De buurman is gestoken, tips om dit te voorkomen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Luuk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: De buurman is gestoken, tips om dit te voorkomen?

Bericht door Luuk » do 21 mei 2020, 22:47

Ik vind dit echt het naarste van het hele bijenhouden: dat anderen er last van kunnen hebben. Ik heb mijn bijen zo ver mogelijk van mensen af gezet. Bijen en mensen is gewoon geen goede combi. Zeker niet als je in de kast werkt. Ik heb hetzelfde meegemaakt en gelijk een stand gezocht buiten de bewoonde wereld. Vraag eens een boswachter, Rijkswaterstaat, waterschap of zo.

MarcoA
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 23 aug 2019, 17:04
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: De buurman is gestoken, tips om dit te voorkomen?

Bericht door MarcoA » vr 22 mei 2020, 08:29

Hi Luuk, ja ik heb er wel echt een nacht slecht van geslapen. Aan de ene kant ben ik het helemaal met je eens. Aan de andere kant zit ik dagelijks in de tuin naar het vliegverkeer te kijken en geniet ik hier echt van. Ik weet niet of ik meer plezier als de bijen ver(der) weg zouden staan... ik weet wel zeker dat het minder stress oplevert..

Gisteren kwam er een zwerm van de kast af en toen ben ik meteen even naar de buurman gegaan om het fenomeen uit te leggen. Tijdens het zwermen zag ik dat de reactie van de buurman is om de bijen weg te slaan (ipv wuiven), hierdoor komen ze steeds bozer terug. Helaas was ik niet zo ad-rem om hier meteen wat van te zeggen, stom van me..

Helaas is de zwerm teruggeslagen op de kast, dus ik ben nog geen stap verder helaas! Vanochtend heb ik na een 45 minuten zoeken maar een broedaflegger gemaakt + 11 afgeslagen ramen in de hoop dat dit de zwermstemming oplost. Over 9 dagen weet ik meer.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: De buurman is gestoken, tips om dit te voorkomen?

Bericht door tomer » vr 22 mei 2020, 11:20

MarcoA schreef:
vr 22 mei 2020, 08:29
Helaas is de zwerm teruggeslagen op de kast, dus ik ben nog geen stap verder helaas! Vanochtend heb ik na een 45 minuten zoeken maar een broedaflegger gemaakt + 11 afgeslagen ramen in de hoop dat dit de zwermstemming oplost.
MarcoA,
Als ik het goed begrijp gaat het om 1 kast en je wil er de zwermstemming uit krijgen?
De voorzwerm met oude koningin is al afgekomen. De koningin is vermoedelijk verloren geraakt tijdens het zwermen en daarom is de zwerm teruggeslaan op de kast.
Het probleem is nu grotendeels opgelost. Je hoeft niet te zoeken naar een koningin, want die is er niet meer. Broedafleggers maken om de zwermstemming te minderen hoeft nu dus ook niet meer.
Het enige wat je nu moet doen is zorgen dat er geen nazwermen komen, dus luisteren naar een tuter. Die zou er over 7 dagen (of vroeger) moeten zijn. Dan de overige zwermdoppen na 16u allemaal weghalen.
Indien je gisteren alle doppen nog hebt weggehaald (?), op dag 13 redcellen breken, uiteraard enkel nadat je een tuter hebt gehoord!

MarcoA
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 23 aug 2019, 17:04
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: De buurman is gestoken, tips om dit te voorkomen?

Bericht door MarcoA » za 23 mei 2020, 12:28

Hi Tomer & Luuk

Na het zwermen en het maken van een broedaflegger is de buurman nog 6x gestoken in 2 dagen. Dat maakte het echt onmogelijk om het volk hier te houden, zonder een burenruzie te riskeren. Zodoende heb ik gisteravond het volk verplaatst naar de verenigingstuin en hoop dat ik hier permanent kan blijven staan.

Alle doppen zijn gebroken in het hoofdvolk, daar zal ik over 7 dagen nog een inspectie uitvoeren om te kijken of er echt geen koningin aanwezig is. Daarnaast zal ik op dag 13 de doppen breken als dit het geval is.

Dank voor jullie hulp!

Gebruikersavatar
GroeneBij
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 05 jan 2020, 20:30
Aantal volken: 0
Contacteer:

De buurman is gestoken, tips om dit te voorkomen?

Bericht door GroeneBij » za 23 mei 2020, 15:00

Hey Marco,
Lijkt me erg vervelend.
Enig idee hoe dit kan?
Iets waarvan ik kan leren om dit te voorkomen?
6x in 2 dagen is echt bizar.....hoe dan?

Hoever staat de kast van de erf grens? Hoe hoog is de grens afscheiding?

MarcoA
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 23 aug 2019, 17:04
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: De buurman is gestoken, tips om dit te voorkomen?

Bericht door MarcoA » zo 24 mei 2020, 10:55

Hi GroeneBij,

Ik denk uiteindelijk dat het niets te maken heeft met de afstand tot de buren. Eerst dacht ik dat het aan mijn gebrek aan ervaring lag, toen aan de manier waarop de buurman de bijen van zich af slaat. Maar ik zie nu in dat de bijen de buren veel dichter benaderen dan dat ze mij benaderen. Ze gaan direct op zijn gezicht/hals zitten of kruipen onder zijn shirt. Een paniek reactie van mijn buurman is dan niet meer dan begrijpelijk. Ik weet alleen niet zeker of de bijen met aangetrokken zijn tot de parfum/lichaamsgeur van de buurman of dat dit juist uit afkeer is, maar het resultaat is gelijk.


Ik overweeg nog om over 1 of 2 jaar het weer in eigen tuin te proberen met een andere koningin. Zo overweeg ik ook de aanschaf van een bewezen zachtaardiger volk zoals de Buckfast. Ik besef me dat als ik het nog een keer probeer om bijen in de tuin te houden dat het dan wel echt een succes moet zijn, dus 1) meer ervaring opdoen en 2) een lief volk vinden.


Over de locatie:
Ik weet niet hoe ik een plaatje op het forum zet, maar bij deze een linkje.
https://drive.google.com/open?id=1Z-JKl ... dsudb3vyEA

De kast stond op de plek van de gele vierkant, met de uitgang op het oosten over een brede sloot. Het huis bestaat op het plaatje uit 3 dakdelen, de 2 dakdelen aan de kant van het water zijn 1 woonlaag hoog.
De donkerblauwe streep markeert het huis van de buurman welke overlast ervaart. Het erf is +/- 10 meter breed (licht blauw) en er staat geen erfafscheiding aan het water. De buren met de rode streep hebben nooit overlast ervaren.

Gebruikersavatar
GroeneBij
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 05 jan 2020, 20:30
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: De buurman is gestoken, tips om dit te voorkomen?

Bericht door GroeneBij » zo 24 mei 2020, 10:59

Als ze meteen op je gaan zitten is dat wel eng ja....succes.
Bedankt voor het plaatje.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: De buurman is gestoken, tips om dit te voorkomen?

Bericht door tomer » zo 24 mei 2020, 11:33

Ik denk dat het eerder aan de buurman ligt en niet aan je bijen.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: De buurman is gestoken, tips om dit te voorkomen?

Bericht door oldtimer » zo 24 mei 2020, 12:39

zijn de buren over het algemeen genomen nogal geparfumeerd? Van aftershave, en andere dergelijke luchtjes zijn bijen niet erg gecharmeerd :mrgreen:
Alexander (Lex)

Peter_
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 19 jul 2013, 08:12
Contacteer:

Re: De buurman is gestoken, tips om dit te voorkomen?

Bericht door Peter_ » zo 24 mei 2020, 14:12

Ik heb mijn bijen om die reden op de stal maar dan mis je wel een heleboel, waaronder plezier. Ik ben toen begonnen met afleggers van rustige volken thuis neer te zetten. Zo heb je toch wat te kijken en kon de buurt er aan wennen. Kans op een zwerm nihil. Op den duur in het najaar een keer zo’n 6 ramer overgezet op een grote kast en laten overwinteren. Zolang ze rustig bleven mochten ze blijven maar als ze onrustig werden moesten ze voor straf naar de stal. Dan haal ik een ander rustig volk of 6 ramer terug. Voorlopig vinden de buren het prima maar als het buurmeisje 6x in 2 dagen gestoken gaat worden zal dat rap veranderen. Blijft een lastige balans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 50 gasten