Met Endoscoop Volk Bekijken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Met Endoscoop Volk Bekijken

Bericht door Atlas2 » zo 06 okt 2019, 13:27

Dag,

Ik wil graag mijn bijen beter monitoren en daar met een camera ook het volk kunnen bekijken.
Ik heb wel een idee om dit met een endoscoop te gaan doen maar wellicht hebben mensen op dit forum daar al ervaringen mee opgedaan.
Wellicht dat men ook iets kan zeggen over de diameters van de camerakop en het brandpuntsafstand.
Mocht dat zo zijn dan hoor ik dit graag.

Vr Groet,
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Met Endoscoop Volk Bekijken

Bericht door Hans van der Post. » zo 06 okt 2019, 17:30

Het idee is leuk, zou het niet wat gemakkelijker en rustiger zijn om een losse camera die op een beeldscherm staat, gebruiken.
Je kunt hem dan binnen de kast leggen en geeft geen storing. Als je met een endoscoop in de winter tussen de raten gaat porren geeft dit naar mijn idee nog al onrust.
!Hans.

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: Met Endoscoop Volk Bekijken

Bericht door Atlas2 » ma 07 okt 2019, 12:11

Dag,

Mijn eerste ervaringen met het opnemen van gedrag -en dat vooral aan de onderkant van de bolle raten en van daaruit naar het vlieggat- heb ik gedaan met mijn telefooncamera. Op zich geeft dat niet de slechtste beelden maar ik zou het wat langer op een plek willen houden en wat gerichter en vooral "stil" willen kunnen bestuderen.
Het is niet mijn bedoeling om tussen de raten te porren en al zeker niet gedurende de winter. Wel interessant lijkt me het kunnen volgen van de tros door -in dit geval- de raten in de boomstam heen.
Voor dit bestuderen heb ik een gat ter grootte van een ruime vuist helemaal onder in de boonstam gemaakt. op zeker 30 cm van de onderkant van de raten. hierdoor kan ik wel met een camera kijken en gaat er niet al teveel warmte uit de boomstam verloren, die "hangt" immers bovenin.
Ook lijkt me de camera met een wiffi-aansluiting mogelijkheden geven voor voortdurende monitoring, ook sávonds en s'nachts.
Vraag blijft dus; welke ervaringen zijn er wellicht hier?

Groet
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Met Endoscoop Volk Bekijken

Bericht door Hans van der Post. » ma 07 okt 2019, 15:11

Atlas2 schreef:
ma 07 okt 2019, 12:11
Dag, Mijn eerste ervaringen met het opnemen van gedrag -en dat vooral aan de onderkant van de bolle raten en van daaruit naar het vlieggat- heb ik gedaan met mijn telefooncamera. Op zich geeft dat niet de slechtste beelden maar ik zou het wat langer op een plek willen houden en wat gerichter en vooral "stil" willen kunnen bestuderen.
[................................}
Ook lijkt me de camera met een wiffi-aansluiting mogelijkheden geven voor voortdurende monitoring, ook sávonds en s'nachts.
Vraag blijft dus; welke ervaringen zijn er wellicht hier?
Groet
Ik denk dat er door jou beschreven methode nog niemand van dit forum ervaring heeft. Een endoscoop heeft naar mijn idee een kleine kijkhoek. Een losse camera met wiffi is natuurlijk het mooiste en daarvan is de hoek veel groter en er geen kabel nodig.
!Hans.

victort
Berichten: 157
Lid geworden op: za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie: Riemst
Contacteer:

Re: Met Endoscoop Volk Bekijken

Bericht door victort » za 25 jan 2020, 17:41

Ik heb met een gopro 5 een dag en nacht gefilmd in de kast...ging goed, enkel USB kabel voor de stroom...vind mn gopro soms mooiere videobeelden maken dan mn dlsr camera...succes, ben benieuwd maar je ervaring

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 41 gasten