Even voorstellen. En de eerste vraag

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
roelof88
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 14 okt 2019, 21:58
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Even voorstellen. En de eerste vraag

Bericht door roelof88 » ma 14 okt 2019, 23:00

Hallo.

Ik ben roelof 31 jaar en woon in noord nederland. Na een jaar veel gelezen te hebben over bijen.
Heb ik de knoop doorgehakt. Ik ga beginnen met bijen.
Mijn bedoeling is om volgend jaar de eerste 2 f1 Buckfast volkjes te kopen.
Het lijkt mij leuk om volgens de broedbeperking methode te werken zoals Marc Missotten en dan op alleen honingkamers. Dat zal in 2020 nog niet lukken maar ik wil wel graag een route uitzetten om te imkeren. uiteindelijk wil ik uitkomen op 6 volken. Daar heb ik de ruimte voor.
Nu heb ik er over nagedacht om de db-plus kast te kopen. maar die zijn verschrikkelijk duur in vergelijken met andere kasten. en steek ik dat geld liever ergens anders in. Zoals ik lees zijn ze wel goed. En iedereen is er over te spreken. Maar in vergelijking met bijvoorbeeld de paradise beebox zou het verschil 150 euro zijn per kast.
En die kast spreek me ook wel aan. Alleen kunnen daar maar 10 dadant blatt ramen in.
Nu is mijn vraag als ik nu wil imkeren volgen de methode van Marc Missotten. kan ik dan paradise beebox gebruiken. En 1 speel ruimte gebruiken. door een darren raam te maken en dat weg te snijden om ook de veroa te onderdrukken?

De reden dat ik dit nu vraag is omdat ik graag 1 type kast heb. Ook zal ik wel wijzer worden op de imker cursus waar ik voor aangemeld ben.
Maar mischien zien jullie een hobbel die ik nog niet zie. En wat mij keuze kan veranderen om toch een andere kast te kopen.

alvast bedank voor de antwoorden.
roelof

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Even voorstellen. En de eerste vraag

Bericht door Fish » di 15 okt 2019, 09:31

Hallo Roelof. Een paar dingen;
  • Misschien krijg je van de cursus wel een volkje, houd hier qua planning ook rekening mee. De methode die je noemt maakt in juni een vlieger. Bedenk goed hoeveel volkjes je wilt en hoeveel kasten je dan nodig hebt.
  • Broedbeperking en dergelijke is leuk, maar misschien iets voor je tweede jaar. Wat je wilt is allemaal iets lastiger dan de standaard methode. Ik zou het eerste jaar gewoon de methode van de cursus volgen, meestal is dit de Aalster methode. Marc Missotten doet ook aan koninginnnenteelt, moonlight mating en dergelijke, ook dit zou ik niet in je eerste jaar doen.
  • Over je kasten kan ik weinig zeggen, heb er zelf geen ervaring mee. Persoonlijk ben ik geen fan van piepschuim kasten.
  • Eigenlijk is het verbeterd Renson waar je het over hebt, dit lukt je in de meeste kasten wel. Je zal misschien wat moeten knutselen om die speelruimte te creëren, als zo'n koninginnenrooster raam niet goed past.

roelof88
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 14 okt 2019, 21:58
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: Even voorstellen. En de eerste vraag

Bericht door roelof88 » di 15 okt 2019, 12:22

Hallo.

Bedankt voor uw antwoord.
Het is ook inderdaad de bedoeling dat ik de renson methode in het 2de jaar ga toepassen.
Maar omdat ik deze kant wel op wil is het mischien verstandig om er alvast over na te denken.
Voor dat 2de jaar. Daarom zou ik alvast wat info willen over de kasten.
Het eerste jaar zal bestaan uit de 2 of 3 volken te laten groeien en kennis opdoen.

Klaas133
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 09 jun 2019, 10:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Even voorstellen. En de eerste vraag

Bericht door Klaas133 » di 15 okt 2019, 23:21

Ik kan geen antwoord geven vanuit jaren ervaring. Wat heb ik het afgelopen jaar wel. Geleerd:
- raammaten zijn belangrijk. Aangezien je geen ervaring hebt, kijk je best eens wat mensen in je omgeving hebben. Als je eens iets wil uitwisselen (vb voor een moerloosheidsproef) , wil je niet met de beperking van raammaten zitten...
- zet je ruim, je weet niet wat de plannen van je bijen gaan zijn... Wat extra materiaal kan van pas komen. Als je iemand hebt die je kent, kan je daar mogelijks iets van gebruiken, maar dat is moeilijk als je een ander raam- en kasttype hebt gekozen... Imkerwinkels liggen misschien niet naast de deur en wellicht moet je snel handelen als je iets vaststelt;
- wat bedrijfsmethoden betreft: ik probeer momenteel vooral de bijen te begrijpen. Voor mij heeft het geen zin om een schema te volgen zonder dat ik echt snap waarom wat ik doe, werkt. Maar dat kan voor iedereen anders zijn... Dat kan er echter wel voor zorgen dat je voor een andere methodiek zal gaan...

Wat het ook zij: ik zou pragmatisch zijn in je keuze, het eerste jaar halen we het maximum er toch nog niet uit en er zijn zoveel inzichten die nog kunnen veranderen...

d.hentenaar
Berichten: 41
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:03
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Even voorstellen. En de eerste vraag

Bericht door d.hentenaar » wo 16 okt 2019, 15:23

Hallo Roelof,

Ondanks dat ik in 2018 mijn eerste BF bijenvolkje had gekocht ben ik dit jaar pas echt begonnen met het houden van bijen. Ook ik had direct allerlei plannen en gelezen over de diverse methodes (waaronder de verbeterde renson methode) echter gooide een dode koningin, die voor de kast in het gras lag, roet in het eten. Het grootste gedeelte van de tijd ben ik bezig geweest met het herstellen van het volkje wat uiteindelijk beloond werd met de nodige ervaring die ik op heb mogen doen. Diverse situaties heb ik mee mogen maken die me soms de nodige zorgen gaven maar uiteindelijk is het allemaal goed gekomen. Voorbeelden zijn het inballen van de moer tijdens het invoeren in het moerloze volkje, een raampje met larfjes overhangen van een 6-raams volkje met KI moer (wat ik aan het begin van het seizoen van een imker kon overnemen), zwerm overgenomen van een imker, zelf een zwerm gevangen, etc. 1 seizoen imkeren heeft me de nodige ervaring (en grijze haren) bezorgd.

Mijn advies (als mede-beginner) zou zijn: neem een klein volkje over van een BF imker (of een andere soort naar keuze) Veelal zijn er imkers die vanwege een goede overwintering diverse 6-raams volkjes over hebben en deze weg willen doen vanwege een teveel aan volken. Die kunnen dan in jouw nieuwe kast mooi doorgroeien en ontwikkelen waarbij jij de nodige ervaring kan opdoen. Mogelijk dat je tussentijds (net zoals ik) nog andere volkjes tegenkomt in de vorm van een zwerm die je er dan gewoon bij kunt nemen.

V.w.b. het soort kast: Dat is persoonlijk. Ik vind het geweldig om alle kasten zelf te bouwen waardoor ik vaak meer kasten had dan volken :D
Voordeel was echter wel dat bij een zwerm melding ik direct een kast uit voorraad kon pakken.
Ik vind het leuk om diverse modellen te maken en uit te proberen echter is een type waarbij je 1 soort raampjes kunt toepassen wel erg handig. Het uitwisselen van raampjes met larfjes naar een moerloos volkje wordt daarmee wel een heel stuk handiger alsa je meerdere kasten heb met dezelfde soort raampjes. Mijn voorkeur geniet de spaarkast raampjes vanwege de grote voorradigheid en de lage prijzen van dit type raampje. IK heb echter ook een NL uitvoering van de Einraumbeute staan met grote hoge ramen. De laatste kast die ik hem gebouwd is naar het voorbeeld van Ben de Som-Serf (lange kast met 20 spaarkast broedramen). Daar zit nu een jong volkje in met een BF/Anatolia moer in dat het erg goed doet. Het voordeel van dit type kast is dat ik alleen de deksel van de kast hoef te tillen en geen honing/broedkamers vol met honing of bijen. Persoonlijk vind ik de kasten volgens de stapel methode daarom iets minder handig.

Ga desnoods in een grote winkel kijken waar ze diverse type kasten hebben staan en til gewoon de diverse onderdelen op en rond om te kijken welke jou het beste bevalt. Vindt je het leuk om zelf dingen te maken dan ben je redelijk onbeperkt. Bouwtekeningen zijn volop online beschikbaar en bovendien scheelt dat behoorlijk in de prijs. Voor €52,00 heb je een grote plaat 18mm hardhout multiplex waar je een bodem, 3 broedkamers, 2 honingkamer en een deksel van kunt maken. Daar komen uiteraard nog de nodige kleine dingen bij zoals de afstandshouders, schroeven en lijm bij maar als je meerdere kasten wil dan kan dit een overweging zijn qua kosten.

Tip voor het indelen van de diverse losse planken uit een grote houten plaat is: Cutlist optimiser. Dit programma deelt de losse delen zo efficiënt mogelijk voor je in met zo min mogelijk houtverlies.

Wat je ook kiest, het is altijd goed. Het is tenslotte jouw mening en jouw eigen keuze.


Veel succes.

Met vriendelijke groet.

Danny

roelof88
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 14 okt 2019, 21:58
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: Even voorstellen. En de eerste vraag

Bericht door roelof88 » wo 16 okt 2019, 22:29

hallo Danny.

Wat een verhaal zeg. dat word erg gewaardeerd.
Ik ben het met je eens dat ik eerst eens even rustig aan moet doen. En ook eerst ervaring op doen moet.
Daarvoor heb ik dus ook het eerste jaar. en zou ik het tweede jaar willen beginnen met de Renson methode.
En lukt dat niet. Dan is het ook goed.
Echter begin ik met een hobby en dan wil ik ook graag een plan/doel hebben waar ik naar toe werk om mijn bijen te houden.
omdat ik denk dat zoiets begint met een goede bijen kast. vraag ik daarom advies. en of iemand ervaring heeft met de paradise beebox.
Er staat ook niet veel over geschreven in vergelijking met de db plus.
Zelf een kast maken is niet aan mij besteed ik ben wel handig maar geen timmerman. ook heb ik een beter gevoel bij een polystyrene bijenkast.

mvg roelof

DontPanic
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 09:16
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Even voorstellen. En de eerste vraag

Bericht door DontPanic » do 17 okt 2019, 17:53

Ik heb zelf ook EPS kasten. 2 grootste nadelen wat mij betreft:

1. De opzet rand. Bij een houten kast heb je die rand niet, en kun je dus een kast diagonaal terugplaatsen en dan terugschuiven.
2. Krast en deukt vrij makkelijk. De kast gaat wel lang mee, maar zelfs op het moment dat je hem gaat kopen in de winkel hebben de meeste al enkele krassen / deuken. Maakt voor de bijen natuurlijk niet uit, maar toch irritant bij iets wat je nieuw koopt.

Verder tevreden ermee, vooral vanwege het gewicht, isolatie, schilderen gaat makkelijk, prijs etc.

roelof88
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 14 okt 2019, 21:58
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: Even voorstellen. En de eerste vraag

Bericht door roelof88 » ma 21 okt 2019, 22:43

hallo.

ik ben er nog niet uit, ik zie dat de franken-beute ook 11 ramen heeft. En ook dadant blatt ramen heeft.
dus daarom ga ik mij nog even inlezen. ook ga ik me nog even inlezen over de Aalster methode. omdat ik nog niet direct een voordeel zie in vergelijking met broedbeperking. omdat je de volken verenigen moet. En je wilt bijv 6 hoofdvolken hebben dan heb je 12 kasten nodig.
dus ik heb nog even wat te lezen.
als ik er uit ben horen jullie het.

mvg
Roelof

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten