Verdwenen volken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Verdwenen volken

Bericht door tomer » zo 08 mar 2020, 23:14

Ik denk dat de verdwenen volken gestorven zijn door de mijten (lees virussen) die al in de zomer in de kasten aanwezig waren. De virussen op zich zijn niet zo dodelijk en de mijten op zich zijn ook niet dodelijk, maar door de hoge varroabesmetting krijg je bijen die als pop massaal zijn geïnjecteerd met virussen. Daarmee is er geen gezond wintervolk ontstaan in september-oktober met het gekende resultaat.
Het vervliegen in het najaar is dus niet het grote probleem volgens mij, al zal dat de situatie er niet op verbeterd hebben.
Dat de getroffen kasten allemaal naast elkaar staan kan er inderdaad op wijzen dat de ene kast de naastliggende kasten heeft besmet door het vervliegen. Of het kan aan iets anders liggen. Hoe is het met de overige 10 volken?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Verdwenen volken

Bericht door Hans van der Post. » ma 09 mar 2020, 00:13

maartenkleijne schreef:
zo 08 mar 2020, 22:04
Erick schreef:
zo 08 mar 2020, 21:31
wat het ook voor een link is weet ik niet maar ik kom uit bij de NOS met een artikel van Ali B
Ik had dat ook 1 keer maar de 2de keer ging her goed

Waarde mede forumleden mijn pc sloeg op tilt toen ik de link had aangeklikt en kreeg het advies op eerst te scannen.
Had drie verschillende narigheden gekregen. De link heb ik met mijn laptop weggehaald.
Het kan best zijn dat de website waar ik op uit kwam daar geïnfecteerd was. Het was een uitleg over de verdwijnziekte ofwel wintersterfte
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten