Behuizing voor Bijen Boomstam Volken (BBV) in aanbouw

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Behuizing voor Bijen Boomstam Volken (BBV) in aanbouw

Bericht door Astrid Schoots » ma 22 jul 2019, 14:23

Ha Tomer,
ziet er mooi uit!
Twijfel over de grote openingen (10x40 cm soms) die mensen erin maken voor inspectie etc. Alhoewel deze inspectie; https://beenature-project.com/epages/6a ... nforschung een wel erg ingewikkelde is.
Deze aangehaalde inspectie is geen inspectie maar onderzoek, maar misschien maakte je een grapje.
Toch vind ik dat je nog een beetje op twee gedachten hinkt: bijen in een boomstam heb je niet voor 'inspectie & controle". Voor zover je de bijen wilt verzorgen (qua gezondheid, genoeg voer, evt moerloosheid enz), moet je op je imkerervaringen afgaan en op externe waarnemingen, (en heel handig: een kijkvenster), die zeggen meer dan genoeg!
Voeren: in mijn eerste bijenklos zit dus een mooie inham achterin voor een potje suiker, maar in de andere boomkast/bijenklossen zet ik een voerbakje of omgekeerde pot op een voergat, er omheen wat juten zakken en doek en kieps erop. Het voeren duurt immers maar kort steeds.
Maar dat kan inderdaad alleen van bovenaf. Er bestaan wel voerapparaten die je van buiten af in een voergat kan schuiven, maar vond ik lastig in gebruik (met mogelijk lekken of bijen verdrinken, maar kan wel). En dus een caviawaterding oid.
Wel zitten er kieren tussen de eiken kop en de stam.
Goed idee om het met leem af te dichten, daar heb ik goede ervaringen mee. Je wilt het zo natuurlijk mogelijk, maar het is toch belangrijk om tocht te vermijden; en ook in een holle boom zal er meestal geen schoorsteeneffect zijn ;-)
Aan de onderkant een varroarooster? Dan zullen er nooit boekschorpioenen, pissebedden of andere nuttige opruimers in kunnen!

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Behuizing voor Bijen Boomstam Volken (BBV) in aanbouw

Bericht door Astrid Schoots » ma 22 jul 2019, 14:32

Voeren: je kan het idee van een omgekeerde jampot met 3 gaatjes met een doorsnede van minder dan 1 mm gebruiken en aanpassen:
Tankje of emmertje boven het voergat buiten ophangen, onderin een tuut met slangetje eraan dat je in het vlieggat steekt.
Aan het eind van het slangetje doe je een licht elastische stop met paar gaatjes erin. De doorvoerbaarheid zal nog het lastigste zijn.
Of met strak elastiek/klembandje een stukje binnenband met kleine gaatjes. Halve mm is al genoeg, als er maar een bijentongetje in kan.

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: Behuizing voor Bijen Boomstam Volken (BBV) in aanbouw

Bericht door Atlas2 » di 23 jul 2019, 12:26

Astrid,

Dank voor je compliment.
Goed idee om het met leem af te dichten, daar heb ik goede ervaringen mee. Je wilt het zo natuurlijk mogelijk, maar het is toch belangrijk om tocht te vermijden; en ook in een holle boom zal er meestal geen schoorsteeneffect zijn ;-)
Aan de onderkant een varroarooster? Dan zullen er nooit boekschorpioenen, pissebedden of andere nuttige opruimers in kunnen!
Wil het zo natuurlijk mogelijk houden.
Vandaar ook geen plastic aan de bovenkant maar die dikke eiken plak. ook deze zal meedoen aan een goede regulering van de warmte en vochthuishouding van de kolonie.
Aan de onderkant heb ik een koninginnerooster gespijkerd om allerlei opruimers binnen te kunnen laten en muizen de toegang te ontzeggen. Ik denk dat het een goed biotoop is voor allerlei diertjes. De stam heb ik nl voor de helft gevuld met houtsnippers om zodoende de holte te voor de bijen te verkleinen en aannemelijk te maken voor de bijen.
IMG-20190723-WA0002.jpg
Twijfel over de grote openingen (10x40 cm soms) die mensen erin maken voor inspectie etc. Alhoewel deze inspectie; https://beenature-project.com/epages/6a ... nforschung een wel erg ingewikkelde is.


Deze aangehaalde inspectie is geen inspectie maar onderzoek, maar misschien maakte je een grapje.
Inderdaad onderzoek ja. Met toch erg veel wetenschappelijk belangrijke uitkomsten.
Waarschijnlijk ben je in de veronderstelling dat ik toch een aantal zaken onder des-imkers-controle wil hebben. Niets is minder waar: beslist geen varoalade in de stam. beslist niet open maken aan de bovenkant of zijkant.
Het enigste wat ik toegevoegd heb is een gat van 23 mm aan de zijkant voor het voeren (alleen voor deze winter vanwege de korte tijdsspanne, daarna moeten ze zichzelf redden) eventueel en om er met een flexibele-slang-camera er aan de onderkant in te kunnen kijken. Thats it. Meer niet. Wellicht dat ik op een van de 2 stammen nog de boeken-scorpioen ga invoeren of/en de Stratiolaelaps scimitus roofmijt https://www.biobestrijding.nl/varroamij ... oofmijten/ Maar dat is dan ook het enigste.
Laatst gewijzigd door Atlas2 op di 23 jul 2019, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Behuizing voor Bijen Boomstam Volken (BBV) in aanbouw

Bericht door Astrid Schoots » di 23 jul 2019, 12:33

Mooi! geen varroagaas maar koninginnerooster!

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: Behuizing voor Bijen Boomstam Volken (BBV) in aanbouw

Bericht door Atlas2 » di 23 jul 2019, 12:58

Het enigste wat ik toegevoegd heb is een gat van 23 mm aan de zijkant voor het voeren
Astrid schrijft:
Aan het eind van het slangetje doe je een licht elastische stop met paar gaatjes erin. De doorvoerbaarheid zal nog het lastigste zijn.
Bedoel je waar de slang erin gaat: dat is opgelost met een extra gat. Deze komt uit onder het broednest.
Tja dat voeren: Heb van de kringloop van die caviapotjes met uitloop kunnen halen. Maar moet er nog over nadenken hoe verder. De buisjes zijn te dun voor het gat van bijna 2,5 cm. Wat op zich natuurlijk geen probleem hoeft te zijn want dat is wel af te dichten met wat warme was/leem of natte kranten. Bij het niet gebruiken kan er een gewone kurk in of een lang stuk bezemsteel.
Aan dat buisje met dat kogeltje erin tape of soldeer ik die flexibele waterleidingslang (alles kringloop 2,-)
IMG-20190723-WA0003.jpg
Maar..... die overgang tussen die relatief grote suiker-voorraad-pot en de flexibele slang? daar moet ik nog even over nadenken....
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Behuizing voor Bijen Boomstam Volken (BBV) in aanbouw

Bericht door Astrid Schoots » di 23 jul 2019, 13:26

Bedoel je waar de slang erin gaat: dat is opgelost met een extra gat.
Nee ik bedoel de doorvoernaarheid van de suikeroplossing in de uiteindelijke drie fijne voergaatjes naar de bijentongetjes. Groter dan 1 mm gaat druppen en lekken, maar te klein is ook niet goed. Daarom is een stukje rubber binnenband beter te sturen dan bijv een kurkje, die door het vocht zal uitzetten en dus de voergaatjes doen verstoppen.
De aansluiting op de voedertank zelf is gewoon een beetje knutselen met klembandjes en desnoods ducktape ;-).
De buisjes zijn te dun voor het gat van bijna 2,5 cm. Wat op zich natuurlijk geen probleem hoeft te zijn want dat is wel af te dichten met wat warme was/leem of natte kranten.
Wel handig dat je een tweede vlieggat/voergat hebt gemaakt, maar dat hoeft geenszins aan te sluiten op de slang, waarom zou je?
Er gaan echt geen rovers komen ìn de bijenklos! En later dichten met een bezemsteel hoeft ook niet. Kijk maar wat de bijen zelf ermee willen, als het teveel tocht maken ze een propolisgordijntje, maar twee relatief kleine gaten bij elkaar is in de zomer prima.
Maar..... die overgang tussen die relatief grote suiker-voorraad-pot en de flexibele slang? daar moet ik nog even over nadenken....
Een stukje tuinslang of nog beter wat dunnere aqariumslang even goed verwarmen en aan de drinktuit schuiven (kogeltje eruit halen).
Je hoeft geen liters tegelijk te geven, gestaag een jampot per dag

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Behuizing voor Bijen Boomstam Volken (BBV) in aanbouw

Bericht door Astrid Schoots » di 23 jul 2019, 13:31

Waarschijnlijk ben je in de veronderstelling dat ik toch een aantal zaken onder des-imkers-controle wil hebben. Niets is minder waar:
:handgestures-thumbup:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 45 gasten