corona

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

agnita
Berichten: 23
Lid geworden op: za 10 jun 2017, 09:45
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

corona

Bericht door agnita » di 24 mar 2020, 09:13

hallo allen,
ik begin mij een beetje zorgen te maken over de bijen. Mijn kastjes staan 3km van mijn huis en ik voorzie nog wel een lock down.
Ik heb geen idee of je als imker vrijstelling zou kunnen krijgen en je huis uit mag, om toch je bijen te verzorgen in geval, dat.
Het is ook nog eens een hoogst ongelukkige tijd natuurlijk, ik zie al bossen bijen wegzwermen.
Zijn er voorbereidingen te treffen, of gewoon afwachten en hope for the best, wat zijn jullie ideeën hierover?

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: corona

Bericht door Fish » di 24 mar 2020, 09:19

De NBV heeft deze brief gestuurd naar het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Veel van de punten die je zelf al aanhaalt staan hier ook in. Dus ze zijn er mee bezig, antwoord is er als het goed is nog niet.

Kijken we naar onze zuiderburen, dan mag je net als een paard in de wei bijvoorbeeld, gewoon nog naar de bijen om ze te verzorgen. Wat hier wel meespeelt is dat ze daar de bijenhouders hebben geregistreerd. Als je op straat wordt aangehouden, moet je dus je FAVV registratie kunnen tonen. Of we hier met een simpele NBV-ledenlijst kunnen voldoen zou ik niet weten. Niet iedereen is lid natuurlijk.

Aan de andere kant zou ik best wat kastjes kunnen doneren aan mensen die thuis zitten, zodat ze af en toe een uitje hebben als er echt een lockdown komt. Ben benieuwd hoe ze dat kunnen stoppen.

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: corona

Bericht door mick » di 24 mar 2020, 10:04

Zijn jullie niet geregistreerd dan?
Bij ons in België is dit namelijk verplicht, dit omdat we voedsel aan de man brengen en in verband met bijenziekten.
Als je bijvoorbeeld met Amerikaans Vuilbroed te maken krijgt en je bent niet geregistreerd krijg je geen vergoeding, niet dat dit veel is maar toch.

Heb daarstraks mijn registratie al afgeprint voor als ik naar m'n standen ga.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: corona

Bericht door Fish » di 24 mar 2020, 10:11

Nee er is niets geregistreerd in Nederland, het enige wat er op papier staat is het lidmaatschap van de NBV maar zelfs dit is niet verplicht voor het houden van bijen. En iedereen kan lid worden, in principe. Dus totaal aantal bijenhouders, aantal bijenkasten; het is volledig onbekend bij de autoriteiten.

ronaldd
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 10 okt 2010, 18:59
Imker sinds: 1983
Bijenras(sen): carnica, BF
Locatie: Knokke
Contacteer:

Re: corona

Bericht door ronaldd » di 24 mar 2020, 14:27

In België bestaat de registratie ongeveer 14 jaar, nu zal er terug een toeloop zijn om zich in orde te stellen. Men heeft die registratie nodig bij controle
Bij het vernieuwen van lidgeld moet men opgeven hoeveel bijenvolken men bezit.
ronald

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: corona

Bericht door oldtimer » di 24 mar 2020, 15:05

Dat is in Frankrijk ook
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: corona

Bericht door JanvdR » wo 25 mar 2020, 10:11

Hier in Duitsland is registratie ook verplicht. Bijenstand(en) en aantal volken moeten bij de overheid bekend zijn. Bij veranderingen direct doorgeven.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: corona

Bericht door Fish » wo 25 mar 2020, 10:37

Zie bijvoorbeeld hier, er wordt heus aan registratie in Nederland gewerkt. Het zou aankomend najaar beginnen met het aantal ingewinterde kasten per imker. Maar helaas, te laat. Nu maar hopen dat we voorlopig geen volledige lock-down krijgen, zal lastig worden om te bewijzen dat je naar je bijen moet. Of iedereen is plots imker.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: corona

Bericht door tomer » wo 25 mar 2020, 13:36

Ook in België zijn vele imkers niet geregistreerd, hoewel het verplicht is. Verplaatsingen om bijen te verzorgen mag nog wel, maar bvb bijen vervoeren van A naar B mag niet zomaar. Bijen gaan kopen mag ook niet, dus ik raak nu moeilijk mijn overschot aan volken kwijt.
Voor de Belgen die nog niet op de hoogte zijn van de restricties hieronder de brief met richtlijnen van Konvib:

Beste imkers,

We begrijpen dat de maatregelen genomen door de federale overheid inzake de indijking van de besmetting van de Belgische bevolking met het corona virus zorgen voor ongekende restricties, ook bij het imkeren. Al eerder hebben we daarover gecommuniceerd. We stellen echter vast dat sommige regels niet goed begrepen worden, en dat kan diverse problemen veroorzaken.

