Geregistreerde/gecertificeerde imkers in Nederland?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Geregistreerde/gecertificeerde imkers in Nederland?

Bericht door FrancA » di 13 aug 2019, 13:18

In de webshop van het Bijenhuis is te lezen: 'Bijentabak 1Kg (Alleen Voor Geregistreerde Imkers)'
De opmerking '(Alleen Voor Geregistreerde Imkers)' intrigeerde mij, en dus ben ik gaan zoeken.

Voor zover ik heb kunnen vinden, vindt registratie en/of certificatie van imkers wel in Engeland en België plaats, maar niet in Nederland.

Bijenschool.nl adverteert o.a. met training/begeleiding door een 'NBV Gecertificeerde imker'.
Wanneer ben je als imker NBV gecertificeerd?

Lippe

Re: Geregistreerde/gecertificeerde imkers in Nederland?

Bericht door Lippe » di 13 aug 2019, 16:25

Volgens mij wordt hiermee minimaal het basiscursus certificaat mee bedoelt.

Verder mag een winkelier je gewoon weigeren om iets te verkopen. Weigeren mag alleen niet als er bijvoorbeeld discriminatie in het spel is (dus de wet wordt overtreden).

Een (koop)overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding. Dit is regelend recht (zelf invullen dus). Op het moment dat de winkelier niet wil verkopen trekt hij het aanbod in en komt er geen overeenkomst tot stand.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Geregistreerde/gecertificeerde imkers in Nederland?

Bericht door FrancA » di 13 aug 2019, 18:25

Misschien heeft het wel met accijns te maken?
Het enige 'certificaat' dat ik na enig zoeken heb kunnen vinden is mijn NBV diploma basiscursus bijenteelt, en ook nog een zwemdiploma, wat handig kan zijn als je bij hard wegrennen voor een al te stekerige zwerm bijen het water induikt.
Jammer dat het niet schijnt te smaken, die bijentabak, dan begin ik er ook maar niet aan.

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Geregistreerde/gecertificeerde imkers in Nederland?

Bericht door crunx » wo 14 aug 2019, 05:43

PRO TIP: Je moet je niet te druk maken over wat er allemaal wordt gezegd bij het bijenhuis.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Geregistreerde/gecertificeerde imkers in Nederland?

Bericht door Fish » wo 14 aug 2019, 12:16

Ooit een keer een lidmaatschaps pasje gehad van de NBV, hoe en waarom weet ik niet maar met deze gegevens ben ik ook bekend bij het bijenhuis. Iets van een verlopen spaarsysteem of dergelijks? Of dit is verwijderd na de loskoppeling van de NBV en het bijenhuis weet ik niet.

De NBV geeft ook een docentenopleiding met certificaat, dit is wat er bedoeld wordt bij de imkerschool. Een gecertificeerd docent.

Van kastenregistratie zoals in de rest van de EU is momenteel in Nederland geen sprake.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten