Uitwinteren klein volk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Klaas133
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 09 jun 2019, 10:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Uitwinteren klein volk

Bericht door Klaas133 » za 29 feb 2020, 14:39

Thermostaat gaf hier voor de buien 13°C aan. Had sluitramen met extra isolatie klaargelegd. Situatie was toch iets beter dan gedacht, blijkbaar zat de tros erg diep waardoor van bovenaan weinig bijen te zien zijn (bij mijn andere volken zit de tros ofwel erg hoog tegen de plexi aan, of zijn er veel meer bijen). Vuistgroot is wat ik van bovenaf kon zien. Valt dus iets beter mee dan ik dacht (al is het volk nog steeds enorm hard geslonken).
Heb voor en achteraan isolatie bijgeplaatst en ze wat kleiner gestoken (van 11 naar 6 ramen). Als volgt (pijl = vliegopening):
IMG_20200229_140548_resized_20200229_020938801.jpg
IMG_20200229_140646_resized_20200229_020917960.jpg
]

Gebruikersavatar
wimke
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 02 dec 2018, 17:52
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Apis Mellifera Altena
Contacteer:

Re: Uitwinteren klein volk

Bericht door wimke » za 29 feb 2020, 14:46

Hoi klaas,

Ik spreek uit ervaring, vorig jaar in de winter een volkje gekregen van een collega. Ik zat op de beginners cursus.
Het volkje werd alleen maar kleiner en was erg zwak, en had voldoende voer. ik kon het ook niet aanzien. op het laatst heb ik een paar rammen uitlopend broed met op zittende bijen gekregen van een klasgenoot die kon toen wel wat missen. Dat was half april dat heeft toen direct een boost gegeven het volk is gaan groeien. Ik heb in mijn eerste zomer heel veel geleerd. Ik had ze op een gegeven moment een broedkamer extra gegeven ik dacht toen, voor wat extra ruimten. achteraf bleek dat ze die broedkamer helemaal volgestouwd hebben met honing. toen het volk op een gegeven moment geen ruimte meer had en is gaan zwermen. uiteindelijk die zwerm weer kunnen scheppen. en die broedkamer ramen met honing als voerramen in Kunnen zetten voor broedafleggers en om zwermen uit de lokkasten bij te voeren.

Groet Wimke
De bijen lezen onze boeken niet. :ugeek:
Groet, Wimke.

Vlieg naar mijn kanaal. :handgestures-thumbup: https://www.youtube.com/channel/UCy0MNZ ... 9MezxuC8kA

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Uitwinteren klein volk

Bericht door tomer » za 29 feb 2020, 15:23

Kijk naar het aantal straatjes mul op de schuif om te weten hoe groot een volk is. Dat zegt meer dan wanneer je enkel wat bijen via de bovenkant ziet. Met dit volk is er geen probleem, zal wel overleven zo.

Klaas133
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 09 jun 2019, 10:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Uitwinteren klein volk

Bericht door Klaas133 » za 29 feb 2020, 21:54

De schuif hou ik uiteraard in het oog (via de plexi zie ik vooral of er voldoende onaangeroerd voedsel is). Die zegt: heel klein trosje 😉. Ze zijn nog steeds enorm gekrompen doorheen de winter.

Ik hoop dat je gelijk hebt en ze er vlot door geraken 😊! Vermoed dat ze wat enger zetten enkel goed kan zijn. Voer genoeg alleszins.

Verder bedankt voor de tips!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 49 gasten