Geen broed, wel redcel !?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Rogier Punt
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 18 mei 2020, 21:14
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Geen broed, wel redcel !?

Bericht door Rogier Punt » vr 22 mei 2020, 11:43

Goedemorgen, ik heb een probleem waar ik als beginneling niet uitkom. Op 18 mei heb ik mijn kast gecontroleerd. Daarbij bleek dat er geen broed in het volk meer aanwezig was (alleen veel voer aangetroffen). De bijen waren wel actief in halen van nectar en stuifmeel, maar de uitbouw van een aantal kunstraten verliep niet heel snel. Wel zag ik een aantal speeldopjes.
Ik ging er vanuit dat ik de moer bij een eerdere controle verloren ben :oops:

Ik ben op zoek gegaan naar een leverancier van koninginnen. Deze adviseerde mij eerst nog een snelle controle uit t ervoeren omdat het ook zo zou kunnen zijn dat er een jonge moer aanwezig was die nog niet aan de leg was.

Op 21 mei dus nog een snelle controle gedaan, waarbij ik in de onderbak een gesloten redcel midden op de raat aantrof (als gezegd, verder nergens broed). Daarnaast nog een nog niet gesloten en volledig uitgebouwde redcel waarin ik wel een eitje dacht te zien.

Ik kom hier niet uit, komt er straks toch een moer uit of is dit een ‘nep-cel’?

Alvast hartelijk dank en groetjes,

Rogier

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Geen broed, wel redcel !?

Bericht door Jaap v.Popering » vr 22 mei 2020, 11:51

Een duidelijke diagnose krijg je door een raam met brias in te hangen en na drie dagen kijken of zij redcellen aangezet hebben .
Zo ...ja .... kan je doppen breken en een nieuwe koningin in voeren .
Zo ...nee ...zal er een ( onbevrucht ) moertje in lopen .

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Geen broed, wel redcel !?

Bericht door A.A. Staals » vr 22 mei 2020, 12:29

Rogier Punt schreef:
vr 22 mei 2020, 11:43
Goedemorgen, ik heb een probleem waar ik als beginneling niet uitkom. Op 18 mei heb ik mijn kast gecontroleerd. Daarbij bleek dat er geen broed in het volk meer aanwezig was (alleen veel voer aangetroffen). De bijen waren wel actief in halen van nectar en stuifmeel, maar de uitbouw van een aantal kunstraten verliep niet heel snel. Wel zag ik een aantal speeldopjes.
Ik ging er vanuit dat ik de moer bij een eerdere controle verloren ben :oops:

Ik ben op zoek gegaan naar een leverancier van koninginnen. Deze adviseerde mij eerst nog een snelle controle uit t ervoeren omdat het ook zo zou kunnen zijn dat er een jonge moer aanwezig was die nog niet aan de leg was.

Op 21 mei dus nog een snelle controle gedaan, waarbij ik in de onderbak een gesloten redcel midden op de raat aantrof (als gezegd, verder nergens broed). Daarnaast nog een nog niet gesloten en volledig uitgebouwde redcel waarin ik wel een eitje dacht te zien.

Ik kom hier niet uit, komt er straks toch een moer uit of is dit een ‘nep-cel’?

Alvast hartelijk dank en groetjes,

Rogier
Geen broed en wel gesloten redcel? Ik zou zeggen: kan niet.
Een volledig uitgebouwde redcel met een eitje al evenmin.
ad staals

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Geen broed, wel redcel !?

Bericht door tomer » vr 22 mei 2020, 14:20

Ik ben onlangs bij iemand gaan kijken met hetzelfde probleem. Geen broed meer en geen koningin, wegens alle doppen weggedaan na een voorzwerm. Werksters proberen dan vanalles om het volk te redden en maken nog dopjes, ook een belegde dop gezien, maar verder niets in de gewone cellen.
Dat zie je soms ook in de honingkamers: door werksters belegde doppen.
Dat zijn dan wel geen redcellen, maar belegde speeldopjes die ze uitbouwen tot koninginnendoppen.

Rogier Punt
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 18 mei 2020, 21:14
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Geen broed, wel redcel !?

Bericht door Rogier Punt » vr 22 mei 2020, 15:20

Dank jullie wel voor de snelle en duidelijke reacties. Ik ga maatregelen nemen... ideaal toch, zo’n forum :handgestures-thumbup:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten