Benodigdheden voor beginnende imker

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

thutraveler
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 09 feb 2020, 14:39
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Benodigdheden voor beginnende imker

Bericht door thutraveler » do 28 mei 2020, 19:51

Kijk naar spullen waarmee jij wilt imkeren, niet zomaar spullen aanschaffen omdat je buurman of " mentor" daarmee werkt.
Ik kreeg snel spijt van mijn spaarkasten en ben overgestapt op Dadant ( 1 bak om te controlere enn dus sneller indruk van je volk)
Besef wel dat in NL het spaarkast systeem het meeste wordt gebruikt, en de rest van Europa op andere systemen imkert.

- ik heb altijd bij mij: kap, bijtel, bienenjet ( ik imker zonder rook)

Ga eens kijken bij meerdere imkers, welke rassen zij gebruiken, welk materiaal er wordt gebruikt etc, kijk op YouTube naar systemen en ervaringen etc.

Succes met deze mooie hobby

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Benodigdheden voor beginnende imker

Bericht door Teake de Jong » do 28 mei 2020, 23:22

Ik mis nog één advies/tip, maar je noemt het zelf al..., geef je op voor de basiscursus bijenhouden!
Tijdens deze cursus zal je op veel vragen een antwoord krijgen.
En dan nog, 100 imkers...., 100 antwoorden!
Teake

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Benodigdheden voor beginnende imker

Bericht door tomer » vr 29 mei 2020, 00:42

Kasten zelf maken kan, maar ik raad aan te beginnen met een bijenkast die je koopt. De exacte afmetingen zijn echt belangrijk als je wil dat alles past, rekening houdende met de bijenruimte bvb. Nadien begrijp je het nut van bepaalde kastonderdelen pas goed en waarom en hoe wat waar zit. Denk maar aan de ruimte voor raamoortjes, bodem met varroagaas en schuif, vliegopening.
Tweedehands kan een mooie koop zijn. Ik heb zelf veel tweedehandse houten dadantkasten voor een fractie van de nieuwprijs gekocht. Eventueel proper maken, uitbranden en klaar.
Materiaal hoef je niet allemaal ineens te kopen, een kast met bijen, een pak, een roker...om mee te beginnen. Gaandeweg heb je extra dingen nodig. Een paar extra kasten, honingkamers, ramen, kunstraat,...
Honingslinger enzovoorts is pas voor later. :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten