Wie herkent dit?!

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wie herkent dit?!

Bericht door Jaap v.Popering » ma 15 jul 2019, 12:16

JanvdR schreef: Dit volk moet, zoals eerder geadviseerd door Ad Staals, afgezwaveld worden.
Voor de zekerheid alle materialen goed reinigen. Afvlammen van kasten en soda voor de rest.

Groet, Jan.
Afzwavelen van een volk adviseert men uitsluitend bij besmettelijke broedziektes !!

Zelf heb ik jaren geleden ook zo'n zwerm geschept .....
gelijk na constatering afgezwaveld en alle ramen waar broed op gezeten heeft vernietigd . !!
Je wil toch niet dat je omgeving daar mee te maken krijgt .!!

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Wie herkent dit?!

Bericht door JanvdR » di 16 jul 2019, 09:27

tomer schreef: Wat ik mij dan verder afvraag...hoe kan het dat zo'n volk zwermt, als vermoedelijk het volk waaruit het komt hetzelfde probleem heeft en dus nooit een sterk volk kan zijn. Daarom redeneerde ik dat het probleem in de periode vóór, tijdens of na het zwermen is ontstaan, bvb door contact met een gif, bestrijdigsmiddel,...of dat de bijen op een andere manier iets hebben meegemaakt waardoor ze niet meer kunnen bouwen. En dan bedoel ik niet het opsluiten van de zwerm.
Er kan bvb iets opgespoten geweest zijn om de zwerm uit de tuin te krijgen.
Ik vind je redenatie niet zo gek. Je kunt het niet met zekerheid zeggen maar het zou kunnen dat het zenuwstelsel zodanig beschadigd is, door misschien een bestrijdingsmiddel, dat ze niet meer in staat zijn te bouwen.
Als dat zo is dan moet het al begonnen zijn vóór het zwermen door voedselopname in het volk waar ze uitkomen. In dat volk zouden dan ook dergelijke symptomen waargenomen kunnen worden.

Groet, Jan.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten