Zelf de raampjes maken?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
KeesBee
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 11:39
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Zelf de raampjes maken?

Bericht door KeesBee » vr 17 apr 2020, 11:51

Ik heb zelf een spaarkast gemaakt een tijd geleden. Er zitten 1 volkje in.
Nu heb ik raampjes gebruikt die ik gekocht heb online. Met afstandhouders worden ze op juist afstand gehouden.

Nu vroeg ik me af.
Ik wil eigenlijk een extra broedkast gaan maken en extra HK.
Dat lukt me nu allemaal wel.
Voor de raampjes wil ik een lang latje kopen en dan daarvan een raampje timmeren en de bijen zelf alles zelf laten doen. Dus zonder kunstraat erin.
2 vraagjes:
- doe ik er verstandig aan om extra bevestiging te maken in het raampje? (dun ijzerdraad spannen?). En dan met name voor de stevigheid van het broed in BK? Voor de honing in de HK is dat niet nodig omdat ik die wil gaan persen een keer. Lijkt me wel leuk een keertje :-) De stevigheid van het slingeren is dan minder belangrijk. Of tik ik er naast nu?
- ik heb bij de praxis een mooi latje gezien waar ik raampjes uit wil gaan zagen. Maar de kant en klare raampjes die ik nu altijd heb (dus inkoop) zijn 1cm dik en breed 2,4cm.
Het latje dat bij de praxis ligt is ook 1 cm dik maar slechts 2,1cm breed.
Is dat een issue voor het bouwen van de raat, door de bijen, in de raampjes? Ik bedoel, is 2,1 misschien te smal?
Verder wil ik de raampjes dan wel gewoon in de standaard afstandhouders plaatsen. Dan hebben ze aan beide kanten dus een 1/1,5mm extra.
Ik wil dus met die topbreedte van 2,1 cm wel nog steeds 10 raampjes doen.
Gaat dit werken allemaal of niet verstandig?

Thom de Jong
Berichten: 22
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 09:41
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Alphen (NB)
Contacteer:

Re: Zelf de raampjes maken?

Bericht door Thom de Jong » vr 17 apr 2020, 13:50

Hoi Keesbee,

1.)
Zelf heb ik 2 voorbeelden van lege raampjes met draad.
De ene keer bouwden de bijen recht naar beneden met de draad mooi door het midden.
de andere keer gingen ze schuin op de lat bouwen en zat de draad alleen maar in de weg.
Mijn advies, span een draad in het broedraam als je zorgt dat de bijen mooi rechte raat bouwen.

2.)
De breedte van het latje maakt de bijen niks uit, en zolang de afstand hart op hart tussen de raampjes goed is zullen ze de raampjes gewoon uitbouwen.

Het risico van werken zonder kunstraat is wel dat de bijen scheef kunnen gaan bouwen en zo dus meerdere raampjes aan elkaar bouwen voor 1 stuk raat. Als ik mijn bijen zonder kunstraat laat werken zorg ik er wel altijd voor om ze een begin te geven door een lijn van gesmolten was over het midden van de toplat te gieten. De bijen zijn dan eerder geneigd om hun raat recht in het raam te bouwen.

KeesBee
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 11:39
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Zelf de raampjes maken?

Bericht door KeesBee » zo 19 apr 2020, 11:16

Hoi Thom,
Dank voor uw reactie.
Toch even een extra vraagje. Nooit mee bezig geweest eigenlijk en ik lees tegenstrijdige dingen:
Kan ik voor de raamafstanden in bk en hk zelfde maaten hanteren?
Mijn toplat/breedte raam is 21mm. Veel lees ik over 22mm.
Stel ik wil een h op h afstand van 35mm in bk en hk. Ik wil 10 ramen in mijn spaarkast.
Hoeveel moet ik dan tussen de ramen laten en hoeveel aan beide buitenzijdes?

Ik wil eventueel okk wel 38mm doen maar lees dat 35mm ook veel voordelen heeft. Maar wat is nu de juiste berekening die ik moet doen om de juiste afstanden te achterhalen? Binnenmaat is 385mm. Spaarkast.

Thom de Jong
Berichten: 22
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 09:41
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Alphen (NB)
Contacteer:

Re: Zelf de raampjes maken?

Bericht door Thom de Jong » ma 20 apr 2020, 09:53

Hallo Keesbee,

Onderstaand advies is zoals ik het doe, en zoals het voor mij werkt.
Bijenhouden is niet zo zwart/ wit, dus afwijkende maten en methoden kunnen net zo goed werken;

KeesBee schreef:
zo 19 apr 2020, 11:16
Kan ik voor de raamafstanden in bk en hk zelfde maten hanteren?
Jazeker, ook kan je in de bk met 10 ramen werken terwijl je in de hk 9 ramen hangt. De bijen bouwen de ramen dan net iets breder uit en zo heb je een raampje minder te slingeren voor dezelfde hoeveelheid honing.

KeesBee schreef:
zo 19 apr 2020, 11:16
Mijn toplat/breedte raam is 21mm. Veel lees ik over 22mm.
Stel ik wil een h op h afstand van 35mm in bk en hk. Ik wil 10 ramen in mijn spaarkast.
Hoeveel moet ik dan tussen de ramen laten en hoeveel aan beide buitenzijdes?
De "standaard" is 22mm. Maar omdat de bijen toch niet kunnen meten zullen ze 21mm vast goed vinden. De h op h maat veranderd hier niet door.
Voor een h op h afstand van 35mm houd je dus 35-21=14mm tussen de toplatten van de raampjes.
Aan de buitenkant blijft er dan aan iedere kant ongeveer 25mm lege ruimte over!
Niet ideaal maar dit is op te lossen met een dun vulplaatje van 9 of 10mm. Als deze ruimte open blijft zullen de bijen deze zeker volbouwen met warbouw.

KeesBee schreef:
zo 19 apr 2020, 11:16
Ik wil eventueel ook wel 38mm doen maar lees dat 35mm ook veel voordelen heeft. Maar wat is nu de juiste berekening die ik moet doen om de juiste afstanden te achterhalen? Binnenmaat is 385mm. Spaarkast.
Met 10 ramen heb je dus 9 straten tussen ramen en 2 straten tussen raam en buitenzijde.
De binnenmaat van de kast is 385mm en de 10 latjes in totaal 210mm, dat geeft een te verdelen tussenruimte van 385-210=175mm
Tussen de buitenste ramen en de buitenzijdes houd ik evenveel ruimte als tussen 2 ramen.
Dit doe ik omdat de bij dan zowel op het raam als op het hout kunnen lopen zonder dat ze elkaar in de weg zitten.
175mm verdelen over de 11 straten geeft 175/11=15.9mm afgerond 16mm.
De h op h is in dit geval wel 37mm.

Als afstandhouder gebruik ik de afstanden zoals ze op de tekening van Johan van Eldik staan.
Afstandhouder.png
http://www.imkerpedia.nl/downloads/Spaa ... -Eldik.pdf

Conclusie;
Als je de ruimte in de spaarkast gelijkmatig wil verdelen kom je op een h op h afstand van ongeveer 37mm.
Dit is wat ik gebruik, en het werkt voor mij fantastisch, Bijna nooit last van warbouw tussen de ramen en het is gewoon een makkelijke maat in de Spaarkast.
Ik hoop dit een beetje duidelijk omschreven te hebben en ben zeker benieuwd naar de ervaringen van imkers die 35mm h op h gebuiken.

KeesBee
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 11:39
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Zelf de raampjes maken?

Bericht door KeesBee » do 23 apr 2020, 09:21

Thanks!
Ik ga ermee aan de slag.

Gr. Kees

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 55 gasten