Veel verzegeld broed in hk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Maartje_M
Berichten: 5
Lid geworden op: za 30 mei 2020, 12:01
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast, bastaard
Contacteer:

Veel verzegeld broed in hk

Bericht door Maartje_M » za 30 mei 2020, 12:11

Mijn volk staat op twee broedkamers en (nu) twee honingkamers. Ik heb het moerrooster te laat gelegd en de 1e hk zit vol verzegeld broed. Nu ligt het rooster ertussen en ik heb een tweede hk gegeven voor extra ruimte.

Vraag 1: wilt het beleggen van de hk zeggen dat er in de broedkamers dramatisch te weinig plek is, of gaat een q indien mogelijk gewoon altijd liever naar boven?

In de bovenste bk leek nog wel wat ruimte, in de onderste kan ik pas over 2 dagen kijken als ik hulp heb. In bovenste bk geen teken van zwermstemming. Bijen waren heel relaxt.

Vraag 2: als er sprake is van ruimtegebrek is het maken van een aflegger met 2 ramen broed dan echt voldoende om ze weer lucht te geven?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Veel verzegeld broed in hk

Bericht door Hans van der Post. » za 30 mei 2020, 21:21

Kom op Buckfast imkers er zijn toch antwoorden op deze prangende vragen?

Ik imker met carnica bijen :D
!Hans.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Veel verzegeld broed in hk

Bericht door oldtimer » za 30 mei 2020, 21:34

De vragen over de kasten en honingkamer kan ik niet beantwoorden. Ik imker "Frans".Dadant Blatt en dat is een ander systeem dan waar jij het over hebt.

2 ramen broed met opzittende bijen, eruit en dan ook twee of drie ramen bijen afschudden is voldoende om ruimte te geven.
Wel ook echt zoeken naar doppen!

Ook opletten dat je broed in alle stadia overhangt zodat ze doppen kunnen aanzetten.
Als je alleen gesloten broed overhangt in de aflegger gaat het niet lukken.
Alexander (Lex)

Haico
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 03 mei 2019, 18:56
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast F zoveel > bastaard?
Contacteer:

Re: Veel verzegeld broed in hk

Bericht door Haico » zo 31 mei 2020, 11:53

Mijns inziens kan er geen ruimtegebrek zijn als je op twee broedkamers imkert. Ik zelf imker op anderhalve bak en dit is ook voldoende. Er zijn ook imkers die slechts mer één bak werken en ook Buckfast hebben. Zie bijvoorbeeld de blog van Ben Som de Cerff: https://www.bijenhouders.nl/blog/eenbak ... ine-cellen

Het is wel van belang voldoende ruimte te geven in de vorm van honingkamers en een eventueel aan (oud winter-)voer te verwijderen. Één raam aan weerszijde is voldoende.

Maartje_M
Berichten: 5
Lid geworden op: za 30 mei 2020, 12:01
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast, bastaard
Contacteer:

Re: Veel verzegeld broed in hk

Bericht door Maartje_M » zo 31 mei 2020, 16:01

Bedankt allemaal,

Inmiddels heb ik geleerd dat een q inderdaad graag naar boven gaat en dat dat niet wilt zeggen dat direct ruimtegebrek is.

Ik dacht dat het met twee broedkamers en op tijd extra ruimte in de vorm van honingkamers ook wel weer goed moet zitten.

Maar Haico, als twee broedkamers genoeg is, waarom dan vaak zwermstemming en de noodzaak van maken afleggers? (Niet in dit geval maar in algemeen)

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Veel verzegeld broed in hk

Bericht door roelof1945 » zo 31 mei 2020, 17:22

De koningin legt graag in honingramen, de ramen zijn vaak wat nieuwer en ruiken naar honing ondanks dat er in de broedramen
nog genoeg ruimte aanwezig is, mijn oplossing is wat broedramen vernieuwen als er genoeg dracht is.
Bij een broed aflegger zeker nieuwe ramen terug plaatsen en gebruik dan een zesramer met 4 ramen broed en 2 met stuifmeel en honing.
Je hebt dan een mooi reserve volkje en bij buckfast heb je minder last van zwemstemming.
Zo heeft bij mij geen enkel volk gezwermd, sommige koninginnen zitten al 3 jaar in de zelfde kast.

Maartje_M
Berichten: 5
Lid geworden op: za 30 mei 2020, 12:01
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast, bastaard
Contacteer:

Re: Veel verzegeld broed in hk

Bericht door Maartje_M » ma 01 jun 2020, 10:02

Bedankt Roelof,

Jij zegt 4 ramen broed en 2 voer. Ik heb geleerd ook een paar ramen kunstraat, dat doe jij niet?

Ik heb helaas niet heel veel plek, en mijn kasten zijn op, dus wil het aantal volkjes beperken. Mocht ik een aflegger kunnen maken die in de zesramer kan overwinteren en volgend jaar weer verenigd kan worden dan is dat prima. Maar ik denk dat het daarvoor nog te vroeg in het jaar is? Een volk hou je nu niet in een zesramer denk ik, alles groeit zo hard.
Als het moet, moet het, maar als het even kan wil ik het bij 3 kasten houden nu.

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Veel verzegeld broed in hk

Bericht door roelof1945 » ma 01 jun 2020, 10:25

Als de 4 ramen broed zijn uitgelopen ener zit een jonge koningin in kan ik kunstraat bijzetten.
Overwinteren in een zesramer gaat prima mede doordat ik er een honingkamer opzet zodat de bijen meer ruimte hebben
In het voorjaar ontwikkeld zo,n volkje zich prima en heb je een goeie start voor het nieuwe seizoen.

Maartje_M
Berichten: 5
Lid geworden op: za 30 mei 2020, 12:01
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast, bastaard
Contacteer:

Re: Veel verzegeld broed in hk

Bericht door Maartje_M » ma 01 jun 2020, 15:18

Ohja, dat is fijn, een honingkamer als extra ruimte. Voor mijn 6 ramer (EPS segeberger) bestaat dat niet. Ik ga het toch proberen, iets later in het jaar wellicht zodat de zesramer voldoende blijft.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Baantje en 53 gasten