Voorjaars dracht versus zomer dracht

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
wimke
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 02 dec 2018, 17:52
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Apis Mellifera Altena
Contacteer:

Voorjaars dracht versus zomer dracht

Bericht door wimke » di 05 mei 2020, 22:22

Even in het algemeen is de zomerdracht groter als lente dracht? Bij bijen hebben mij aangenaam verast met een grote opbrengst ik snap dat jullie ook geen glazen bol hebben en dat er veel afhangt van omstandig heden ( weer, plaatselijk drachtgebied) maar toch als de zomerdracht over het algemeen groter is dan moet ik nog honing kamers gaan timmeren.
De bijen lezen onze boeken niet. :ugeek:
Groet, Wimke.

Vlieg naar mijn kanaal. :handgestures-thumbup: https://www.youtube.com/channel/UCy0MNZ ... 9MezxuC8kA

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Voorjaars dracht versus zomer dracht

Bericht door maartenkleijne » di 05 mei 2020, 22:57

Is regionaal verschillend.

Bij mij is de hoofddracht juli/augustus. Vooral linde en wat nog.

En ik heb een vriend die de meeste honing oogst in april/mei. Vooral wilg en fruit.
gr,
m

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Voorjaars dracht versus zomer dracht

Bericht door Hans van der Post. » wo 06 mei 2020, 10:09

wimke schreef:
di 05 mei 2020, 22:22
Even in het algemeen is de zomerdracht groter als lente dracht? Bij bijen hebben mij aangenaam verast met een grote opbrengst ik snap dat jullie ook geen glazen bol hebben en dat er veel afhangt van omstandig heden ( weer, plaatselijk drachtgebied) maar toch als de zomerdracht over het algemeen groter is dan moet ik nog honing kamers gaan timmeren.
Weet dat het wat ingewikkeld is. Kijk in je omgeving woon je in een stad of groot dorp zoals mijn drachtgebied is dan heb je twee min of meer gescheiden periodes tot eind mei, vervolgens een paar weken rustig en dan voluit tot rond de derde week juli.
Deze tijden zijn variabel. Groningen is later dan Maastricht Daarom kijk wat in je omgeving groeit. Neem een lijst met drachtplanten en zet een vinkje wat er staat. Bomen tellen is niet nodig.
Wat betreft de honingkamers ligt een beetje aan met wat voor een kast je imkert, hou het op twee. Wat ze meer halen is voor het bijenvolk. :)
Maak een praatje met je collega imkers die al wat langer bezig zijn.
!Hans.

Gebruikersavatar
wimke
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 02 dec 2018, 17:52
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Apis Mellifera Altena
Contacteer:

Re: Voorjaars dracht versus zomer dracht

Bericht door wimke » vr 08 mei 2020, 20:06

Bedankt voor de antwoorden. Ik zal eens goed gaan inventariseren wat ik nodig heb. Mag ik van een vroege zwerm of een vlieger nog dracht verwachten of kunnen we die beter rustig naar de winter loodsen.
De bijen lezen onze boeken niet. :ugeek:
Groet, Wimke.

Vlieg naar mijn kanaal. :handgestures-thumbup: https://www.youtube.com/channel/UCy0MNZ ... 9MezxuC8kA

bazzel
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 03 jul 2017, 21:35
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Voorjaars dracht versus zomer dracht

Bericht door bazzel » zo 10 mei 2020, 08:18

Vorig jaar met vegers nog honing kunnen halen. Met zwerm moet zeker lukken. Goed vertroetelen met voeren nu

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 68 gasten