Europese Hoornaar nest

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
fdnls
Berichten: 2
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 19:44
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Rotselaar (B)
Contacteer:

Europese Hoornaar nest

Bericht door fdnls » za 30 mei 2020, 09:28

In mijn gesloten bijenstal heb ik een nest van de EUROPESE hoornaar.
Het bevindt zich tussen een aantal ongebruikte ramen die ik tegen het plafond van de bijenstal heb hangen.
Momenteel is het nog enkel de koningin die het nest heeft gebouwd met een aantal larven. Ik kan het nest dus redelijk makkelijk verplaatsen (naar waar?)
Nu vraag ik me af of ik het zou aandurven om het nest gewoon te laten zitten, wetende dat als ik aan mijn bijen werk het nest op minder dan een meter achter mij zit.

Hoeveel schrik moet ik hiervoor hebben?

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Europese Hoornaar nest

Bericht door Astrid Schoots » za 30 mei 2020, 12:47

Hoi fdnls,
heel dapper van je dat je overweegt het nest te laten zitten. Als het op sta/hoofdhoogte is zou ik het een beetje griezelig vinden met name als het nest flink gegroeid is in de nazomer, maar als het boven je hoofd hangt en ze over je heen vliegen lijkt me er veel minder risico aan te zitten.
Ik heb een hoornaarnest gehad in een lege korf, maar die stond tussen de bijenkasten dus met de vliegopening van me af.
Maar ook daarbij merkte ik dat er nooit van welke aanval dan ook sprake was (niet naar mij en ook niet naar de bijen (alleen de fruitbomen moesten het ontgelden), eerder zijn ze juist enorm schuw. Ik heb een filmpje gemaakt van het hele seizoen met opkomst en ondergang van het volk, want ik kon makkelijk van onder in de korf omhoog filmen. Daar kan je bijv zien hoe omzichtig ze in en uit het nest gaan. Ik heb het filmpje hier al vaker gepost, maar ik denk dat je niet gauw zo ver ìn het nest kan koekeloeren..
:hive: https://www.youtube.com/watch?v=8ldKPs3 ... TQRP&index
Bijlagen
Schermafbeelding 2020-05-30 om 12.43.02.png
Nest ongeveer 4 maanden oud
Schermafbeelding 2020-05-30 om 12.43.16.png
Netjes buiten het nest pissen

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Europese Hoornaar nest

Bericht door Eddy Geurtsen » za 30 mei 2020, 18:28

Vorig jaar een identieke situatie bij onze verenigingsstal. Een hoornaarsnest, anderhalve meter achter mijn bijenvolken. Ze vlogen langs me heen, zonder me lastig te vallen. Ik heb niet gezien dat ze onze bijen lastig vielen. Helaas heeft een andere gebruiker van onze stal de idylle verwoest en het nest opgeruimd, van mij hadden ze nog wel mogen blijven.
Het zijn prachtige beestjes, je hoort ze aankomen, ze dwingen wel ontzag af, maar ik geloof niet dat je er echt bang voor hoeft te zijn.

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 797
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Europese Hoornaar nest

Bericht door Erick » za 30 mei 2020, 19:40

Ik zie ze regelmatig bij mij aan de vijver om te drinken cq water halen.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Europese Hoornaar nest

Bericht door AnnekeW » za 30 mei 2020, 21:18

Net als de kleine onschuldige en nuttige landwespjes zullen Europese hoornaars later in het seizoen, als hun nest flink groter is, agressiever zijn als je in de buurt komt van het nest. Ik zou nooit zo dicht op een hoornaarsnest willen werken. Ze zullen niet gauw steken, maar áls ze steken heb je hem goed te pakken. Nu het nest nog niet zo groot is en het redelijk vroeg in het seizoen is, is de schade nog niet zo groot als je het nest weghaalt. De koningin kan op een andere plek nog een nieuw gezin stichten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten