerzetten om zodoende verschillen te kunnen ervaren.
Het geheel wordt nog ingesmeerd met een lokmiddel: Zie de voorpagina en het artikel van Knegtjens: https://www.bijenhouden.nl/
IMG-20190719-WA0012jp.jpg
Bijlagen
IMG-20190719-WA0021jp.jpg
Laatst gewijzigd door Atlas2 op zo 21 jul 2019, 14:23, 7 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: Behuizing voor Bijen Boomstam Volken (BBV) in aanbouw

Bericht door Atlas2 » zo 21 jul 2019, 13:33

De totale ruimte in de stam is van binnen wel zeker een 70-90 liter groot.
Heb het tot een 10 cm onder het vlieggat opgevuld met houtsnippers. Zodat er niet meer ruimte overblijft dan een 30-50 liter. Met al die uitgerotte delen is het moeilijk schatten)
Als vlieggat fungeren 2 doorgeboorde gaten van 20mm. Ben nieuwschierig wat de bijen daarmee doen in de winter. Weet nog van de jaren 70 (veel koudere winters dat wel) dat de vliegaten van de korven -niet allemaal- (deels) afgekit werden.
De 2 gaatjes zitten links naarst het zwarte gedeelte in het midden van de stam.

Dat moet echter nog weer opnieuw gedaan worden want de boomstam staat in open contact met de grond eronder.Alhoewel ik het een beetje verhoogd heb en niet bang ben voor het vochtig worden van de snippers ben ik wel vergeten dat er waarschijnlijk ook ander dieren een toevlucht zullen zoeken. Muizen en mollen wellicht? de stam moet dus aan de onderkant nog voorzien worden van een muizenrooster; ik denk iets van roestvijstaal en dan zodanig dat er geen grotere dieren door kunnen. Wellicht een varoarooster of iets ruimer nog.
Bijlagen
IMG-20190721-WA0008.jpg
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: Behuizing voor Bijen Boomstam Volken (BBV) in aanbouw

Bericht door Atlas2 » zo 21 jul 2019, 14:14

Weet iemand nog een manier om het volk te voeren?
Komt er dit jaar nog een zwerm in nl dan zal het een goede start moeten krijgen en is voeren eigenlijk niet te voorkomen.
Aan de bovenkant voeren is schier onmogelijk vanwege de onhandelbaarheid.
Jampotje aan de zijkant? maar Hoe?
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Behuizing voor Bijen Boomstam Volken (BBV) in aanbouw

Bericht door tomer » ma 22 jul 2019, 10:20

Dat is al goed vooruitgegaan. Dit jaar zou ik niet teveel meer hopen op een zwerm. Ik zou er volgend jaar een grote voorzwerm inzetten.
Misschien de boomstam toch beter van de grond houden, zodat die niet rot aan de onderkant en je er meer jaren plezier van hebt.
Voeren...mss via een drinkfles voor cavia's/konijnen?

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: Behuizing voor Bijen Boomstam Volken (BBV) in aanbouw

Bericht door Atlas2 » ma 22 jul 2019, 10:51

Tomer.
Voeren...mss via een drinkfles voor cavia's/konijnen?
Niet aan gedacht; bedankt. Zit een kogeltje in toch in de uitloop? Even kijken of ik die kan verlengen. zou wel een uitkomst zijn denk ik.
Grote zwerm? ja dat zal denk ik niet meer gaan. alhoewel er komende warme dagen nog wel een paar af zullen komen verwacht ik.
Misschien de boomstam toch beter van de grond houden, zodat die niet rot aan de onderkant en je er meer jaren plezier van hebt.
Heb ik aan gedacht; heb de grond met 20-30 cm verhoogt. Buiten dat; het is kastanjehout dus het zal wel meevallen.
Ik sprak trouwens over "uitgerotte delen aan de binnenkant" maar niets is minder waar; aan de binnenkant istie knetterhard. Niks geen cambium of verrotte delen, alleen maar hard kernhout op hier en daar een paar stukjes schorshoudende deeltjes en cambium na. Alsof de boom ook aan de binnenkant nog weer is gaan groeien.
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 58 gasten