Varroabehandeling starten afleggers

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Niko
Berichten: 32
Lid geworden op: di 05 jun 2018, 16:27
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Contacteer:

Re: Varroabehandeling starten afleggers

Bericht door Niko » vr 09 aug 2019, 10:52

Ik was ook reeds begonnen met voederen, het sterkste van mijn twee volken nam 1,5L suikerwater per nacht op.
Twee dagen geleden ben ik een behandeling met apilife var begonnen en sindsdien raken ze het suikerwater niet meer aan. Ze gaan er wel nog naartoe, maar het lijkt alsof ze zijn vergeten wat ze ermee moeten aanvangen.

Ook had ik niet verwacht de het goedje zo fel zou ruiken. Ik ruik de kruidachtige geur op drie meter afstand van de bijenkasten.
En het is duidelijk dat ze het niet fijn vinden. Ze gedragen zich onrustiger en een beetje lastig.
Maar goed... even door de zure appel bijten.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Varroabehandeling starten afleggers

Bericht door oldtimer » vr 09 aug 2019, 13:48

Gezien voorgaande berichten krijg ik de indruk dat er niet gelezen wordt. Jammer dat beginnende Imkers niet willen leren :doh:
Theorie uit vaak verouderde lectuur is 1, de praktijk is waar het uiteindelijk om gaat.

oldtimer schreef:
wo 07 aug 2019, 23:20
Ik behandel nooit tegelijkertijd met voeren of inwinteren. Voor mijn gevoel is dat zoiets als spookrijden :o
Behandelen in augustus : JA
Voeren om in te winteren tegelijkertijd : Nee natuurlijk.
Bijen nemen ook veel minder of geen voer op als je tegen varroa behandelt.
Bedenk maar dat ze die stank boven hun kop hebben, dan heb je helemaal geen trek ik eten :lol:
Alexander (Lex)

Niko
Berichten: 32
Lid geworden op: di 05 jun 2018, 16:27
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Contacteer:

Re: Varroabehandeling starten afleggers

Bericht door Niko » vr 09 aug 2019, 14:11

Dat heeft niets te maken met niet willen leren, Oldtimer.
Ik ben me er absoluut van bewust dat ik een totaal groentje ben in het vak en dat ik nog veel moet leren. Ik heb al veel gestudeerd en geleerd in mijn leven, maar wat ik in de imkerwereld tegenkom noem ik toch echt uitzonderlijk. Er is zodanig veel informatie, iedereen denkt dat zijn/haar methode de juiste is, een opvallend veel van die informatie spreekt elkaar gewoon lijnrecht tegen.

Stel je een vraag aan tien imkers, dan krijg je deze antwoorden:
1. Ja, dat moet.
2. Dat zou je kunnen doen.
3. Eventueel, maar dit is ook een optie.
4. Ik denk het niet, maar probeer het eens.
5. Nee Nee Nee, dat mag niet!
6. Vroeger was dat zo.
7. Ik doe het anders en dat is beter.
8. Waarschijnlijk wel.
9. Sinds vorig jaar is er een andere oplossing.
10. Het is verplicht maar slecht voor je bijen.

Lippe

Re: Varroabehandeling starten afleggers

Bericht door Lippe » vr 09 aug 2019, 15:19

Ik snap je reactie Niko, ik heb hier zelf ook wel eens moeite mee...
Lezen, lezen, lezen en verschillig blijven, zo doe ik het. Mijn handen jeuken vaak boven het toetsenbord, maar kies dan toch vaak om maar te zwijgen.
Pik de beste tips mee icm wetenschappelijk onderzoek en trek je plan. De basiscursus bijvoorbeeld waarin je de beginselen worden aangeleerd. Ben je een jaar of 2 verder dan ziet je bedrijfsvoering er al heel anders uit. Ook te maken met je doel uiteraard.

Wat ik je persoonlijk kan adviseren is ga eens teruglezen vanaf het jaar 2001. Daar lees je geweldige verhalen van bijvoorbeeld Piet Jager over de BUCA's of de mooie bijdragen van Hennie OES en scherpe discussies over al dan niet behandelen. Echte goede discussies zonder elkaar af te zeiken. De toppers pik je er zo uit.

Als je nu een reactie plaatst als beginnende imker dan is de eerste reactie van een oude rot dikwijls of je hier veel ervaring mee hebt...? Persoonlijk plaats ik geen reacties waarvan ik het niet zeker weet en mijn kennis komt gezien ik nog maar 5 jaar imker grotendeels uit de literatuur en wetenschappelijke onderzoeken, maar deze is daarom niet fout. De imkers die al 50 jaar bijenhouden en het altijd beter denken te weten vind ik namelijk veel gevaarlijker. Bovendien hebben we niets aan dit soort reacties. Het doel van dit forum wordt af en toe wel eens vergeten volgens mij. Ik bedoel niet jouw reactie Lex hierboven, daar ben ik het volkomen mee eens.

Zonder hier een heel epistel te schrijven (want ik erger me de laatste behoorlijk aan de toon hier op het forum icm denigrerende bejegening) wil ik tot slot Bart de Coo citeren uit een draadje van december 2000:
Bart de Coo schreef:
za 18 dec 2010, 19:11
Ik denk dat we allemaal de neiging moeten onderdrukken om op grond van onze eigen, beperkte ervaringen algemeen geldende conclusies te trekken. Daar hebben we onderzoekers voor. Die hebben toch wat meer overzicht.
En zo is het maar net!!!

Klaas133
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 09 jun 2019, 10:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Varroabehandeling starten afleggers

Bericht door Klaas133 » vr 09 aug 2019, 21:13

Lippe schreef:
vr 09 aug 2019, 15:19
Ik snap je reactie Niko, (...) Het doel van dit forum wordt af en toe wel eens vergeten volgens mij(...)
👏

Desertfox
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 07 aug 2019, 16:01
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Varroabehandeling starten afleggers

Bericht door Desertfox » zo 11 aug 2019, 13:02

Ook hier weer verschillende meningen, allesinds dient inwintering te gebeuren door de zomerbijen en dit voor 15 september om de winterbijen niet te belasten. (Staat zo ook in de lectuur van honneybee valley). Een behandeling met thymol dient te gebeuren met temperaturen tussen 15 en 25 graden als de winterbijen nog niet geboren zijn liefst. Dan schiet er niet veel meer over dan in augustus te behandelen en de inwintering te starten. Tot nu toe blijven ze gewoon 1,5 liter suikerwater opnemen in 1 nacht ondanks de behandeling. Ik heb de behandeling ingezet op aanraden van de imkerwinkel die tegelijk professioneel bijenhouder is. Ik zou zeggen, doe wat het beste werkt in uw specifieke situatie. Allesinds merk ik dat de geur afneemt na een paar dagen, misschien best niet voeden in de eerste dagen van de behandeling. :be9:

Niko
Berichten: 32
Lid geworden op: di 05 jun 2018, 16:27
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Contacteer:

Re: Varroabehandeling starten afleggers

Bericht door Niko » ma 12 aug 2019, 08:25

Dat heb ik nu ook gemerkt. Na een drietal dagen met apilife var in de kast nemen ze toch weer suikerwater op.

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Varroabehandeling starten afleggers

Bericht door Gerard Boswinkel » ma 12 aug 2019, 19:00

Hoi Niko en Desertfox,

Als je de Duitse taal machtig bent, bekijk dan even deze video. Deze mevrouw legt precies uit wanneer je afleggers (in het Duits Ableger of Jungvölker) tegen de varroa moet behandelen.

https://www.youtube.cZom/watch?v=5tP4GUJzPxA

Als je dan toch kijkt, bekijk ook nog even deel 6 van de serie. Dat gaat over het inwinteren en eventueel verenigen van de afleggers. De mevrouw demonstreert het ook nog voor jullie.

Groeten...………………

Gerard

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Varroabehandeling starten afleggers

Bericht door crunx » ma 12 aug 2019, 20:29

"Zonder hier een heel epistel te schrijven (want ik erger me de laatste behoorlijk aan de toon hier op het forum icm denigrerende bejegening) wil ik tot slot Bart de Coo citeren uit een draadje van december 2000:
Bart de Coo schreef: za 18 dec 2010, 20:11
Ik denk dat we allemaal de neiging moeten onderdrukken om op grond van onze eigen, beperkte ervaringen algemeen geldende conclusies te trekken. Daar hebben we onderzoekers voor. Die hebben toch wat meer overzicht."


Doet ook meteen even een quote waar van alles mis mee is:
"Beperkte ervaring" - Bestaat onbeperkte ervaring ook?
"Conclusies trekken op grond van eigen - - ervaring" - Conclusies op basis van onbekende(n) is beter?
"Die hebben toch wat meer overzicht" - Waarop baseer je dat?
"Daar hebben we onderzoekers voor. " - Zijn we niet allemaal onderzoekers? De een wordt er alleen voor betaald en heeft mogelijk een bepaalde titel maar zegt niets over de kunnen van die persoon. En de betrouwbaarheid van een prive persoon hoeft zeker niet minder te zijn,

Vergeet niet een "onderzoeker" wordt betaald om iets te verifiëren wat iemand anders al heeft geconstateerd....
Een "Stamp of aproval" die precies waard is wat jij er van maakt.

Dus als je meer dan 25 kasten hebt en je doet dit al wat jaartjes, dan zegt ervaring/ observering/ concludering dus niet zoveel...
Op dit punt verschil ik dan echt wel van mening. Misschien niet met elk onderwerp maar wel wat betreft inwinteren en behandelen. Daar moeten we nu niet zo spannend over gaan doen.

Er zijn genoeg methodes die werken, het probleem vaak met forum leden is dat ze voor ze iets aan nemen eerst:
10 rapporten van universiteiten willen zien dat het werkt. Gevolgd door getuigschriften van 3 advocaten, aanbevelingen van 3 doctoren, gecheckt door 4 notarissen, een goedkeuring van alle bijenhouder organisaties en nog even na dit alles 4 jaar veld ervaring.

Dat mag allemaal, maar ga niet lopen zeiken als er iets niet functioneerd of als je problemen hebt. Je moet af en toe ook iets aannemen van iemand.

Aangezien we echter lekker afdwalen van de vraag stelling en nu meer praten over reacties van reacties;

Jongens, aan de rechterkant onder m'n naam staat een link om een persoonlijk bericht te sturen.
mocht je willen weten hoe ik al jarenlang behandel en inwinter zonder winterverliezen stuur maar een persoonlijk bericht.


Tot slot:
Inwinteren EN behandelen KAN WEL; Echter niet alle methodes zijn effectief.

En hou ik me verder van deze discussie

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 54 gasten