Is dit een Koninginnencel ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Tomthepirate
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 20 apr 2020, 00:57
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Ik weet het niet
Contacteer:

Re: Is dit een Koninginnencel ?

Bericht door Tomthepirate » zo 26 apr 2020, 01:36

Hans van der Post. schreef:
za 25 apr 2020, 10:47
Hans van der Post. schreef:
ma 20 apr 2020, 11:37
Fish schreef:
ma 20 apr 2020, 10:51
Heb je verderop in de kast wel een goed broednest? Dit lijkt mij inderdaad een darreneitje in een werkstercel, hoort eigenlijk niet.
Soms heel soms kan een moer zich vergissen.
Als in een werksters broednest met grote regelmaat tien twintig darrencellen op een raam is het geen vergissing meer. :|
Dit schreef ik een paar dagen geleden. Het is dus een "foute"= darrenbroedigen moer.
Moer eruit na tiendagen zorgvuldig doppen breken dan van een bevriend imker een raam met broed inhangen,
14 dagen later loopt er een jonge moer op de raten.
Hoi Hans, welke doppen moet ik 10 dagen na dat ik de moer eruit gehaald heb? De doppen van de Darren of van alle broed? En waarom moet ik die weg halen ?
Ik heb nog 2 andere volken, dan kan ik ook een raam met broed van deze erin hangen?

Tomthepirate
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 20 apr 2020, 00:57
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Ik weet het niet
Contacteer:

Re: Is dit een Koninginnencel ?

Bericht door Tomthepirate » zo 26 apr 2020, 01:41

bee-tree schreef:
za 25 apr 2020, 11:28
Fish schreef:
ma 20 apr 2020, 10:51
Heb je verderop in de kast wel een goed broednest? Dit lijkt mij inderdaad een darreneitje in een werkstercel, hoort eigenlijk niet.
Fish heeft mijn inziens als eerste bij het zien van de eerste foto in het eerste
bericht van Tom twee adviezen gegeven die 4 dagen geleden het dichtste
bij de WAARHEID zaten. :clap:

Fish had ongetwijfeld ook het advies WILLEN geven om naar de stand van
de eitjes te kijken en naar hun afmetingen, maar hij heeft zich netjes aan de titel
van dit topic gehouden, namelijk : Is dit een koninginnecel ?

Ik zie namelijk op de foto van het eerste bericht van thepirate cellen met eitjes tegen de
zijwand van de cellen en twee eitjes in een cel. Zjef :b10:

P.S. "Fish, aangezien pirate geen cursus heeft gevolgd,
zou hij door jouw woord "darreneitje"
kunnen gaan denken dat darren óók eitjes
kunnen leggen, net als de werkbijen en de koninginnen.
We spreken normaal toch ook van werkster-eitjes en koninginne-eitjes.

Om pirate uit de droom te helpen, zou je beter van "onbevrucht eitje"
kunnen spreken, zodat hij en wij je NIET te hoeven logenstraffen. :o

P.S. Logenstraffen is een leenwoord uit het Duits, namelijk : Lügen strafen.
Vertaald : Leugens(= onwaarheden) berispen. :naughty:
Super antwoord, duidelijk en heel diplomatiek 🤩
Ik zal de moer uit het volk verwijderen, maar door het reisverbod hier in Portugal moet ik goed kijken hoe ik een nieuwe moet kan ophalen, eerder in mijn post werd als oplossing gegeven om een raam met broed uit een ander volk in te hangen en zo een nieuwe moer te maken.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Is dit een Koninginnencel ?

Bericht door Fish » di 28 apr 2020, 15:10

Ja, dit soort cellen kom ik vaker tegen bij ongezonde volken, vandaar meteen mij vraag of de rest wel goed was. Een onbevrucht eitje is inderdaad een correctere, duidelijkere term, al komt er toch echt een dar uit het eitje. Van een leugen kunnen we dus niet spreken :be7: .

Even praktisch gezien, op de foto's is het echt foute boel, geen mooi broednest en die foto van het bultbroed wordt ik al helemaal niet vrolijk van. Door de hoek van je foto's zie ik echt niet of er eitjes aanwezig zijn. Dus je moet zelf achterhalen of er überhaupt een moer inzit, of ze nog steeds aan de leg is, of je een moerproef gaat doen, of je ze eerst nog hopeloos moerloos maakt en of het volk nog sterk genoeg is om een moer te produceren. Ik snap dat dat lastig is zonder ervaring/cursus.

Tomthepirate
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 20 apr 2020, 00:57
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Ik weet het niet
Contacteer:

Re: Is dit een Koninginnencel ?

Bericht door Tomthepirate » za 02 mei 2020, 11:18

Fish schreef:
di 28 apr 2020, 15:10
Ja, dit soort cellen kom ik vaker tegen bij ongezonde volken, vandaar meteen mij vraag of de rest wel goed was. Een onbevrucht eitje is inderdaad een correctere, duidelijkere term, al komt er toch echt een dar uit het eitje. Van een leugen kunnen we dus niet spreken :be7: .

Even praktisch gezien, op de foto's is het echt foute boel, geen mooi broednest en die foto van het bultbroed wordt ik al helemaal niet vrolijk van. Door de hoek van je foto's zie ik echt niet of er eitjes aanwezig zijn. Dus je moet zelf achterhalen of er überhaupt een moer inzit, of ze nog steeds aan de leg is, of je een moerproef gaat doen, of je ze eerst nog hopeloos moerloos maakt en of het volk nog sterk genoeg is om een moer te produceren. Ik snap dat dat lastig is zonder ervaring/cursus.
Bedankt voor de reactie.
Ik heb geen moer kunnen vinden, en inderdaad is het zonder een cursus minder makkelijk om adequaat te kunnen reageren.
Hoe doe ik een moer proef?
Ik kan een raam met broed van een ander volk in hangen om een nieuwe moer te maken denk ik...?

J.R.
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: Marum Nederland
Contacteer:

Re: Is dit een Koninginnencel ?

Bericht door J.R. » za 02 mei 2020, 11:29

Als je een raam met open broed en eitjes inhangt is dat je moerproef.
Als ze geen koninginnendoppen aanzetten is er een koningin aanwezig, als ze wel doppen aanzetten moet je op de 13e dag doppen breken
Jan

Tomthepirate
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 20 apr 2020, 00:57
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Ik weet het niet
Contacteer:

Re: Is dit een Koninginnencel ?

Bericht door Tomthepirate » za 02 mei 2020, 20:33

J.R. schreef:
za 02 mei 2020, 11:29
Als je een raam met open broed en eitjes inhangt is dat je moerproef.
Als ze geen koninginnendoppen aanzetten is er een koningin aanwezig, als ze wel doppen aanzetten moet je op de 13e dag doppen breken
Jan
Hi Jan, dankjewel.
Zo ver duidelijk. Maar als er geen koningin in zit en hun koningen doppen aanzetten, waarom moet ik deze dan op de 13e dag weer breken? Als er toch geen moer in zit ben ik toch blij als hun een nieuwe maken..
Bedankt voor je geduld 😉

J.R.
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: Marum Nederland
Contacteer:

Re: Is dit een Koninginnencel ?

Bericht door J.R. » za 02 mei 2020, 20:42

Als er meer koninginnedoppen worden aangezet, moet je op de 13e dag wanneer de eerste jonge koninginnencel uitloopt enkel jonge koninginnen laten inlopen en de rest uitbreken omdat ze niet allemaal tegelijk rijp zijn.
Anders krijg je zwermen.
Jan

BertM
Berichten: 27
Lid geworden op: di 18 sep 2018, 17:01
Aantal volken: 0
Contacteer:

Is dit een Koninginnencel ?

Bericht door BertM » zo 03 mei 2020, 12:23

Jan,
voor een beginner zonder cursus lastig om te zien wanneer een dop rijp is, en om haar uit te laten lopen
Hij zou ook 2 doppen kunnen laten staan en de rest weghalen of zie ik dat verkeerd?

DontPanic
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 09:16
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Is dit een Koninginnencel ?

Bericht door DontPanic » zo 03 mei 2020, 14:58

Alleen moet je dan ook hopen dat je de juiste doppen laat staan.

Ik zou gewoon op dag 13 luisteren of je een tuter/kwaker hoort. Als dat niet het geval is, 2 doppen openen en kijken of er een jonge rijpe moer inloopt. Zo niet, zou ik niet het risico nemen alles weg te breken en ze mogelijk weer hopeloos moerloos te maken.

BertM
Berichten: 27
Lid geworden op: di 18 sep 2018, 17:01
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Is dit een Koninginnencel ?

Bericht door BertM » zo 03 mei 2020, 16:43

Daar heb je idd een punt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten