Bijen kas in bos zonder honing te oosten?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gerbrig
Berichten: 4
Lid geworden op: za 03 aug 2019, 22:17
Contacteer:

Bijen kas in bos zonder honing te oosten?

Bericht door Gerbrig » za 03 aug 2019, 22:24

Goede avond, ik ben geen imker maar wel altijd onwijs geïnteresseerd. Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is een bijen volk te hebben of houden in een kas zonder daar onderhoud aan te verichten. Dus geen honing oosten!
Vriendelijke groet Gerbrig

bazzel
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 03 jul 2017, 21:35
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Bijen kas in bos zonder honing te oosten?

Bericht door bazzel » za 03 aug 2019, 23:27

Dat is lastig gerbrig...
De imker "zorgt" voor een bijenvolk.
Wilde bijenvolken geven zwermen en die overleven het bijna nooit.
Als je graag een bijenvolk wilt hebben op een plek ergens....doe een oproep! Imkers zijn vaak dolblij met een extra plek om bijen kwijt te kunnen en dan worden ze ook voor je verzorgd

Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk


jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Bijen kas in bos zonder honing te oosten?

Bericht door jossmits » zo 04 aug 2019, 09:45

Dat is zeker mogelijk, lees het nieuwste boek van Thomas Seeley

Jos

Gerbrig
Berichten: 4
Lid geworden op: za 03 aug 2019, 22:17
Contacteer:

Re: Bijen kas in bos zonder honing te oosten?

Bericht door Gerbrig » zo 04 aug 2019, 12:09

Heb er nog beetje meer in verdiept en ook gelezen dat het in een holle boom kan.

Gerbrig
Berichten: 4
Lid geworden op: za 03 aug 2019, 22:17
Contacteer:

Re: Bijen kas in bos zonder honing te oosten?

Bericht door Gerbrig » zo 04 aug 2019, 12:13

En bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden!!

Gerbrig
Berichten: 4
Lid geworden op: za 03 aug 2019, 22:17
Contacteer:

Re: Bijen kas in bos zonder honing te oosten?

Bericht door Gerbrig » zo 04 aug 2019, 12:13

En bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden!!

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Bijen kas in bos zonder honing te oosten?

Bericht door tomer » zo 04 aug 2019, 14:07

Je zal dan waarschijnlijk 1 jaar bijen hebben en daarna niets meer.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Bijen kas in bos zonder honing te oosten?

Bericht door maartenkleijne » zo 04 aug 2019, 18:05

In een bos weet ik al 12 jaar een kast te staan, wordt nooit in gekeken.
AI die tijd zaten er altijd bijen is.
Één keer leeg-gezwermd, toen een winter zonder bijen.
Eind mei daarna zat er weer een zwerm in.
Nooit ontdekt van wie die kast is.
gr,
m

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Bijen kas in bos zonder honing te oosten?

Bericht door jossmits » zo 04 aug 2019, 20:19

Ik weet niet waarop Tomer e.a. baseren waarom het niet zou gaan. lees de literatuur hierover. Ik heb het nieuwste boek van Seeley al genoemd. Maar lees ook de experimenten van Friesz op Gottland tussen 2000 en 2010, Lecomte in Avignon in ongeveer dezelfde periode, Seeley in Arnot forest van 2003 tot heden en ook de experimenten van WUR de laatste jaren op de terreinen van Duinwaterleiding.Ik heb zelf ervaring gedurende de laatste 25 jaar in Frankrijk met wilde volken in holle bomen, schoorstenen, etc.
Ook in Nederland komen wilde volken voor; ik weet dat tot voor een paar jaar een volk jaren overleefde in een holle boom. Dit volk legde het loodje toen de boom een paar jaar gelden werd omgezaagd. Ik woon nu weer 7 weken in Nederland en weet nu al een volk in een holle boom in Doetinchem.

Dat wil niet zeggen dat ik Gerbrig zijn experiment aan zou raden. Ik zie er het nut niet van. Wat gebeurt er als het volk het werkelijk goed gaat doen in dat bos. Het gaat zwermen. Wie vangt dan die zwerm? Het zal mogelijk tot overlast leiden. Ik zou zeggen niet doen. Overlaten aan onderzoekers. Nederland is te dicht bevolkt voor dit soort experimenten.

Jos

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijen kas in bos zonder honing te oosten?

Bericht door Hans van der Post. » ma 05 aug 2019, 12:23

verstuurd 07-04-2001 15:26
--------------------------------------------------------------------------------
Bijen hebben wasmotten nodig.

Ik heb me vaak afgevraagd waarom wasmotten.
Zo heb ik gemerkt dat een zwerm altijd op oude raat afkomt. Laat maar eens een bak min of meer afgesloten met oude raat waar ook nog wasmotten in zitten, staan. Opvallend genoeg komen juist daar zwermen op af. Heb daar een gedachte over; bijen leven in symbiose met de wasmot.
Hoe gaat de natuurlijke ontwikkeling van een bijenvolk. Ik heb deze van nabij kunnen volgen. In een boom (linde) komt regelmatig een bijenvolk tot ontwikkeling. Deze boom staat in de tuin van familie die in Voorhout woont. De boom is als een natuurlijke beschutting bij de boerderij geplant. Op de plaats waar ooit een grote tak groeide is 50/60 jaar geleden is de zaag daarin gegaan. Nu is het een holte waar bijen in en uitvliegen. Voor de derde keer, onder mijn aandacht, is er een bijenvolk tot ontwikkeling gekomen. Het gaat als volgt; in de tweede helft van mei komt er een zwerm die bezit neemt van de boom. Deze groeit uit tot een volwaardige volk wat te zien is aan het vliegen die grootte heeft van een volk in een broedbak. In het jaar na de annexatie van de boom groeit het volk uit tot denk ik bijna zwerm hoogte.
Dit heeft natuurlijk te maken met de omstandigheden "weer" en "dracht" ter plaatse. In het derde jaar komt als het weer en dracht goed is een zwerm. Mhttps://www.bijenhouden.nl/phpbb/search.phpaar ook een of meer nazwermen. Het volk zal zijn doppen afbijten maar het is te laat! De jonge moer gaat aan de leg en er wordt als alles meezit nog voorraad opgelegd. Het volk heeft te weinig vliegbijen de voorraad reikt niet tot de nieuwe oogst. In het voorjaar daar opvolgend zie ik nog bijen vliegen maar na een aantal slechte dagen in april komt er geen bij meer uit de boom. Het wordt juni mijn zus belt: "er zit denk ik weer bijen in de boom" ik er op af. Bij een warme avond zie ik geen bijen maar wasmotten fladderen.
De boom wordt weer in gereedheid gebracht voor een volgende ontvangst.

Het jaar daarop, in de tweede helft van mei komt er een zwerm die bezit neemt van de boom. Ik kan nu in herhaling treden. Zo is het voor de derde keer gebeurd.
Alles beschouwend; bijen leven in symbiose met de wasmot.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 76 gasten