bestrijding varroa

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
harry
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 10 aug 2014, 14:11
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: bestrijding varroa

Bericht door harry » za 20 jul 2019, 13:49

na de linde dracht het broed uit de volken halen en deze boven 1 of 2 volken hangen.
Zet de andere volken op de leeggeslingerde raten met natuurlijk de bijen en de moer.
Nu 2 mogelijkheden: de bijen besproeien met oxaalzuur met de moer apart in kooitje en later weer in laten lopen.
Of 1 raam open broed in de volken laten en na ca een week verwijderen.
Dit kan je in juli doen of begin augustus en dan ben je de varroa in deze volken wel kwijt.
De andere 1 of 2 volken kan je dan behandelen met mierezuur.
Volken kunnen dan rustig winter bijen maken en m.i. is het dan (wel af en toe kijken op de schuiflade) niet meer nodig om in de winter met oxaalzuur te klooien.( m.u.v. de volken waar het broed boven gehangen is.

P.S. je kan ook al het broed bij alle volken verwijderen en de raten weggooien ; al snap ik dat dit velen tegen de borst stuit.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: bestrijding varroa

Bericht door tomer » za 20 jul 2019, 14:25

harry schreef:P.S. je kan ook al het broed bij alle volken verwijderen en de raten weggooien ; al snap ik dat dit velen tegen de borst stuit.
Totale broedafname is idd een zeer mooie manier om mijten te bestrijden. Zo doe ik het al enkele jaren. Ongeveer 80% van de mijten haal je zo met het broed weg uit de volken. Dan met een vangraam de overtollige mijten weghalen, ofwel oxaalzuur verdampen of sproeien. Alleen vind ik het zonde om al het broed weg te gooien. Waarom zou je dat doen als je er nog prima nieuwe volken mee kan maken? Ik schud de ramen broed lichtjes af, zodat er nog genoeg bijen opzitten om het broed te verzorgen en verdeel ze over zesramers (4 of 5 ramen per kastje). Die afleggers geef ik dan een oxaalzuurbehandeling wanneer ze broedloos zijn.
De volken waarvan ik de ramen broed wegneem, voer ik bij met suikerwater en ze bouwen op een week tijd nieuwe raten. Na enkele weken zit de kast terug vol broed en een maand later merk je geen verschil meer met de andere volken, behalve dat die volken volledig op nieuwe raat zitten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten