Overgaan naar Buckfast/Carnica

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Bmans
Berichten: 282
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Overgaan naar Buckfast/Carnica

Bericht door Bmans » wo 19 feb 2020, 15:52

Hallo,
een collega-imker heeft twee volken. Eén van een onbekend ras (steken er op los) en één Buckfast volk (rustig) dat van mij afkomstig is.
Nu is het plan om het onbekende ras om te zetten naar Buckfast, het komende jaar.

Het idee is om een broedaflegger (in 6 ramer met 3 ramen broed) te maken, zodat de oudere bijen afvliegen naar de originele kast. Bij de aflegger doppen breken na 9 a 10 dagen en dan daar een rijpe dop (Buckfast) in hangen.

Is dit een goed plan? Er zijn vast betere/andere opties. Ik hoor het graag.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Overgaan naar Buckfast/Carnica

Bericht door Fish » wo 19 feb 2020, 16:06

Wat het is weet ik niet, maar ik heb altijd gezeur met broedafleggers op eigen stand, geen voorstander van dus. Ik zou je gehele (onbekend) volkje hopeloos moerloos maken, dus koningin weghalen en na een dag of 10 doppen breken. Vervolgens een raam eitjes inhangen van een P-moer. Lijkt mij simpeler zo, of heb je een eenvoudige manier om aan rijpe buckfast doppen te komen?

In jouw verhaal heb je een extra volk gecreëerd maar laat je de originele (steek) koningin gewoon staan, klopt dat?

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Overgaan naar Buckfast/Carnica

Bericht door Jaap v.Popering » wo 19 feb 2020, 16:40

Het probleem met buckfast is dat je in die buurt het best geen koninginnen op natuurlijke wijze laat bevruchten .
Hier zijn over het algemeen streekbijen en een enkele Carnica , dat geeft bij standbevruchting geen enkel probleem .

In jou geval zou ik een bevruchte koningin kopen ....of je koningin op een bevruchtingsstation laten bevruchten .

Bmans
Berichten: 282
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Overgaan naar Buckfast/Carnica

Bericht door Bmans » wo 19 feb 2020, 20:13

Fish schreef:
wo 19 feb 2020, 16:06
In jouw verhaal heb je een extra volk gecreëerd maar laat je de originele (steek) koningin gewoon staan, klopt dat?
Ja dat klopt. De moer uit het steekvolk halen is ook een goed plan. Dan is er ook een dubbele kans dat het lukt. Nadeel is dat je die kast goed doorzoeken moet tijdens het doppen breken. Bij de aflegger gaat dat sneller. Verder is het voordeel van de aflegger dat de oudere vliegbijen veelal afvliegen naar de oorspronkelijke kast.

Een rijpe dop is bijv via een doppenproject wel te regelen.

BBBeez
Berichten: 120
Lid geworden op: di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica (beebreed)
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Overgaan naar Buckfast/Carnica

Bericht door BBBeez » do 20 feb 2020, 09:43

Bmans schreef:
wo 19 feb 2020, 15:52
Hallo,
een collega-imker heeft twee volken. Eén van een onbekend ras (steken er op los) en één Buckfast volk (rustig) dat van mij afkomstig is.
Nu is het plan om het onbekende ras om te zetten naar Buckfast, het komende jaar.

Het idee is om een broedaflegger (in 6 ramer met 3 ramen broed) te maken, zodat de oudere bijen afvliegen naar de originele kast. Bij de aflegger doppen breken na 9 a 10 dagen en dan daar een rijpe dop (Buckfast) in hangen.

Is dit een goed plan? Er zijn vast betere/andere opties. Ik hoor het graag.
Dit is zeker een goed plan. Zeker als je een rijpe dop invoert. Maar met een nieuwe en vreemde koningin werkt het ook goed. Je moet wel zeker zijn dat je alle doppen hebt gebroken. In dracht arme perioden moet je het vlieggat van de aflegger verkleinen tot de breedte van 2 bijen en niet vloeibaar voeren ivm risico op roverij. Wat ik ook doe is de aflegger maken, twee dagen laten afvliegen en dan de nieuwe bevruchte moer geven. Je hebt dan wel twee dagen mooi vliegweer nodig.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten