Prijzen bijenvolken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Niko
Berichten: 32
Lid geworden op: di 05 jun 2018, 16:27
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Contacteer:

Prijzen bijenvolken

Bericht door Niko » vr 19 jul 2019, 10:56

Dag iedereen,

Zoals ik al eerder heb verteld, zou ik in de nabije toekomst met mijn eerste twee volken willen beginnen. Ik ben een groentje.
Nu heb ik iemand gevonden die volken beschikbaar heeft, Carnica op 10 simplex ramen met een F1 koningin. Voor 135€ per volk.
Naar eigen zeggen zachtaardig en raamvast.

Twee vragen die in me opkwamen: is 135€ per volk een redelijke prijs?
Is eind juli niet te laat op het seizoen om ermee te beginnen? Kan ik beter nog geduld uitoefenen tot het voorjaar?

Alvast hartelijk dank voor jullie meningen en bedenkingen.

Niko
Berichten: 32
Lid geworden op: di 05 jun 2018, 16:27
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Contacteer:

Re: Prijzen bijenvolken

Bericht door Niko » vr 19 jul 2019, 12:09

Dan ga ik overwegen om er op deze manier aan te beginnen.
Ik heb nog niet met mijn handen in een kast gezeten, maar wel een goede cursus gevolgd (40uur in totaal), een hele reeks boeken gelezen en blogs en video's bekeken totdat het mijn strot uitkwam. Ik durf mezelf goed voorbereid noemen, hoewel ik besef dat ik sowieso verrassingen zal tegenkomen.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Prijzen bijenvolken

Bericht door oldtimer » vr 19 jul 2019, 12:26

Prijzen voor bijenvolken of koninginnen moet je niet te zwaar aan tillen.
De bijen kun je vaak voor niets krijgen.

De materialen zoals kast en alles wat daarbij komt kijken moet je kopen.

Als ik je verhaaltje zo lees, prima, maar zoek iemand in je omgeving de je de eerste paar keren een beetje bij kan staan, een mentor! Waaraan je ook directe vragen kunt stellen die bij het in de bijen werken in je opkomen.
Alexander (Lex)

Lippe

Re: Prijzen bijenvolken

Bericht door Lippe » vr 19 jul 2019, 16:47

Niko schreef:Dan ga ik overwegen om er op deze manier aan te beginnen.
Ik heb nog niet met mijn handen in een kast gezeten, maar wel een goede cursus gevolgd (40uur in totaal), een hele reeks boeken gelezen en blogs en video's bekeken totdat het mijn strot uitkwam. Ik durf mezelf goed voorbereid noemen, hoewel ik besef dat ik sowieso verrassingen zal tegenkomen.
Ik ben het met Buzz eens. Een (beginners)cursus zonder praktijk is mijns inziens per definitie een slechte cursus.
Ze kunnen je bijvoorbeeld in duizenden woorden proberen uit te leggen wat het verschil is tussen bijvoorbeeld leggende werksters en bultbroed.
Als je het een keer hebt gezien, dan weet je het.

Misschien kom je er met daadwerkelijk in de kast werken er wel zelfs achter dat het je helemaal niks lijkt.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Prijzen bijenvolken

Bericht door A.A. Staals » vr 19 jul 2019, 17:57

Niko
Nu schaf je geen bijenvolken meer aan. Doe dat in het voorjaar na uitwinteren. Dan weet je zeker dat je volgend jaar bijen hebt.

ad staals

passie112
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 26 mei 2019, 21:49
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Prijzen bijenvolken

Bericht door passie112 » wo 31 jul 2019, 23:36

zou een volkje aan schaffen met een p moer er op van dit jaar ….
kun je in het voorjaar gelijk lekker starten en aflegger maken is een makkie
kortom gemak dient de imker :handgestures-thumbup:

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Prijzen bijenvolken

Bericht door Tieme » do 01 aug 2019, 08:09

Ik ben ook ooit in Augustus begonnen. Ik heb toen twee 6-raams volkjes met jonge P-moer gekocht en die door flink voeren nog op twee bakken gekregen. Ik was zo blij! Al een tijd stond het materiaal in huis. Het rook heerlijk naar vers hout en bijenwas. De boekjes waren allemaal gelezen, maar nog steeds geen bijen. En toen kon ik ze eindelijk ophalen. Fantastisch. Opeens ben je bijenhouder.

Nu is nog een prima tijd zou ik zeggen juist voor een beginner.

Maar wat Ad zegt is ook waar. Er is een risico in de winter en dus kan het maar zo zijn dat je in het voorjaar de eerste teleurstelling te verwerken hebt.

Echt geholpen ben je met een soort garantie / leenvolk. Je begint meteen en als het hopeloos de soep in draait kun je dan in het voorjaar een ander volkje ophalen. Maar dat zal wel aan de prijs zijn. Misschien is dit als concept wel leuk om eens verder uit te werken. Dit zou vooral werken met iemand uit je eigen buurt die je dan ook nog wat helpen kan.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Prijzen bijenvolken

Bericht door oldtimer » do 01 aug 2019, 08:42

Dat vind ik een uitstekend plan Tieme!!
Alexander (Lex)

Niko
Berichten: 32
Lid geworden op: di 05 jun 2018, 16:27
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Contacteer:

Re: Prijzen bijenvolken

Bericht door Niko » do 01 aug 2019, 09:12

Ik heb de knoop doorgehakt en ben zaterdag (29/7) twee volken gaan halen. Ze was mijn kasten enkele dagen voordien komen halen, om de tien raampjes erin over te hangen, dus ik kon ze meteen in mijn auto zetten en ermee huiswaarts keren. Na 20 jaar dromen en bijna twee jaar theoretische kennis absorberen was het eindelijk zover!

Sindsdien heb ik al urenlang op een stoel naar de vliegplanken zitten kijken. Ik vind het waanzinnig boeiend. Ze komen nog zeer regelmatig binnen met lichtgeel stuifmeel en om de zoveel tijd wordt er een te nieuwsgierige wesp hardhandig aangepakt. Ook één keer gemerkt dat een dode bij door een collega naar buiten werd gesleept en 50m verderop werd gedropt. Opgeruimd staat netjes.

Dit weekend plan ik een eerste behandeling met Apilife Var en vanaf volgende week begin ik te voeren.
Onder het grootste volk komt ook een tweede broedkamer, want die zitten al krap volgens de dame waarvan ik ze kocht.
Met andere woorden, zorgen dat ze sterk en gezond de winter in kunnen en hopelijk in het voorjaar een vliegende start!

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Prijzen bijenvolken

Bericht door Tieme » do 01 aug 2019, 09:54

Gefeliciteerd en veel plezier!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 45 gasten