Honing kamer uitbouwen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
AndreHakvoort
Berichten: 45
Lid geworden op: za 28 mar 2020, 08:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Honing kamer uitbouwen

Bericht door AndreHakvoort » za 28 mar 2020, 09:01

Goedemorgen!

Vorig jaar heb ik juli een geschepte zwerm gekregen van een kennis die enkele volken heeft en is mijn hobby geboren :handgestures-thumbup:

Een spaarkast aangeschaft en het volk geplaatst. In augustus kreeg ik er nog een zwerm bij die in een noodkast opgeslagen is naast mijn eerste volk. In september heb ik deze 2 samengevoegd met behulp van de kranten methode en deze is geslaagd zonder verlies van bijen zover ik weet. De koninginnen heb ik het zelf laten uitzoeken wie de sterkste is.

Aangezien ze geen voervoorraad hebben kunnen aanleggen heb ik ze gevoerd met speciale bijenvoeding.

Het volk is de winter heel goed doorgekomen want op de mooie dagen van afgelopen week wordt er heel actief gevlogen en er is BRIAS aanwezig.

Aangezien het broed alleen in de bovenste broedkamer heb ik gister de broedkamers omgewisseld zodat het broed onder in de kast zit. De bovenste broedkamer heeft ca 7 uitgebouwde ramen, een sluitblok en 2 half afgebouwde kunstraten.

Nu kom ik dan eindelijk bij het 'probleem'. Aangezien ik beginnend imker ben heb ik nog geen uitgebouwde ramen in de honing kamer. Ik heb gister de honing kamer met 10 ramen met kunstraat bovenop het broednest gezet in de hoop dat het volk gaat uitbouwen als het er aan toe is. Zo krijg ik mijn uitgebouwde ramen.

Alleen weet ik niet of dit goed is... Kan ik dan al honing verwachten? Krijgen de bijen het op tijd uitgebouwd? Kan ik beter ramen ruilen tegen uitgebouwde ramen?

Hoop op wat advies en alvast bedankt!

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Honing kamer uitbouwen

Bericht door Jaap v.Popering » za 28 mar 2020, 09:21

Ik begrijp dat je de lege BK boven hebt geplaatst .
Dan is mijn vraag .....zit deze al vol met bijen ?....zo ja kan er bij goede dracht een HK op gezet worden .

In mijn beleving is het daar allemaal nog een beetje vroeg voor en had ik de HK nog niet geplaatst .

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Honing kamer uitbouwen

Bericht door A.A. Staals » za 28 mar 2020, 12:13

Ik zou de broedkamers niet gewisseld hebben en honingkamer gewoon boven op.

ad staals

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Honing kamer uitbouwen

Bericht door bee-tree » za 28 mar 2020, 14:31

Haastige spoed is zelden goed.
Morgen begint een koude gure week.
Houd de twee-wekelijks weersverwachting in de gaten.
Tot half mei en.... door de klimaatverandering tot de langste dag.....
kunnen bedroevend meer dracht-onmogelijke dagen komen,
met broedstilstand en voedselnood.

Omdat je maar één volk hebt en daardoor tijd in overvloed, kun je je zorginstinct
bevredigen door de suikerpot op het volk gevuld te houden,
maar dan mag je niet meer van honingkamer spreken.

Sla je de adviezen van beide vorige imkers in de wind, dus wil je toch
de onuitgebouwde en leeg blijvende kamer bovenop laten staan, leg dan
onder die loze of holle kamer 2 vellen van een krant tegen de kou.
Als het volk sterk is geworden en aan meer ruimte toe is, knaagt het volk die 'krant'
weg, wat je aan de eerste papiersnippers ziet waarmee je de bijen ziet vliegen.

Het rooster kun je plaatsen zodra ze na de aanzet van wat raat met broed en een
kraag honing er boven aan het bouwen zijn gegaan.
De koningin breng je dan onder 't rooster. :mrgreen: Abeille arbor :b10:
P.S.
Wees niet boos op jezelf en op mij. Ik had allang buiten in de zon willen
zijn, want het is de zevende en laatste dag van maart dat de bijen kunnen foerageren
tussen 12 uur en 4 uur vanmiddag.

AndreHakvoort
Berichten: 45
Lid geworden op: za 28 mar 2020, 08:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Honing kamer uitbouwen

Bericht door AndreHakvoort » za 28 mar 2020, 15:53

De 2e BK zat al redelijk vol met bijen en binnengehaald stuifmeel. Ook waren ze al aan het uitbouwen van de 2 ramen kunstraat die achter het sluitblok overwintert hebben.

Vandaar mijn mening dat ze dan ook meteen kunnen beginnen met uitbouwen van de bovenverdieping.

Bij de onderste kamer zaten nog 4 ramen voer in en alles vol met bijen, dus sterk volk vermoed ik. Mede doordat ik 2 volken samengevoegd heb eind vorig jaar.

Ik heb dit gedaan omdat ik het jammer zou vinden dat ze straks de hk niet meer uit kunnen bouwen of net halverwege zijn als het seizoen weer voorbij is...

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Honing kamer uitbouwen

Bericht door Jaap v.Popering » za 28 mar 2020, 18:49

AndreHakvoort schreef:
za 28 mar 2020, 15:53

omdat ik het jammer zou vinden dat ze straks de hk niet meer uit kunnen bouwen of net halverwege zijn als het seizoen weer voorbij is...
Volgens mij is het nu nog ...maart..... en zelfs nog te vroeg om een normale controle uit te kunnen voeren ....en het seizoen loopt tot september .

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Honing kamer uitbouwen

Bericht door harry mouris » zo 29 mar 2020, 23:03

AndreHakvoort schreef:
za 28 mar 2020, 15:53
De 2e BK zat al redelijk vol met bijen en binnengehaald stuifmeel. Ook waren ze al aan het uitbouwen van de 2 ramen kunstraat die achter het sluitblok overwintert hebben.

Vandaar mijn mening dat ze dan ook meteen kunnen beginnen met uitbouwen van de bovenverdieping.

Bij de onderste kamer zaten nog 4 ramen voer in en alles vol met bijen, dus sterk volk vermoed ik. Mede doordat ik 2 volken samengevoegd heb eind vorig jaar.

Ik heb dit gedaan omdat ik het jammer zou vinden dat ze straks de hk niet meer uit kunnen bouwen of net halverwege zijn als het seizoen weer voorbij is...
Je hoeft niet bang te zijn de boot te missen. Als er veel dracht is hebben ze in een paar dagen en hele HK uitgebouwd. Is er geen dracht dan bouwen ze ook niet uit... Ik wacht tot volgend weekend. Dan wordt het warm en zal de kers en peer volop bloeien.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten