Moerdop boven het rooster

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Rini van Trijp
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 13 okt 2019, 11:24
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Algemeen
Contacteer:

Moerdop boven het rooster

Bericht door Rini van Trijp » wo 20 mei 2020, 12:03

Eerst de opbouw van mijn volken. De kast bestaat uit 4 broedkamer. Onderste uitloop bak, 2e bak broed, 3e bak broed, rooster. 4e honingkamer. Mijn bovenste broedkamer staat altijd op een rooster en fungeert het hele jaar als honingkamer. De koningin komt daar al jaren niet in. In de zomer dragen de bijen deze vol, op deze honing overwinteren de bijen. Als de kers gaat bloeien begin april slinger ik de honingkamer leeg, dit jaar 12 kg en plaats de zelfde bak met ramen terug. De honingkamer is na 3 weken weer vol en totaal verzegeld. Nu komt mijn verhaal. Afgelopen zaterdag was mijn slingerdag. Bij het overzetten van de ramen zie ik een open moerdop en heb dit raam terug gehangen. Nu is de dop gesloten. In het volk is geen spoor te vinden van zwerm neigingen. Hoe komt een eitje/larje daar? Heb weleens gelezen over de Afrikaanse honingbij waarbij de werksters aseksueel kunnen voortplanten en koninginen voort brengen. Is het in vol om hiermee een volkje te maken?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Moerdop boven het rooster

Bericht door tomer » wo 20 mei 2020, 14:46

Het zal geen zin hebben om iets met die dop te doen, want het zal voortkomen uit een werkster, dus onbevrucht. Hoogstens zal er een goed gevoede dar uit voortkomen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten