groot volk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

AndreHakvoort
Berichten: 45
Lid geworden op: za 28 mar 2020, 08:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

groot volk

Bericht door AndreHakvoort » do 30 apr 2020, 09:46

Goedemorgen,

Ik ben beginnend imker en heb momenteel 1 volk. Dit volk zit op 2 broedkamers.

Afgelopen 3 weken heeft het volk bij een kersenkweker gestaan. Aangezien ik beginnend ben had ik nog geen uitgebouwde honingramen dus had ik er een HK opgezet met kunstraat.

Na ruim 3 weken het volk weer op de oude stand teruggezet en gistermiddag gekeken wat het opgebracht heeft.. Helemaal NIETS..

Ze hebben nog niet eens 1 kant van een HK raam uitgebouwd.. op verschillende plaatsen wel begonnen met het uitbouwen van de kunstraat.

maar nu puilen de 2 BK's uit. elk raam, ook de buitenste ramen waar voornamelijk voer in zit, zit bomvol met bijen.. randen, bodem, alles bedekt.
De koningin kon in niet vinden zo druk was het op de ramen..

Ik snap dan niet waarom er niet meer bijen naar boven gaan door het rooster om daar de HK zo snel mogelijk uit te bouwen.. iemand een idee?

Verder zal ik stappen moeten ondernemen want ik verwacht op korte termijn een zwerm. Nu vond ik op Imkerpedia de 'klasieke koninginneaflegger'.

Dus moerrooster tussen de beide BK's, na 8-10 dagen de BK met eitjes (en dus met koningin) op een eigen bodem zetten en doppen breken in de moerloze BK.

is dit een goede oplossing?

verder is dit volk erg strijdlustig.. ik kan er nooit zonder beschermende kleding in kijken en zelfs dan nog word ik door bijv. spijkerbroek heen gestoken.. Wat kan ik daar aan doen?

tweede nieuwe Spaarkast komt deze week binnen, dan kan ik de hobby uitbreiden!

Alvast bedankt voor het advies!

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: groot volk

Bericht door Fish » do 30 apr 2020, 10:03

Veel vragen, ik vergeet er vast een paar. Maar die manier om een aflegger te maken werkt prima, wel even voor de zekerheid controleren of er broed of doppen zitten in de kamer waar doppen getrokken moeten worden. Omdat je het rooster er 8-10 dagen laat op zitten, zal ik alvast verklappen dat dit mis kan gaan. Al het broed wat er mogelijk zou zitten, is dan te oud voor doppen. Als het rooster plaatsen dus niet genoeg was voor de moerloze bak om doppen te trekken, moet je misschien even wat ramen omruilen. Het is ook de vraag of de kast met koningin daadwerkelijk geremd wordt in de zwermneiging, mogelijk is deze ingreep niet voldoende als je ze bijvoorbeeld volop gesloten broed meegeeft.

Spijkerbroeken verschillen qua dikte, voor strijdlustige volken heb ik een zware spijkerbroek waar de bijen niet doorheen komen. Als je iets wilt doen aan de stekerigheid, zal je moeten achterhalen wat de oorzaak is. Mogelijk genetisch, dan zou je de moer kunnen vervangen.

AndreHakvoort
Berichten: 45
Lid geworden op: za 28 mar 2020, 08:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: groot volk

Bericht door AndreHakvoort » do 30 apr 2020, 10:15

ja, ik was vergeten erbij te vermelden dat ik dan in de moerloze BK 1 raam met eitjes moet hangen.

zie deze link:

http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... neaflegger

AndreHakvoort
Berichten: 45
Lid geworden op: za 28 mar 2020, 08:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: groot volk

Bericht door AndreHakvoort » do 30 apr 2020, 10:19

Fish schreef:
do 30 apr 2020, 10:03
Veel vragen, ik vergeet er vast een paar. Maar die manier om een aflegger te maken werkt prima, wel even voor de zekerheid controleren of er broed of doppen zitten in de kamer waar doppen getrokken moeten worden. Omdat je het rooster er 8-10 dagen laat op zitten, zal ik alvast verklappen dat dit mis kan gaan. Al het broed wat er mogelijk zou zitten, is dan te oud voor doppen. Als het rooster plaatsen dus niet genoeg was voor de moerloze bak om doppen te trekken, moet je misschien even wat ramen omruilen. Het is ook de vraag of de kast met koningin daadwerkelijk geremd wordt in de zwermneiging, mogelijk is deze ingreep niet voldoende als je ze bijvoorbeeld volop gesloten broed meegeeft.

Spijkerbroeken verschillen qua dikte, voor strijdlustige volken heb ik een zware spijkerbroek waar de bijen niet doorheen komen. Als je iets wilt doen aan de stekerigheid, zal je moeten achterhalen wat de oorzaak is. Mogelijk genetisch, dan zou je de moer kunnen vervangen.
De BK met de koningin zal dan weinig gesloten broed hebben, want dat zit dan in de BK die moerloos is.

Ik vermoed dat de stekerigheid genetisch is, mijn volk bestaat namelijk uit 2 zwermen uit Juli en Augustus vorig jaar, welk ik in September heb samengevoegd tot 1 volk.

Hoe kan ik dan het beste de moer vervangen in dit volk? een aangekochte, bevruchte Koningin invoeren?

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: groot volk

Bericht door Fish » do 30 apr 2020, 10:28

Een koningin kopen kost geld en je hebt kans dat ze de moer niet accepteren. Als je ze zelf een moer laat maken kost het je tijd, en je moet het zo timen dat je geen dracht misloopt. Dus is een beetje afhankelijk van je omstandigheden.
AndreHakvoort schreef:
do 30 apr 2020, 10:19
De BK met de koningin zal dan weinig gesloten broed hebben, want dat zit dan in de BK die moerloos is.
Dat ligt er natuurlijk maar net aan, waar de koningin heeft gelegd vóór dat het rooster er op wordt gelegd. Dat is niet per se de moerloze kamer. Kan best zijn dat je de moer opsluit in een (volle) bak waar geen ruimte is om te leggen bijvoorbeeld, en dat de andere bak nagenoeg leeg raakt. Altijd even controleren.

AndreHakvoort
Berichten: 45
Lid geworden op: za 28 mar 2020, 08:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: groot volk

Bericht door AndreHakvoort » do 30 apr 2020, 10:53

pfff.. ingewikkeld allemaal :)

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: groot volk

Bericht door Teake de Jong » do 30 apr 2020, 11:16

Achteraf natuurlijk... , als je door (beginners) redenen moet starten met onuitgebouwde HK ramen, dan is het verstandig om de Honingkamer eerst zonder moerrooster te plaatsen, dan zullen ze deze eerder innemen en uitbouwen.
Als de eerste HK ramen 3/4 zijn uitgebouwd, dan het rooster plaatsen.
Zorg dan wel dat de moer onder het rooster zit. :wink:
Ik had op een van mijn volken per ongeluk een HK met niet uitgebouwde ramen geplaatst en ook deze dames stopten de bk vol en er was geen bij te bekennen in de HK.
Nadat ik er een uitgebouwde HK op had gezet werd het gelijk drukker in de hk.
Hopelijk sjouwen ze de opgeslagen honing vanuit de bk alsnog naar de HK.
Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

AndreHakvoort
Berichten: 45
Lid geworden op: za 28 mar 2020, 08:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: groot volk

Bericht door AndreHakvoort » do 30 apr 2020, 11:20

Teake de Jong schreef:
do 30 apr 2020, 11:16
Achteraf natuurlijk... , als je door (beginners) redenen moet starten met onuitgebouwde HK ramen, dan is het verstandig om de Honingkamer eerst zonder moerrooster te plaatsen, dan zullen ze deze eerder innemen en uitbouwen.
Als de eerste HK ramen 3/4 zijn uitgebouwd, dan het rooster plaatsen.
Zorg dan wel dat de moer onder het rooster zit. :wink:
Ik had op een van mijn volken per ongeluk een HK met niet uitgebouwde ramen geplaatst en ook deze dames stopten de bk vol en er was geen bij te bekennen in de HK.
Nadat ik er een uitgebouwde HK op had gezet werd het gelijk drukker in de hk.
Hopelijk sjouwen ze de opgeslagen honing vanuit de bk alsnog naar de HK.
Teake
ja, dat had ik idd moeten doen. maar dat kan alsnog!

Gebruikersavatar
harry
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 10 aug 2014, 14:11
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: groot volk

Bericht door harry » do 30 apr 2020, 12:08

ik weet niet precies wat het doel is , maar ik denk zwerm verhindering en het opruimen van de stekerige moer.
en mogelijk ook honingdracht van de linde? .Volgens mij heb je ook maar 1 volk wat ik uit je vraag begrijp.
je hebt 3 bakken tot je beschikking.
Zet een bak met een raam voer voor koude periodes en hierin een raam gesloten broed en raam open broed in alle stadia.
Kijk goed of er op deze ramen geen koningin zit.
Vul deze aan met kunstraat en zet deze bak neer op de plek van het volk. De vliegbijen vliegen hierop af en zullen doppen trekken.
De twee andere bakken verdeel je over 2 bakken aangevuld met kunstraat en zet elke bak op een eigen bodem en deksel.
In 1 van de twee zal de moer zitten en de andere zal doppen trekken.
Je kan dan na 10 dagen doppen breken en een mooie laten zitten.
Eventueel kan je indien mogelijk een raam broed bij een collega imker krijgen met wat rustiger bijen en dan alle doppen breken en dit raam verdelen over de twee volken.
Dan weet je in ieder geval dat je rustiger bijen krijgt.
Als dat mogelijk is kan je ook de oude moer wegvangen en deze ook doppen laten trekken en na 9 dagen allen wegbreken.
Als dan de doppen in de andere volken rijp zijn hang je een mooie rijpe dop over in dit volk dat nu hopeloos moerloos is.
Lijkt mogelijk wat ingewikkeld , maar het is maar een idee.

AndreHakvoort
Berichten: 45
Lid geworden op: za 28 mar 2020, 08:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: groot volk

Bericht door AndreHakvoort » do 30 apr 2020, 12:23

harry schreef:
do 30 apr 2020, 12:08
ik weet niet precies wat het doel is , maar ik denk zwerm verhindering en het opruimen van de stekerige moer.
en mogelijk ook honingdracht van de linde? .Volgens mij heb je ook maar 1 volk wat ik uit je vraag begrijp.
je hebt 3 bakken tot je beschikking.
Zet een bak met een raam voer voor koude periodes en hierin een raam gesloten broed en raam open broed in alle stadia.
Kijk goed of er op deze ramen geen koningin zit.
Vul deze aan met kunstraat en zet deze bak neer op de plek van het volk. De vliegbijen vliegen hierop af en zullen doppen trekken.
De twee andere bakken verdeel je over 2 bakken aangevuld met kunstraat en zet elke bak op een eigen bodem en deksel.
In 1 van de twee zal de moer zitten en de andere zal doppen trekken.
Je kan dan na 10 dagen doppen breken en een mooie laten zitten.
Eventueel kan je indien mogelijk een raam broed bij een collega imker krijgen met wat rustiger bijen en dan alle doppen breken en dit raam verdelen over de twee volken.
Dan weet je in ieder geval dat je rustiger bijen krijgt.
Als dat mogelijk is kan je ook de oude moer wegvangen en deze ook doppen laten trekken en na 9 dagen allen wegbreken.
Als dan de doppen in de andere volken rijp zijn hang je een mooie rijpe dop over in dit volk dat nu hopeloos moerloos is.
Lijkt mogelijk wat ingewikkeld , maar het is maar een idee.
HAHA voor een leek klinkt het inderdaad wat ingewikkeld. Ik heb nu 1 kast met 2 BK en 1 HK. Hopelijk eind deze week komt een nieuwe kast binnen met 2 BK en 3 HK.

Hierdoor heb ik dus 1 extra bodem/kast. Mij lijkt de manier van imkerpedia makkelijk omdat ik de moer niet hoef te zoeken. Ze is gemerkt, maar gister toch een half uur gezocht zonder resultaat..

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 67 gasten