overvolle kast, broedaflegger?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Vlinder
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 26 feb 2020, 09:35
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): 0
Contacteer:

overvolle kast, broedaflegger?

Bericht door Vlinder » vr 29 mei 2020, 09:37

Hallo, ik ben dit jaar gestart met de cursus, maar door corona is die op halve kracht verder gegaan. De kast is overvol. Door ziekte heb ik bijna 2 weken niet kunnen controleren, maar ga ervan uit dat er niet gezwermd is: er is geen zwerm gemald in de buurt en er waren nog geen speeldoppen, of anderszins aanwezig. Even de technische informatie: Het zijn buckfastbijen, hoe zuiver weet ik niet, de verkoper ook niet, het is een heel rustig volk, goed werkbaar, van alles veel, broed, darrenbroed, eerst 3 bk ramen vol met honing, segeberger kast, waarvan pas in begin april de onderste bk van tweede bk afgehaald kon worden met meerdere imkers, Dus 2 bk, moerrooster, 2 hk.
Daar het overvol is, wil ik ze meer ruimte geven door ze te splitsen. Ik lees over verschillende mogelijkheden. De broedaflegger zonder moer verdiend de voorkeur, daar ik in zon overvolle kast de koningin niet goed kan vinden. De een zegt dat, de ander weer iets anders op internet. De makkelijkste manier is een tip van een imker om gewoon het volk te splitsen met ieder de helft zeg maar en dan kijken waar de koningin in zit. Ik weet het niet meer wat nu wijsheid is? Wie heeft er tips?

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: overvolle kast, broedaflegger?

Bericht door Fish » vr 29 mei 2020, 10:30

Wijsheid zou het volgen van een cursus zijn vóór het aanschaffen van een volk, maar ik begrijp dat dat erg veel geduld vergt. Je moet jezelf een aantal dingen afvragen. Wil je op de lange termijn een extra volk? Is er binnenkort dracht? Vindt je het belangrijk om dit jaar te slingeren? Heb je genoeg materialen? Is er überhaupt zwermdrang en zou je nog eventueel kunnen wachten met het maken van een aflegger? Zit de bak echt wel te vol, of lijkt dit maar zo voor een beginner? Deze vragen, en meer, maken het "juiste" antwoord erg lang en complex.

Met een broedaflegger (2 of 3 ramen broed) heb je ook de opzittende en eventueel zelfs wat extra bijen nodig. Het is maar de vraag of je dan geen foutje maakt mbt de koningin. Maak je een foutje, dan heb je een veger gemaakt en dan moet je wel goed nadenken over wat er in het hoofdvolk gebeuren gaat.

Wil je beide bakken splitsen en zet je er een op een andere plaats, dan is één ervan sowieso een broedaflegger. Probleem is dan de vliegbijen, want die gaan naar de kast op de oude plek. Zit hier dan ook nog eens de koningin, dan loop je weer risico dat ze te krap staan en dat ze alsnog zwermneiging krijgen. Kan je wel weer oplossen door beide volken op een andere stand te zetten, maar ik weet niet of je deze middelen hebt. Ik vindt dit alsnog te intensief en ingewikkelder dan even de koningin opzoeken.

Ik denk dat je het jezelf moeilijk maakt door niet naar de koningin te zoeken, als je haar vindt kan je heel eenvoudig broedafleggers maken en je kan zelfs even snel een veger te maken, als de zwermdrang erg hoog is.

Een laatste oplossing is het plaatsen van een moerrooster vóór het maken van een aflegger, tussen de twee broedkamers. De kamer met eitjes na een tijdje heeft dan de koningin. Maar dan moet je wel de tijd hebben om dit te doen, niet dat ze al behoorlijke zwermneiging hebben momenteel. Vervolgens kun je beslissen wat je met het volk gaat doen.

J.R.
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: Marum Nederland
Contacteer:

Re: overvolle kast, broedaflegger?

Bericht door J.R. » vr 29 mei 2020, 11:07

Als je het materiaal hebt, zou ik de beide honingkamers eraf halen en de bovenste broedkamer op een nieuwe bodem naast het oude volk plaatsen.
Dan een nieuwe broedkamer met kunstraat onder de andere broedkamer plaatsen, om alle vliegbijen te kunnen bergen en de honingkamers terugplaatsen.
Na enkele uren zie je aan het gedrag wel waar de koningin zit.
Dan na 13 dagen doppen breken.
Jan R.

Mark Eelman
Berichten: 31
Lid geworden op: di 22 mei 2018, 07:00
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: overvolle kast, broedaflegger?

Bericht door Mark Eelman » vr 29 mei 2020, 14:52

Als je wat broed af wil nemen voor een aflegger zonder de Q te zoeken en zo het zwermen wat uit te stellen.
Je zou een paar ramen broed af kunnen slaan en de ramen zonder bijen in de hk boven het rooster hangen, de volgende dag kun je deze ramen en een voerramen in een andere kast hangen die je het liefst naar een andere stand brengt.

Groet,

Mark

Vlinder
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 26 feb 2020, 09:35
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): 0
Contacteer:

Re: overvolle kast, broedaflegger?

Bericht door Vlinder » vr 29 mei 2020, 16:59

Fish schreef:
vr 29 mei 2020, 10:30
Wijsheid zou het volgen van een cursus zijn vóór het aanschaffen van een volk, maar ik begrijp dat dat erg veel geduld vergt. Je moet jezelf een aantal dingen afvragen. Wil je op de lange termijn een extra volk? Is er binnenkort dracht? Vindt je het belangrijk om dit jaar te slingeren? Heb je genoeg materialen? Is er überhaupt zwermdrang en zou je nog eventueel kunnen wachten met het maken van een aflegger? Zit de bak echt wel te vol, of lijkt dit maar zo voor een beginner? Deze vragen, en meer, maken het "juiste" antwoord erg lang en complex.

Met een broedaflegger (2 of 3 ramen broed) heb je ook de opzittende en eventueel zelfs wat extra bijen nodig. Het is maar de vraag of je dan geen foutje maakt mbt de koningin. Maak je een foutje, dan heb je een veger gemaakt en dan moet je wel goed nadenken over wat er in het hoofdvolk gebeuren gaat.

Wil je beide bakken splitsen en zet je er een op een andere plaats, dan is één ervan sowieso een broedaflegger. Probleem is dan de vliegbijen, want die gaan naar de kast op de oude plek. Zit hier dan ook nog eens de koningin, dan loop je weer risico dat ze te krap staan en dat ze alsnog zwermneiging krijgen. Kan je wel weer oplossen door beide volken op een andere stand te zetten, maar ik weet niet of je deze middelen hebt. Ik vindt dit alsnog te intensief en ingewikkelder dan even de koningin opzoeken.

Ik denk dat je het jezelf moeilijk maakt door niet naar de koningin te zoeken, als je haar vindt kan je heel eenvoudig broedafleggers maken en je kan zelfs even snel een veger te maken, als de zwermdrang erg hoog is.

Een laatste oplossing is het plaatsen van een moerrooster vóór het maken van een aflegger, tussen de twee broedkamers. De kamer met eitjes na een tijdje heeft dan de koningin. Maar dan moet je wel de tijd hebben om dit te doen, niet dat ze al behoorlijke zwermneiging hebben momenteel. Vervolgens kun je beslissen wat je met het volk gaat doen.
Beste Fish, aan het begin van de cursus, werd ons niet afgeraden om alvast met een volk te starten. Ook tijdens het zwerm seizoen is er de mogelijkheid een volk te krijgen. Nu, vooral door het corona, liggen de lessen zo goed als stil. Ik heb maar 2 praktijklessen gehad en amper theorie. Allemaal veel te weinig. Als ik dit van tevoren had geweten, was ik volgend jaar opnieuw begonnen.

De kast zit echt overvol. Ik heb een mentor sinds kort. (2 jaar imker.....maar ik moet wat en een imker die ik via het zwerm scheppen heb leren kennen en we appen veel) Mijn mentor vond mijn kast ook overvol. De bijen zitten verdeeld over alle raten, zijkant, bovenkant.

Met een broedaflegger maken kan ik nu in die grote hoeveelheid bijen zeer moeilijk, tot niet de koningin vinden. Ik nu aan het bestuderen wat ik moet doen als duidelijk is in welke kast de oude koningin zit. Moet dit ook nog overleggen met de 2 imkers.

De laatste oplossing snap ik niet helemaal. Dan krijg ik 1 bk met koningin en 1 broedkamer zonder koningin. Ik denk dat dat te lang. Maar ik overleg die mogelijkheid met de andere 2 imkers.

Vlinder
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 26 feb 2020, 09:35
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): 0
Contacteer:

Re: overvolle kast, broedaflegger?

Bericht door Vlinder » vr 29 mei 2020, 17:05

J.R. schreef:
vr 29 mei 2020, 11:07
Als je het materiaal hebt, zou ik de beide honingkamers eraf halen en de bovenste broedkamer op een nieuwe bodem naast het oude volk plaatsen.
Dan een nieuwe broedkamer met kunstraat onder de andere broedkamer plaatsen, om alle vliegbijen te kunnen bergen en de honingkamers terugplaatsen.
Na enkele uren zie je aan het gedrag wel waar de koningin zit.
Dan na 13 dagen doppen breken.
Jan R.
Beste J.R. dit klinkt heel goed te doen. Ik heb nog 2 lege bk en een bodem en dak. Eventueel ook hk extra, voldoende ramen, voorbereid met kunst raat. Misschien een rare vraag van deze imker, maar ik neem aan dat de koningin begint met leggen dt daar na 13 dagen doppen zitten? Begint ze meteen met leggen? Wanneer begint het tellen?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: overvolle kast, broedaflegger?

Bericht door tomer » vr 29 mei 2020, 17:08

Met 3 imkers zou je de koningin wel moeten vinden :wink: en dan gewoon een veger maken. 13 dagen later, indien tuter, alle ramen afschudden in een emmer en alle doppen weghalen. Dan de bijen terug in de broedbak kappen. Als je dat ziet zitten tenminste.
Een extra honingkamer zetten geeft ook ruimte.
Is er momenteel wel zwermstemming? Ik heb hier ook overvolle kasten waar totaal geen zwermstemming is.

Vlinder
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 26 feb 2020, 09:35
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): 0
Contacteer:

Re: overvolle kast, broedaflegger?

Bericht door Vlinder » vr 29 mei 2020, 17:08

Mark Eelman schreef:
vr 29 mei 2020, 14:52
Als je wat broed af wil nemen voor een aflegger zonder de Q te zoeken en zo het zwermen wat uit te stellen.
Je zou een paar ramen broed af kunnen slaan en de ramen zonder bijen in de hk boven het rooster hangen, de volgende dag kun je deze ramen en een voerramen in een andere kast hangen die je het liefst naar een andere stand brengt.

Groet,

Mark
Hoi, Mark, Ik snap niet hoe ik ramen uit de bk in een hk kan hangen. Dat past toch niet? Helaas heb ik geen andere plek uit de buurt waar ik nu imker.

J.R.
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: Marum Nederland
Contacteer:

Re: overvolle kast, broedaflegger?

Bericht door J.R. » vr 29 mei 2020, 18:13

In de kast waar geen koningin zit worden doppen aangemaakt.
Bij de oude koningin als die in de oude kast zit komen de vliegbijen bij, dan moet je daar ook opletten op zwermneiging.
Jan R

Mark Eelman
Berichten: 31
Lid geworden op: di 22 mei 2018, 07:00
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: overvolle kast, broedaflegger?

Bericht door Mark Eelman » vr 29 mei 2020, 18:44

Beste vlinder,
Je kast had toch 2 hk? Paar hk ramen eruit en afgeslagen broedramen erin dan weet je zeker dat de Q beneden is. De volgende dag broedramen eruit met aanhangende bijen en daar is je aflegger zonder Q. Dan moet je inderdaad in de aflegger doppen breken uiteindelijk

Groet Mark

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten