Welke bijen kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Dungeon
Berichten: 6
Lid geworden op: za 02 mei 2020, 20:38
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): 0
Contacteer:

Welke bijen kast

Bericht door Dungeon » vr 08 mei 2020, 13:27

Hallo,

Ik ben nog aan het informeren en veel aan het rond kijken.
Maar straks moet ik keuzes gaan maken daarom ben Ik even benieuwd welke kasten het meest worden gebruik en waarom ?( Beginner)

Alvast bedankt

Thom de Jong
Berichten: 22
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 09:41
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Alphen (NB)
Contacteer:

Re: Welke bijen kast

Bericht door Thom de Jong » vr 08 mei 2020, 14:36

Hallo,

De in Nederland meest voorkomende verticale kast is de Spaarkast; http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php?title=Spaarkast
Deze kast is een versimpeling van de oudere, dubbelwandige, Simplex kast. De ramen zijn daarom hetzelfde.
De Spaarkast is de standaard kast in Nederland en is makkelijk te verkrijgen.

Ook als je wilt imkeren in een horizontale Top Bar Hive (TBH) is het aan te raden om er één aan te schaffen waar of Simplex/Spaar ramen in kunnen.
Zo kan je altijd ramen tussen volken in een TBH en een Spaarkast uitwisselen.

Groeten,
Thom

DontPanic
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 09:16
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Welke bijen kast

Bericht door DontPanic » vr 08 mei 2020, 16:58

Wat vind je zelf belangrijk aan een kast?

Kunststof of hout? EPS kasten zijn licht en isoleren goed, maar wat mij betreft ietsje minder mooi dan houten kasten. Verder ben ik er wel tevreden mee overigens!

Wil je het voordeel hebben van slechts een enkele broedkamer moeten controleren? Dan zul je dus grotere ramen moeten hebben dan de standaard simplex broedkamer ramen. Bijv combiramen (broed + honing kamer simplex) of dadant bijv.

Kosten? Bij kunststof kasten is Duits Normaal formaat bijv. goedkoper dan simplex formaat.

Uitwisselbaarheid met imkers in je eigen omgeving? Waar imkeren ze mee?

Dungeon
Berichten: 6
Lid geworden op: za 02 mei 2020, 20:38
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): 0
Contacteer:

Re: Welke bijen kast

Bericht door Dungeon » vr 08 mei 2020, 22:51

Dank je voor jullie berichten. Weer een hoop opgezocht vandaag.
Had alleen nog een vraag wat voor mij nog niet duidelijk is.
Bij een spaarkast is het dan standaard 2x broedkast 1x honingkast. Waarom niet 1x broedkast 2x honingkast of zelfs 2x broedkast en 2x honingkast

Groetjes

bazzel
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 03 jul 2017, 21:35
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Welke bijen kast

Bericht door bazzel » za 09 mei 2020, 08:49

Spaarkast kan al die varianten hebben afhankelijk van de dracht en de grote van het volk.
Advies is om een cursus te gaan volgen daar heb je veel plezier aan!
De eerste jaren imkeren is veel puzzelen en opzoeken en vragen. Kost veel tijd en met een cursus scheelt je dat erg veel gedoe, tijd en onzekerheid.

Dungeon
Berichten: 6
Lid geworden op: za 02 mei 2020, 20:38
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): 0
Contacteer:

Re: Welke bijen kast

Bericht door Dungeon » za 09 mei 2020, 09:13

bazzel schreef:
za 09 mei 2020, 08:49
Spaarkast kan al die varianten hebben afhankelijk van de dracht en de grote van het volk.
Advies is om een cursus te gaan volgen daar heb je veel plezier aan!
De eerste jaren imkeren is veel puzzelen en opzoeken en vragen. Kost veel tijd en met een cursus scheelt je dat erg veel gedoe, tijd en onzekerheid.
Hoi
Ik wil de cursus ook gaan doen maar dit jaar zit alles vol.
Dus dacht ga vast wat informeren

bazzel
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 03 jul 2017, 21:35
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Welke bijen kast

Bericht door bazzel » za 09 mei 2020, 16:25

Heel goed! Ik imker met spaarkasten, nu een berg van die dingen gekocht. Twijfel of ik niet beter voor dadant had moeten kiezen maar daar geen ervaring mee

Dungeon
Berichten: 6
Lid geworden op: za 02 mei 2020, 20:38
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): 0
Contacteer:

Re: Welke bijen kast

Bericht door Dungeon » za 09 mei 2020, 16:54

Ik wil ook al vast een spaarkast gaan kopen welke site adviseren jullie.

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Welke bijen kast

Bericht door AnnekeW » za 09 mei 2020, 18:14

bazzel schreef:
za 09 mei 2020, 16:25
Heel goed! Ik imker met spaarkasten, nu een berg van die dingen gekocht. Twijfel of ik niet beter voor dadant had moeten kiezen maar daar geen ervaring mee
Ik imker met Dadantkasten, omdat ik het imkeren hiermee geleerd heb en de materialen ervoor in de plaatselijke tuinwinkel verkrijgbaar zijn. Ik vind het een heel fijne kast om in te werken, omdat er slechts één broedkamer is, en je dus bij inspectie niet de bovenste broedkamer hoeft af te nemen. In de winter beperk je de ruimte zonodig door schotten in de kast te plaatsen om warmteverlies te voorkomen. Omdat de afmetingen ruimer zijn dan een spaarkast, zijn volle honingkamers wel flink zwaarder, maar als ik ze moet verplaatsen neem ik altijd lege honingkamers mee om het gewicht te verdelen. Zo hoef ik nooit heel zwaar te tillen. Mijn kasten blijven vast op de standplaats, dus de zware, grote broedkamers hoef ik sowieso niet te verplaatsen.
Over het werken met andere kasten kan ik je verder niet adviseren, omdat ik daar nooit mee heb gewerkt.

MarcoA
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 23 aug 2019, 17:04
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Welke bijen kast

Bericht door MarcoA » di 12 mei 2020, 10:55

Ik werk met de Segeberger Styropor kasten. Deze kasten zijn van kunststof en gebruiken de nederlandse simplex ramen.

Ik heb gekozen voor dit type kasten omdat ik niet de ruimte (en wil) heb om een afdakje te bouwen voor de bijenkasten, vandaar dat de kasten altijd in weer en wind staan. De kunststof kasten zijn goed isolerend en kunnen niet rotten zoals hout dat wel kan. Dat was mijn afweging in ieder geval.

Mijn ervaring met de kasten is positief. Het werkt wel anders dan de houten kasten omdat de styropor kasten in elkaar vallen (zoals legoblokjes stapelen). Dat betekent dat je de kasten niet kan schuiven maar altijd moet tillen. Dit ervaar ik als iets zwaarder om de propolis verbinding te verbreken. Aan de andere kant is het onmogelijk om de kasten verkeerd terug te zetten.
Omdat de rand van de styropor kast dikker is gebeurt het wel iets sneller dat er een bijtje tussen de kasten zit en wordt geplet (het niet kunnen schuiven werkt dan ook niet mee).

V.w.b. de vraag over wat aan te schaffen:
Ik ben begonnen met een startpakket met 2x broedkamer, 1x honingkamer (+deksel & bodemplank). Daarnaast heb ik een voerbak, bijenuitlaat en koninginnenrooster aangeschaft. Dit was voldoende voor mijn eerste seizoen. Dit seizoen (jaar 2 voor mij) heb ik een extra honingkamer gekocht.


Ik heb een goede ervaring met Imkershop.nl (en geen ervaring met andere webshops). Ze hebben ook een fysieke winkel in Epe. Voor imkershop geldt, let goed op wat je wel en niet krijgt bij je bestelling, dit is altijd netjes genoemd bij het product. Maar ik ben al wel een paar vergeten om hier naar te kijken.


Bonustip 1: Mijn grootste fout bij het in elkaar zetten van de kast was dat ik het varroarooster niet had vastgemaakt met schroeven en/of lijm. Het kunststof rooster ging gedurende het seizoen kromtrekken waardoor de bijen ook van onder de kast naar buiten kwamen. Om dit te herstellen moet je de hele kast uit elkaar halen, wat echt alle bijen boos maakt (of een 2de bodemplank komen en omwisselen).

Bonustip 2: Je krijgt je eerste volk vaak van een collega imker, deze wordt dan overgedragen met een aantal ramen (+/- 6 stuks). Het volk heeft een sterkere start als je dezelfde maat ramen kan gebruiken. Afhankelijk van je lokale imkervereniging kan je met een aantal imkers wat materieel uitwisselen, of overnemen op zeer korte termijn. Ook dan is het handig als je niet werkt met een exotisch formaat.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten