Bij in de tuintafel

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
NielsV91
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 08 apr 2020, 12:59
Imker sinds: 0
Aantal volken: 0
Contacteer:

Bij in de tuintafel

Bericht door NielsV91 » wo 08 apr 2020, 13:09

Beste kenners,

Ik heb een vraag i.v.m. een bij die een nestje aan het bouwen is in mijn tuintafel.
Ik zag onlangs een bij (of meerdere?) veel bij de tuintafel vliegen en na wat onderzoek zag ik dat die een nest aan het bouwen is (denk ik?).

Ik zou graag willen weten of dit om één enkeling gaat of ik me binnenkort aan een zwerm bijen kan verwachten?
Indien het om één enkele bij gaat zou ik die zijn gang willen laten doen omdat ik weet hoe belangrijk bijen zijn voor ons, op voorwaarde dat wij er geen last van krijgen.

Heeft er iemand wat meer info over wat voor bij dit is, hoe lang deze rond de tafel zal blijven rondhangen en of er extra bijen gaan komen?

In bijlage een foto van de bij in het nestje (kon geen betere nemen) en ook een foto van het nestje zonder de bij.

Alvast bedankt

Niels
Bijlagen
bij2.PNG
bij1.PNG

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Bij in de tuintafel

Bericht door Fish » wo 08 apr 2020, 13:50

Waarschijnlijk een metselbijtje, die zal er rond april tot mei rondvliegen. Wordt wel een nestje gebouwd, zullen er volgens jaar misschien wat meer zijn dus. Maar geen zwerm zoals bij honingbijen.

NielsV91
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 08 apr 2020, 12:59
Imker sinds: 0
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Bij in de tuintafel

Bericht door NielsV91 » wo 08 apr 2020, 15:21

Fish schreef:
wo 08 apr 2020, 13:50
Waarschijnlijk een metselbijtje, die zal er rond april tot mei rondvliegen. Wordt wel een nestje gebouwd, zullen er volgens jaar misschien wat meer zijn dus. Maar geen zwerm zoals bij honingbijen.
v

Bedankt voor de info.
Ik heb nog wat vragen.

Volgend seizoen komen hier dan de bijen die nu uit deze eitjes komen?

Deze bijen zijn overigens niet aggresief en steken niet als ze niet geprovoceerd worden?

Hoeveel bijen komen uit zo een nestje?

AndreHakvoort
Berichten: 45
Lid geworden op: za 28 mar 2020, 08:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Bij in de tuintafel

Bericht door AndreHakvoort » wo 08 apr 2020, 15:32

Gezien de 'harigheid' wat ik op de foto kan zien lijkt het me meer iets van een klein soort hommel. Die hebben wij hier ook thuis in de spouw van de muren.

Geen last van, lekker laten vliegen!

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Bij in de tuintafel

Bericht door Fish » wo 08 apr 2020, 15:36

Ja die eitjes komen uit na een maand of drie geloof ik, de bijen zullen na de winter uitvliegen (rond deze tijd dus). Kans op steken is nihil. Eén vrouwtje maakt ongeveer 15 cocons aan, afhankelijk van of de ruimte hier geschikt voor is.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bij in de tuintafel

Bericht door Hans van der Post. » wo 08 apr 2020, 21:43

Als hier op deze site kijkt vind je vast de bij die een "nestje" in de tuintafel maakt: http://www.wildebijen.nl/
!Hans.

NielsV91
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 08 apr 2020, 12:59
Imker sinds: 0
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Bij in de tuintafel

Bericht door NielsV91 » di 30 mar 2021, 16:03

Beste bij liefhebbers,

Ongeveer een jaar na dat ik deze post aanmaakte even een update.
Eerder deze maand zag ik dat de bij die in het nest zat uitgekomen is en uit de tuintafel vertrokken was.
(Er zat een kleine opening in het zand muurtje die de bij vorig jaar gebouwd had).

Vandaag merkte ik op dat er terug een bij rondvliegt bij het nestje en de opening groter is.
Ik heb de bij er zien in en uit vliegen.
Een foto van de bij plaats ik onderaan de post

Puur interesse, is dit het nageslacht van de bij die vorig jaar een nest bouwde in de tafel?
Of is dit nog steeds de zelfde bij? Hoe gaat dat normaal bij deze soort bijen?

Kan ik nu elk jaar een nieuwe bij verwachten in de tuintafel? Of hoe gaan zo bijen te werk?
Ik vind het best wel prettig dat de bij de winter is doorgekomen en er nu mogelijks weer één komt volgend jaar :be2:

Alvast bedankt.

Afbeelding

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Bij in de tuintafel

Bericht door petro » di 30 mar 2021, 18:07

Het is zeker niet die bij van vorig jaar die is al lang overleden,zolang er elk jaar plaats is voor een nestje zal er ook een nieuwe bijendame zijn die daar gebruik van maakt.

Gebruikersavatar
Bumblebee
Berichten: 13
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 19:07
Contacteer:

Re: Bij in de tuintafel

Bericht door Bumblebee » ma 05 apr 2021, 07:36

NielsV91 schreef:Beste bij liefhebbers,

Ongeveer een jaar na dat ik deze post aanmaakte even een update.
Eerder deze maand zag ik dat de bij die in het nest zat uitgekomen is en uit de tuintafel vertrokken was.
(Er zat een kleine opening in het zand muurtje die de bij vorig jaar gebouwd had).

Vandaag merkte ik op dat er terug een bij rondvliegt bij het nestje en de opening groter is.
Ik heb de bij er zien in en uit vliegen.
Een foto van de bij plaats ik onderaan de post

Puur interesse, is dit het nageslacht van de bij die vorig jaar een nest bouwde in de tafel?
Of is dit nog steeds de zelfde bij? Hoe gaat dat normaal bij deze soort bijen?

Kan ik nu elk jaar een nieuwe bij verwachten in de tuintafel? Of hoe gaan zo bijen te werk?
Ik vind het best wel prettig dat de bij de winter is doorgekomen en er nu mogelijks weer één komt volgend jaar :be2:

Alvast bedankt.

Afbeelding
Dit is een osmia cornuta of gehoornde metselbij.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten