warm, warmer, heet

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
pjsss
Berichten: 29
Lid geworden op: di 20 sep 2016, 09:48
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

warm, warmer, heet

Bericht door pjsss » do 09 apr 2020, 10:22

Ik wilde graag iets in de groep gooien wat zeker voor verhitte discussies kan zorgen, maar toch wil ik het graag doen voor de nuance die onze hobby kan gebruiken denk ik.

Ik las zonet het verhaal van collega imker in HLN : https://www.hln.be/in-de-buurt/roosdaal ... ~ac5a74d1/

Wie ben ik om een imker met 50 jaar ervaring tegen te spreken, maar ik zit toch wel in een bijzondere situatie.

Ik ken het fenomeen van de verdwijnziekte niet. Ik ken de theorie erachter niet, noch de praktijk. Ik heb deze winter één volkje verloren doordat de late bevruchting niet was gelukt: ik vond een kast die wit zag van de eitjes, ik kan me de paniek van de darrenbroedige legster zo voorstellen. Ik wist op voorhand dat de kans klein was dat het nog kon lukken, maar ik had amper iets te verliezen op dat moerloze volkje.
Maar verder nog nooit een volk verloren in winter. Wel nog wel wat mislukte experimenten met uitbreiden tijdens het seizoen maar dus geen leegloop in de winter. Als ik dat volkje buiten beschouwing neem: 0%.

Wat er nu bijzonder is aan mijn situatie is dat ik op een boogscheut van familie Torfs woon, één van de twee professionele imkers in België. Ik wil de honderden kasten waarmee zij werken niet eens proberen te schatten (800?). Ze staan wel nooit allemaal samen op het erf (waar je trouwens altijd warm wordt ontvangen, en zoon Jef maakt zelfs al eens plaatsbezoek naar mijn eigen stand) maar toch, ik durf te beweren dat de bijendruk in ons drachtgebied redelijk hoog is. En ik durf daarmee dus de stelling van "teveel imkers" relativeren. Wat onze situatie ook wel bijzonder maakt is dat ons drachtgebied fantastisch is, en Torfs ook veel reist met de bijen waardoor ik niet al zijn volken mag tellen. Maar dan nog.

Op mijn eerste lesdag werd me gewaarschuwd voor die twee professionele imkers, maar met de voetnoot dat we er als leerlingen weinig last van zouden hebben want ze lagen buiten de provincie. Wisten zij veel dat ik 100km reed om naar de les te komen en op een kilometer van "het probleem" woonde. "Oei, oei" kreeg ik te horen toen ik dat bekend maakte. Nooit geen oei, oei van gezien. In tegendeel, als ik een probleem heb is Torfs deel van de oplossing :)
Ik zie dat de populariteit van de imkercursussen redelijk hoog blijft, maar ik weet uit ervaring (bv. de terugkomdagen, en de clubavonden,..) dat het werk (en de bijen) veel van de aspiranten weer afschrikt. De gemiddelde leeftijd van de imkerpopulatie blijft hoog dus laat de instroom tegenhouden geen doel op zich worden.

Dus, hoe erg dingen die we nog niet begrijpen ook zijn (zie Corona): kunnen we het belang van de concentratie van (nieuwe, onervaren) imkers in de buurt een beetje afzwakken ? Als er in elke stadstuin of bovenop het appartementsgebouw een kast komt te staan dan kan dat een probleem worden, maar dat drachtgebieden verkleinen lijkt me een voornamer probleem. Nogmaals met alle respect voor de verliezen. En zonder wetenschappelijk bewijs. Puur individueel buikgevoel.

Die dracht is ook zo eenvoudig niet lijkt me. Hoeveel inspanningen ik hier op mijn landelijk perceel ook wel niet doe, de bijen vliegen er gewoon voorbij en weten elders percelen liggen die ze blijkbaar efficiënter kunnen bevliegen.

Ik word ook wel wat ingesloten door landbouw. Fruitteelt (perzikken, frambozen, appelen,...) is zeker tijdelijk meegenomen, maar naast mijn bijenhal zit een boer die toch maar maïs zet om iets van inkomsten te hebben op dat stuk. Daar wordt keurig gespoten zodat er na het zaaien alleen maar maïs kan groeien. Niet-particuliere pesticiden heb ik dus ook zeker meer dan de stadstuin.
Maar dus ook fruit- en natuurgebieden/reservaten. Een gelukje. En lekkere honing.

Meer dracht (echte bomen, struiken, bloemenweitjes?) of toch maar minder imkers (of kasten per imker, don't shoot me :p) ??

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: warm, warmer, heet

Bericht door Primus » do 09 apr 2020, 10:42

Om het simpel uit te leggen volgende: Een boer heeft een weiland waar hij in normale omstandigheden 3 koeien het ganse jaar op kan houden en die niets te kort komen, zet diezelfde boer 20 koeien in die zelfde wei dan gaat hij ofwel de koeien veel moeten bijvoeren of anders gaan er een heleboel van dood gaan (zie Oostvaardersplassen Nederland) . Conclusie een gebied heeft een draagvermogen ook voor de bijen als je dat overschrijd komt er armoede van in dit geval voor de bijen. En het voorbeeld dat je aanhaalt van imker Torfs dat klopt wel niet, die reist heel het land door met zijn bijen naar grote drachten waar ze voldoende stuifmeel ophalen om bv. de winter door te komen met de bijgevoederde suiker. Zijn kasten zullen in grote getale op de overwinteringsplaats staan denk ik.
MVG CP

pjsss
Berichten: 29
Lid geworden op: di 20 sep 2016, 09:48
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: warm, warmer, heet

Bericht door pjsss » do 09 apr 2020, 10:58

Maar koeien op een vast perceel vergelijken met bijen die een voorkeursdracht hebben van 2 km maar desnoods veel verder vliegen is toch niet helemaal hetzelfde (of helemaal niet)?

Ik weet ook niet of je het probleem van de wintersterfte mag verengen tot de winterperiode. De bijendruk is er toch het hele jaar door ?
en nogmaals ik weet niet exact hoeveel volken er op zijn stand staan, maar ik durf te gokken dat er in "mijn" drachtgebied meer bijen wonen dan gemiddeld.

Ik was nog vergeten te zeggen dat ik nooit meer dan 5kg suikerwater voer voor de winter. Ik vind dat teveel werk. Ik oogst één keer per jaar, begin augustus en wat niet in de honingzolder zat daar blijf ik sowieso af. Niet om te zeggen hoe geweldig ik het wel doe, maar integendeel om te zeggen dat ik het niet eens zo "professioneel" doe als velen :)

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: warm, warmer, heet

Bericht door tomer » do 09 apr 2020, 11:16

Dat de volken van die imker uit het artikel allemaal zijn verdwenen zal eerder liggen aan een te late of niet effectieve varroabehandeling. Ik lees dat hij er in augustus thymovar strips oplegt. De "mysterieuze" verdwijnziekte is niet te wijten aan teveel imkers of de concurrentie tussen de bijen onderling. Dat kan misschien anders liggen in drachtarme gebieden waar toch een heleboel volken gezet worden, maar de streek waar jij woont (Vlaams-Brabant) is qua dracht fantastisch en kan wel veel volken aan.
Ik zou als er honderden volken in de omgeving staan niet zoveel zorgen maken om concurrentie, wel om een ziekteuitbraak, herbesmetting en roverij.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: warm, warmer, heet

Bericht door Fish » do 09 apr 2020, 11:35

Als je weiland een radius van 2km of 5km heeft, zal er alsnog een punt komen waarop er teveel koeien zijn. Wat mij betreft een reëel probleem, zeker omdat ik dit jaar ook volkjes dood van de honger heb. Maar dat dit iets met de verdwijnziekte te maken heeft zal je mij niet horen zeggen. Weet ik niet. Zal wel niet.

Nu heb ik ook een stand op ~2km afstand en daar is geen enkel probleem. Problemen kunnen dus zeer plaatselijk zijn. Aan de imker om dit op tijd te herkennen en hier tegen te handelen. De imker van het artikel voert en behandelt netjes, dan zou je verwachten dat zijn bijen op zijn minst de winter wel halen. Dan kunnen we hier praten wat we willen, toch kunnen we onze collega niets verwijten lijkt mij en toch echt zijn zijn bijen dood. Dat je dan de overbevolking als schuldige aanwijst is niet meer dan logisch, toch?

Overigens zijn er in Nederland net zo goed "onvoldoende opgeleide" imkers, als ik dat even zacht mag uitdrukken. Daar worden mensen vaak meteen erg boos om als ik dat roep, maar zo bedoel ik het niet. Kijk voor de grap eens wat voor vragen er op Facebook-pagina's allemaal voorbij komen. Erg verontrustend. Dat ligt niet eens aan de cursussen, de een pikt nou eenmaal meer op dan de ander.

Voor wat het waard is lopen er enkele onderzoeken naar overbevolking van bijenvolken, hopelijk komt daar wat uit.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: warm, warmer, heet

Bericht door Jaap v.Popering » do 09 apr 2020, 19:38

Ik vind het te betreuren dat imkers zijn blijven steken in de kennis van het verleden .

Begin april vaststellen dat je volken dood zijn is een teken aan de wand , na vijftig jaar ervaring mag je volgens mij wel verwachten dat er veel vroeger een belletje zou gaan rinkelen .

In augustus gebruikt hij twee strippen tegen de varroa , als dat het enige is wat hij daartegen doet is dat vragen om moeilijkheden dan zijn op de meeste plaatsen de eerste ( zieke ) winterbijen al geboren . Het is altijd gemakkelijk om de andere kant op te kijken en naar de volksdichtheid te wijzen , en mede naar de concurrentie met de wilde/solitaire bijen te wijzen .

Inderdaad kan in de herfst gebrek aan stuifmeel ook het beeld van de verdwijnziekte in de lente voorkomen . Bij gebrek aan stuifmeel zal de koningin stoppen met het leggen van eitjes en worden er geen of onvoldoende winterbijen geboren . Ik denk dat ieder imker dat toch wel op zijn eigen stand waar moet kunnen nemen , en zo nodig maatregelen treffen . Verplaatsen naar een drachtveld of zelf voor voldoende aanbod zorgen .

Zelf mis ik één van de 25 ingewinterde volken , maar ik heb ze wel meerdere keren bestreden tegen de varroa . en op ons dorp met zo'n paar honderd volken hoor ik niet van grote verliezen maar al de volken worden goed en tijdig behandeld .

Zoals Fish al schrijft zal daar wel onderzoek naar gedaan worden met de bekende conclusie dat de concurrentie met de solitaire bijen te groot is .

Mijn advies is ....doe iets aan je varroa , de grote boosdoener .

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: warm, warmer, heet

Bericht door Hans van der Post. » do 09 apr 2020, 23:22

Jaap v.Popering schreef:
do 09 apr 2020, 19:38
Ik vind het te betreuren dat imkers zijn blijven steken in de kennis van het verleden .

Begin april vaststellen dat je volken dood zijn is een teken aan de wand , na vijftig jaar ervaring mag je volgens mij wel verwachten dat er veel vroeger een belletje zou gaan rinkelen .

In augustus gebruikt hij twee strippen tegen de varroa , als dat het enige is wat hij daartegen doet is dat vragen om moeilijkheden dan zijn op de meeste plaatsen de eerste ( zieke ) winterbijen al geboren .
{.........................................]
Mijn advies is ....doe iets aan je varroa , de grote boosdoener .
Je spreekt ware worden Jaap helemaal mee eens.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten