Koningin "bewaren"

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
MartinS
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 16:31
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica P, F1 en Buckfast F1
Contacteer:

Koningin "bewaren"

Bericht door MartinS » di 12 mei 2020, 19:37

Beste mede-imkers,

Ik ben van plan om eind augustus/begin september een F2 carnica moer te vervangen voor een P moer. Nu krijg ik deze P moer waarschijnlijk ergens in juni al. Hoe kan ik die moer het makkelijkste/beste bewaren tot eind augustus? Zou ik gewoon een schudzwerm moeten maken in een zesramer en dan later verenigen en moerrooster tussen de zesramer en het grote volk of kan het bijv ook (makkelijker) met een kieler kastje?

Ik hoor graag van jullie. Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Koningin "bewaren"

Bericht door Hans van der Post. » di 12 mei 2020, 20:43

Gebruik een drieraams kastje om de moer te bewaren.
!Hans.

MartinS
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 16:31
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica P, F1 en Buckfast F1
Contacteer:

Re: Koningin "bewaren"

Bericht door MartinS » wo 13 mei 2020, 05:59

Dankjewel Hans! En als het volkje te groot wordt? Broed af nemen en bij een ander volk hangen?

joost.schoon
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 19:45
Imker sinds: 2020
Locatie: Bantega (Friesland)
Contacteer:

Re: Koningin "bewaren"

Bericht door joost.schoon » wo 13 mei 2020, 08:20

Hoi Martin,

Uit interesse, wat is de reden dat je de koningin pas in augustus in wilt voeren in het volk?

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Koningin "bewaren"

Bericht door Tieme » wo 13 mei 2020, 09:29

Voer de moer maar gewoon in en laat het volk groeien. Dan kun je dat volk (je) op elk gewenst moment verenigen met je andere volk. Ik zou er altijd voor kiezen het goed te laten groeien. Dat heeft met het verenigen straks het voordeel dat je een mooi sterk wintervolk hebt.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Koningin "bewaren"

Bericht door Hans van der Post. » wo 13 mei 2020, 09:54

MartinS schreef:
wo 13 mei 2020, 05:59
Dankjewel Hans! En als het volkje te groot wordt? Broed af nemen en bij een ander volk hangen?
In Augustus zal het volkje niet uit de drieramer groeien verstandig is wel als je het wil overwinteren dit in een grotere kast moet doen - een tien raamsbak met verkleinblokken.
!Hans.

MartinS
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 16:31
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica P, F1 en Buckfast F1
Contacteer:

Re: Koningin "bewaren"

Bericht door MartinS » wo 13 mei 2020, 10:33

Hi Joost, vanaf eind augustus schijnt het invoeren veel makkelijker te kunnen (je zou ze wellicht zelfs op de raat om kunnen wisselen, net zoals in maart) en stuk grotere kans dat ze geaccepteerd wordt dan wanneer je het in juni/juli doet. Ik neem liever het zekere voor het onzekere, vooral bij een P moer.

Allemaal bedankt, ik zal haar invoeren in een schudzwerm in een kunstof zesramertje en eind augustus verenigen.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Koningin "bewaren"

Bericht door A.A. Staals » wo 13 mei 2020, 11:51

MartinS schreef:
wo 13 mei 2020, 10:33
Hi Joost, vanaf eind augustus schijnt het invoeren veel makkelijker te kunnen (je zou ze wellicht zelfs op de raat om kunnen wisselen, net zoals in maart) en stuk grotere kans dat ze geaccepteerd wordt dan wanneer je het in juni/juli doet. Ik neem liever het zekere voor het onzekere, vooral bij een P moer.

Allemaal bedankt, ik zal haar invoeren in een schudzwerm in een kunstof zesramertje en eind augustus verenigen.
Waarom extra risico lopen? Als ze eenmaal is aangenomen in een (niet te kleine) schudzwerm kun je dat volkje makkelijk een 10 ramer vol laten maken en die overwinteren. Heeft dan waarschijnlijk weinig varroa.
Als je verenigd loop je meer risico haar te verliezen, kan fout gaan met verenigen en of varroa.
Bovendien heb je dan in het voor jaar als alles goed gaat twee volken. In het voorjaar is er veel vraag naar volken.

ad staals

MartinS
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 16:31
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica P, F1 en Buckfast F1
Contacteer:

Re: Koningin "bewaren"

Bericht door MartinS » wo 13 mei 2020, 12:29

Hi Ad, dat is een goeie. Alleen mijn carnica volken zitten op dadant, verkopen gaat dan niet zo makkelijk is mijn ervaring. Ben nu 1 volk aan het over zetten op spaarkast om te verkopen omdat ze dadant niet willen maar spaarkast en dat duurt best lang. Wil eigenlijk niet meer volken, maar kan er wel 2 inwinteren en dan in het voorjaar verenigen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 58 gasten