1. Betreffende toegelaten verplaatsingen.

Besef dat het verplaatsen van bijenkasten nu ENKEL toegelaten wordt als men onderweg is naar een beroepsteler. Zorg dat u voldoende info over uw teler bij u hebt; bijvoorbeeld een mail waarmee hij kasten aanvraagt voor de bestuiving. Alleen dan kan er sprake zijn van een verplaatsing in het kader van een beroepsactiviteit. Zorg ook dat u steeds zijn gsm nummer en adres bij u hebt. Neem de meest realistische kortste weg tussen vertrekadres en plaats van aankomst.
Kasten verplaatsen van eigen locatie A naar eigen locatie B MAG ALS HOBBY-IMKER NIET. Men mag wel naar de eigen diverse standen rijden om uw bijen te verzorgen. Wat u hierin kan helpen om u te rechtvaardigen bij controle is een kopij van het FAVV dossier waarin men uw diverse standen kan terugvinden. Hoe u dit document kan vinden staat op de website van Libvzw ([www.libvzw.be]www.libvzw.be) of kan u aanvragen via de website van het FAVV. U reist best enkel met één gezinslid. Tijdens de werkzaamheden de reglementaire afstand bewaren ten opzichte van anderen. Draag desnoods een mondmasker.
Zelf aanvoeren van aangekocht teeltmateriaal (koninginnen, kweekkastjes, hele bijenvolken, ...) valt ook niet onder essentieel vervoer en is dus verboden.
Verplaatsen van bijen over de landsgrenzen zijn sowieso zeer problematisch geworden, na het sluiten van de grenzen.

2. Betreffende aankoop van materialen

Er zijn momenteel enkel winkels open die mensen- of dierenvoeding verkopen. Imkersmateriaal is niet meer verkrijgbaar via deze weg.
De enige manier om imkersmateriaal aan te schaffen is ONLINE. De verkoper zorgt dan voor de levering bij u ter plaatse. Omruilen van verkeerd gekochte goederen achteraf zal dus moeilijk zijn.

3. Bijenzwermen

Probeer zwermen te vermijden en pas daartoe uw bedrijfsmethode aan; zelfs indien u principieel tegen bent, dan nog moet u verplaatsingen omwille van zwermen zoveel mogelijk vermijden. Er zijn zwermverhinderingsmethoden genoeg ter beschikking en omwille van het feit dat een groot deel van de bevolking van thuis uit werkt, is er ook meer tijd om preventieve controles uit te voeren.

4. Bijkomende informatie.

Baseer u niet op geruchten of op informatie waarvan u de achtergrond niet kent. Gebruik uw gezond verstand alvorens u een actie uitvoert en informeer u hierover. U kan contact opnemen met uw gemeentebestuur of de lokale politie. Raadpleeg ook onze website. Daarop gaat u steeds de laatste informatie waarover we beschikken vinden. Om uw specifieke vragen te beantwoorden hebben we een informatiepunt opgericht, waar u met uw specifieke vraag vanaf nu terecht kan:

Penningmeester.konvib apenstaart gmail.com

We zorgen voor een antwoord binnen de 24 u, eventueel nemen we contact op met uw lokale overheid of met FOD Binnenlandse zaken.
Laatst gewijzigd door tomer op wo 25 mar 2020, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.

ronaldd
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 10 okt 2010, 18:59
Imker sinds: 1983
Bijenras(sen): carnica, BF
Locatie: Knokke
Contacteer:

Re: corona

Bericht door ronaldd » wo 25 mar 2020, 17:02

Als men geen papieren heeft kan men in theorie niet naar zijn bijenstand(en) gaan.
Zojuist ook dat men niet naar de bevruchtingsstanden mag.
Ronald

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten