bijenruimte en raatafstand

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Niko
Berichten: 32
Lid geworden op: di 05 jun 2018, 16:27
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Contacteer:

bijenruimte en raatafstand

Bericht door Niko » di 06 aug 2019, 12:07

Dag iedereen,

Ik geraak ergens niet uit wijs en dacht dat iemand van jullie me misschien zou kunnen helpen. Hopelijk leg ik het duidelijk uit.

Graag wil ik (na verloop van tijd) de bijen aan natuurbouw laten doen, en daarbij schijnt een raatafstand van 35mm ideaal te zijn.
Ook vind ik de strips (bledden) waarop ik de ramen vrij kan verschuiven echt handig, in combinatie met afstandnagels of hoffman ramen.

Mijn kasten heb ik reeds gekocht en zijn in gebruik. Die binnenmaat hierbij is 415mm. Dat is dus 11-raams met raatafstand 37mm.
Als ik mijn ramen op 35mm zou willen hangen, kom ik dus sowieso in de knoei? Want... volgens imkerpedia:

"Bij N ramen moet er dus rekening worden gehouden met (N + 1) bijenruimten (waarvan er N "automatisch" tussen de ramen zitten, en 1 de optelsom is van 2 halve bijenruimte van de zijkanten).
Voorbeeld:
Stel, je wilt een kast met 10 ramen met een hart op hart breedte van 38 mm, dan moet de kast (10 x 38mm) + (1 x bijenruimte) breed zijn. En zo is de simplexkast van 385 mm goed voor 10 ramen (van 38mm) met een extra bijenruimte van 5 mm, maar eigenlijk niet voor 11 ramen (van hart op hart 35 mm), want dan ontbreekt die extra bijenruimte voor de zijkanten."


Even rekenen.
11 x 35 = 385
385 + 5 = 390
415 - 390 = 25
Mijn kasten zijn 25mm te breed.
En dat lijk ik niet te kunnen opvangen door met de raatafstand te spelen (bijvoorbeeld 35,5mm).

En ook dit, als ik nu even omgekeerd reken met mijn kasten.
11 x 37 = 407
415 - 407 = 8
Waarom wordt hierbij met een bijenruimte van 8 in plaats van 5mm gerekend?
Begrijp ik het goed dat de ideale binnenmaat van een bijenkast voor 11 ramen met raatafstand 35mm eigenlijk 390mm is?

Zonnige groeten!

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: bijenruimte en raatafstand

Bericht door tomer » di 06 aug 2019, 13:16

Als je de ramen kan verschuiven kan je werken met 11 ramen met 35 mm raatafstand en aan de kant 1 sluitblok om de overschot op te vangen.

Niko
Berichten: 32
Lid geworden op: di 05 jun 2018, 16:27
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Contacteer:

Re: bijenruimte en raatafstand

Bericht door Niko » di 06 aug 2019, 13:40

Maar natuurlijk! Zo eenvoudig kan het zijn, maar als je er niet aan denkt...
daarom is dit forum gewoon een enorm dankbaar hulpmiddel. Als je het antwoord niet vindt in de duizenden voorgaande berichten,
kan je nog steeds een antwoord krijgen op een vraag waarmee je worstelt.

Hartelijk dank! :handgestures-thumbup:

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: bijenruimte en raatafstand

Bericht door Hans van der Post. » di 06 aug 2019, 15:40

Niko schreef:
di 06 aug 2019, 13:40
Maar natuurlijk! Zo eenvoudig kan het zijn, maar als je er niet aan denkt...
daarom is dit forum gewoon een enorm dankbaar hulpmiddel. Als je het antwoord niet vindt in de duizenden voorgaande berichten,
kan je nog steeds een antwoord krijgen op een vraag waarmee je worstelt.

Hartelijk dank! :handgestures-thumbup:
Nico wat denk je hiervan 46 pagina`s bijenruimte: search.php?keywords=bijenruimte
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 40 gasten