Oorzaak van dood bijenvolk, beschimmelde raten?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
vysje
Berichten: 4
Lid geworden op: za 21 jul 2018, 10:54
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Oorzaak van dood bijenvolk, beschimmelde raten?

Bericht door vysje » za 14 dec 2019, 13:14

Beste imkers,

Bij het oxalen ben ik er vandaag achter gekomen dat één van mijn twee volken is overleden. Ik vraag mij nu af wat de oorzaak is geweest. Er was nog een klein beetje gesloten broed, wat een koninginnen probleem uitsluit. Verder was er meer dan genoeg honing aanwezig. Of het de Varroa is geweest gaan we nog onderzoeken door een aantal dode bijen te testen.

Wat ik echter vreemd vond was dat er een witte laag over alle gesloten honing leek te zitten. Of het schimmel is vind ik moeilijk te zien. Hoewel de temperatuur nog boven het vriespunt lag, leek het eerder bevroren te zijn. Er zitten vergelijkbare honingraten in de kast met het nog levende volk, maar dan verder van de tros af. Moet ik mij zorgen maken over dit volk? En de 'vieze' ratten daar weghalen? Ik zou ze het liefst het minst verstoren als dat niet nodig is.

Is zal een aantal foto's toevoegen, misschien dat één van de ervaren imkers het bekend voorkomt.

Groeten,
Joy
IMG-20191214-WA0002.jpg
IMG-20191214-WA0005.jpg
IMG-20191214-WA0006.jpg

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Oorzaak van dood bijenvolk, beschimmelde raten?

Bericht door Jaap v.Popering » za 14 dec 2019, 13:42

Over die witte uitslag hoef je je niet ongerust te maken .
Ga maar uit van de zogenaamde verdwijnziekte .

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... gHRn3O-7jG

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Oorzaak van dood bijenvolk, beschimmelde raten?

Bericht door Hans van der Post. » za 14 dec 2019, 16:19

OP dit forum is al veel geschreven over lege kasten met volle raten voer. viewtopic.php?f=5&t=32946&hilit=verdwijnziekte&start=10
!Hans.

vysje
Berichten: 4
Lid geworden op: za 21 jul 2018, 10:54
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Oorzaak van dood bijenvolk, beschimmelde raten?

Bericht door vysje » za 14 dec 2019, 19:27

Hans van der Post. schreef:
za 14 dec 2019, 16:19
OP dit forum is al veel geschreven over lege kasten met volle raten voer. viewtopic.php?f=5&t=32946&hilit=verdwijnziekte&start=10
Ah dat is inderdaad precies hetzelfde als bij mij. Bedankt voor de link! Verdwijnziekte dus. Kan dat nog andere oorzaken hebben dan Varroa? Is het veilig om de oude raten volgend jaar weer te gebruiken als voerraam?

vysje
Berichten: 4
Lid geworden op: za 21 jul 2018, 10:54
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Oorzaak van dood bijenvolk, beschimmelde raten?

Bericht door vysje » za 14 dec 2019, 19:42

vysje schreef:
za 14 dec 2019, 19:27
Hans van der Post. schreef:
za 14 dec 2019, 16:19
OP dit forum is al veel geschreven over lege kasten met volle raten voer. viewtopic.php?f=5&t=32946&hilit=verdwijnziekte&start=10
Ah dat is inderdaad precies hetzelfde als bij mij. Bedankt voor de link! Verdwijnziekte dus. Kan dat nog andere oorzaken hebben dan Varroa? Is het veilig om de oude raten volgend jaar weer te gebruiken als voerraam?
Het artikel van Frans Jacobs dat Jaap v. Popering heeft gepost heeft al antwoord gegeven op mijn vraag: ' In volgorde van belangrijkheid zijn dat: de varroamijt, een afname van de biodiversiteit in onze omgeving, secundaire infecties en ten slotte de pesticiden.'

Ik denk ik ons geval toch de Varroamijt. Ondanks dat we wel dit jaar met mierenzuur hebben behandeld. Het was wel een jonge koningin, dus mogelijk gewoon geen goede genen :-(.

Bedankt voor jullie hulp!

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Oorzaak van dood bijenvolk, beschimmelde raten?

Bericht door Jaap v.Popering » za 14 dec 2019, 22:13

vysje schreef:
za 14 dec 2019, 19:42
. Ondanks dat we wel dit jaar met mierenzuur hebben behandeld. Het was wel een jonge koningin, dus mogelijk gewoon geen goede genen :-(.
Ik zou er van uitgaan dat de mierenzuur behandeling niet succesvol geweest is .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 54 gasten