kersenbloei en HK ramen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
AndreHakvoort
Berichten: 45
Lid geworden op: za 28 mar 2020, 08:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

kersenbloei en HK ramen

Bericht door AndreHakvoort » di 07 apr 2020, 12:08

Goedemorgen,

Ik mag bij een grote kersenkwekerij in de buurt mijn volk neerzetten.

Echter, aangezien ik sinds vorig jaar mijn eerste volk heb, heb ik nog geen uitgebouwde HK ramen.

Denken jullie dat deze snel uitgebouwd worden? Kan ik dus de kast er zo neerzetten met HK kunstraat erop?

Hoor graag.

André

bazzel
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 03 jul 2017, 21:35
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: kersenbloei en HK ramen

Bericht door bazzel » di 07 apr 2020, 14:30

Als het een sterk volk is dan zou ik er vandaag nog een honingkamer opzetten met kunstraat. Bouwen ze uit en je kunt ook nog slingeren...afhankelijk hoe sterk/groot je volk is

AndreHakvoort
Berichten: 45
Lid geworden op: za 28 mar 2020, 08:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: kersenbloei en HK ramen

Bericht door AndreHakvoort » di 07 apr 2020, 15:19

het volk zit nu op 2 broedkamers, als ik all het broed en bijen in 1 kamer zou doen, zou het ca. 7-8 ramen met broed zijn

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: kersenbloei en HK ramen

Bericht door harry mouris » di 07 apr 2020, 20:19

Zit het broed nu in 2 bakken? Als het bij elkaar 7 ramen broed is zou ik ze in 1 bk zetten en dan hk erop. Als het broed uit loopt de 2e BK terug plaatsen. Waarschijnlijk is je onderste bk nog onbelegd en kan ie gewoon weggehaald worden.

Ik heb nu al mijn volken op 1 bk en 1 hk staan. Ik hou vanaf nu de boel goed in de gaten en geef meer ruimte zodra ze daar aan toe zijn.

AndreHakvoort
Berichten: 45
Lid geworden op: za 28 mar 2020, 08:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: kersenbloei en HK ramen

Bericht door AndreHakvoort » wo 08 apr 2020, 08:53

harry mouris schreef:
di 07 apr 2020, 20:19
Zit het broed nu in 2 bakken? Als het bij elkaar 7 ramen broed is zou ik ze in 1 bk zetten en dan hk erop. Als het broed uit loopt de 2e BK terug plaatsen. Waarschijnlijk is je onderste bk nog onbelegd en kan ie gewoon weggehaald worden.

Ik heb nu al mijn volken op 1 bk en 1 hk staan. Ik hou vanaf nu de boel goed in de gaten en geef meer ruimte zodra ze daar aan toe zijn.
broed zit verdeeld over beide kamers.. als het niet meer dan 8 ramen zijn, is het dan verstandiger ze op 1 BK te zetten?

Zaterdag wil ik dan de kast op de kersenkwekerij zetten en hopen dat ze de HK kunstraat snel uitbouwen. Gister even snel gekeken en ik zag dat ze al wel begonnen waren in de HK, maar er liepen slechts iets van 15 bijen rond.

En is het dan verstandig om alvast het moerrooster er tussen te doen of wachten tot ze enkele ramen uitgebouwd hebben en er beginnen op te slaan?

En dan na een week weer kijken hoe het volk er voorstaat en dan eventueel de 2e kamer geven?

bazzel
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 03 jul 2017, 21:35
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: kersenbloei en HK ramen

Bericht door bazzel » wo 08 apr 2020, 08:58

Ik zou ze op twee bakken laten staan.
Als je ze terug brengt naar 1 bak dan gooi je hun broednest door de war. Over een week moet je dan weer ruimte geven en weer het broednest verdelen. Zorg dat ze links en recht ruimte hebben om uit te bouwen.
Zo zou ik het doen. Hoef je de boel ook niet te verstoren.
Als ze op de kersen staan zullen ze sneller gaan bouwen want dan komt er ook meer binnen.

AndreHakvoort
Berichten: 45
Lid geworden op: za 28 mar 2020, 08:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: kersenbloei en HK ramen

Bericht door AndreHakvoort » wo 08 apr 2020, 09:11

bedankt bazzel! :handgestures-thumbup:

dat dacht ik dus zelf ook, nu kan de koningin vollop blijven leggen waardoor het volk snel kan groeien.

Ik heb vorige week 2 prachtige kasten overgekocht alleen gezien mijn nog gebrekkige kennis blijkt het een belgische spaarkast te zijn. Oftewel, korte oortjes aan de ramen en ander BK-HK formaat.

Nu kan ik dus niets uitwisselen met mijn andere kamer.. Maar goed, hoop dat ik een veger/vlieger/aflegger kan maken straks van mijn ene volk en die dan in de belgische kast onderbrengen :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 23 gasten