Wie herkent dit?!

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Zwerm opsluiten

Bericht door A.A. Staals » zo 30 jun 2019, 13:00

tomer schreef:Met gevallen wasdekseltjes bedoelde ik natuurlijk de wasplaatjes die de bijen uitzweten, een hele hoop ligt er en dan bedoel ik een laag van 1 cm dik.
Ik laat ze meestal 3 dagen trossen en hang dan de rest van de ramen erin, bij andere zwermen is er dan al een stukje raat gebouwd.
Bij deze zwerm niets en omdat ik het allemaal raar vond heb ik enkele dagen later even gecontroleerd en zag dat ze totaal niets gedaan hadden.
De kale zwarte bijen op de grond zie ik niet meer, dat had mss te maken met het opsluiten.
Heeft denk ik iets te maken met warm lopen. Normaal sluit je een zwerm niet op.

ad staals

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Zwerm opsluiten

Bericht door tomer » zo 30 jun 2019, 14:21

Nee, normaal sluit ik een zwerm niet op, maar normaal gaat een geschepte zwerm ook niet terug vliegen.
Heb ze regelmatig met water beneveld langs onder.
Er lagen achteraf wel wat dode bijen op de bodem, maar slechts enkele tientallen en geen honderden.

Lippe

Re: Zwerm opsluiten

Bericht door Lippe » zo 30 jun 2019, 14:28

Warmlopen had ik zelf nog niet aan gedacht, maar adhv mijn eigen constateringen is dat denk ik nog meest plausibele verklaring. Dit en eventueel watertekort door ze dagenlang op te sluiten.

Weet namelijk nog hoe ik in 2017 de fout maakte bij de EWK’s voor de q-teelt. Ik had de kastjes na het vullen in hun schuthuisjes gezet in de schuur. Achteraf was dat veel te warm. Alleen maar een hoop gezoem en niks bouwen. Toen ik ze in de transportkist had gezet en ze dus koeler kwamen te staan was binnen een dag de bouw zichtbaar.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Zwerm opsluiten

Bericht door tomer » zo 30 jun 2019, 14:42

Watertekort zéker niet, eerder teveel...
Warm ja...buitentemperaturen tot 35°C. In de schuur veel beter: donker en een pak koeler, maar echt fris nu ook weer niet natuurlijk. Bijen waren meestal rustig in de schuur, dus niet echt warm gelopen.
Kast staat nu 5 dagen open in de schaduw.
Behalve wasplaatjes zie ik nu ook wat wasknaagsel, dus mss zijn ze nu wel de kunstraat aan het uitbouwen.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Zwerm opsluiten

Bericht door A.A. Staals » zo 30 jun 2019, 17:48

Lippe schreef: Ik had de kastjes na het vullen in hun schuthuisjes gezet in de schuur. Achteraf was dat veel te warm. Alleen maar een hoop gezoem en niks bouwen. Toen ik ze in de transportkist had gezet en ze dus koeler kwamen te staan was binnen een dag de bouw zichtbaar.
In de schuthuisjes kregen ze geen lucht, in de transportkist wel.

ad staals

Lippe

Re: Zwerm opsluiten

Bericht door Lippe » ma 01 jul 2019, 08:54

Bedankt voor je reactie Ad.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Zwerm opsluiten

Bericht door tomer » di 02 jul 2019, 15:40

Nu 10 dagen na het scheppen van de zwerm: 2 ramen (ondiep) uitgebouwd, koningin gezien en eitjes te zien.
Komt dus wel goed, maar ze bouwen duidelijk veel moeizamer dan normaal. Er is hier nog voldoende dracht en ik geef ze suikerwater, maar ze doen 3 dagen over een potje. Ik heb ze nu 2 lege uitgebouwde ramen gegeven uit andere kasten.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Zwerm opsluiten

Bericht door tomer » do 11 jul 2019, 15:55

Er is duidelijk iets mis met de bijen die ik enkele weken geleden heb geschept. Nog steeds ligt dagelijks een hele hoop wasplaatjes op de schuif, dus om één of andere reden kunnen ze niet goed bouwen en laten ze de wasplaatjes grotendeels vallen. Vandaag gecontroleerd op gesloten broed. Zie bijgevoegde foto. Er wordt slecht gebouwd (1,5 raampjes uitgebouwd ondertussen) en er is onregelmatig broed te zien. De broedcellen worden zelfs slecht gesloten. Koningin en eitjes zijn aanwezig. Ze zitten op 4 ramen. Zou het probleem enkel bij de bijen liggen en is de koningin ok en te gebruiken in een ander volk?
Is er echt niemand die dit probleem herkent???
Hoe raak ik die bijen kwijt...?
Bijlagen
20190711_151146.jpg

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Zwerm opsluiten

Bericht door oldtimer » do 11 jul 2019, 17:26

tomer schreef:Er is duidelijk iets mis met de bijen die ik enkele weken geleden heb geschept. natuurlijk is er iets met dat volk aan de hand, het opsluiten van een zwerm is geen normale gang van zaken
Hoe raak ik die bijen kwijt...?
HM eruit :be5: en kast 20 meter verderop afslaan :hive:

Een prachtig zwart bijtje trouwens.
Kan het zo niet goed beoordelen maar eierleggende werksters??
Alexander (Lex)

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Zwerm opsluiten

Bericht door tomer » do 11 jul 2019, 18:04

Voor alle duidelijkheid, ik heb ze toen enkel opgesloten omdat ze de dag na het scheppen terug gaan vliegen zijn en bij de buren hingen. Ik wou niet riskeren dat ze dat nogmaals zouden doen.
Bedoel je dat het dan al duidelijk was dat er iets mis was met die zwerm, of bedoel je dat ze nu geen deftige raat kunnen bouwen omdat ze opgesloten geweest zijn?
Dat laatste geloof ik niet.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten