Agressief volk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

joost.schoon
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 19:45
Imker sinds: 2020
Locatie: Bantega (Friesland)
Contacteer:

Agressief volk

Bericht door joost.schoon » wo 10 jun 2020, 20:47

Een vraag.

Afgelopen voorjaar ben ik begonnen met het houden van bijen. Een F1 carnica koningin gekocht op 11 ramen spaarkast. Inmiddels uitgegroeid tot een groot volk op 2 BK, moerrooster en 1 HK. Echter zijn de bijen vrij agressief. Zodra de dekplank gelicht wordt Proberen de dames zich een weg te banen door het gaas voor mijn gezicht. Niet echt fijn werken.

Omdat ik de spaarkast ook niet fijn vindt werken en de bijen vrij agressief zijn Ben ik inmiddels ook in het bezit van een Dadant US kast met een F1 Buckfast volk. Dadant vind ik zelf erg fijn werken en de bijen zijn een verademing.

Nu is mijn vraag, is er een mooie manier om het Carnica volk om te zetten naar Buckfast?

Zou het bijvoorbeeld werken om het volk hopeloos moerloos te maken en dan een Buckfast koningin in te hangen? Of heeft er iemand een ander mooi idee?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Agressief volk

Bericht door Hans van der Post. » wo 10 jun 2020, 22:23

Ik heb nog een mooier idee: volk moerloos maken.
Na tiendagen ALLE doppen breken dan bij een imker die een carnica p0 moer heeft een raam broed in alle stadia (brias) vragen.
Daarop gaat het "onrustige" volk doppen aanzetten die na dertien dagen uitkomen.
Doordat het volk zelf een moer gekweekt heeft van een ander type(carnica) zullen de bijen haar niet aanvallen.

In zo`n onrustig volk kun niet zomaar een moer van wat voor een type invoeren die sneuvelt onheroepelijk.
- een p0 moer heeft met darren gevlogen van haar eigen soort. Een F1 moer met darren die toevallig voorbij kwamen vliegen, van alles wat. :)
Op de eilanden staan verschillende "bijenrassen".
!Hans.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Agressief volk

Bericht door Fish » vr 12 jun 2020, 08:11

Wat Hans al zei is het mooist als je wat tijd hebt, hopeloos moerloos maken en ze een koningin laten maken van een gekozen raam eitjes. De methode die je zelf omschrijft lijkt mij niet meer of minder succesvol dan direct de moer omwisselen, al dan niet met zo'n geel kooitje. Althans, als je het over een bevruchte moer hebt.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Agressief volk

Bericht door Hans van der Post. » vr 12 jun 2020, 10:01

Ben nog niet duidelijk geweest. In een agressief bijenvolk lukt het vrijwel nooit om een moer van buckfast of carnica in te voeren. De moer wordt aan gepakt en ingebald ook al doe je het met grote voorzichtigheid. Hier in onze afdeling zijn in de loop van de tijd vele agressieve volken "genezen" door de aanpak zoals hierboven beschreven.
!Hans.

AndreHakvoort
Berichten: 45
Lid geworden op: za 28 mar 2020, 08:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Agressief volk

Bericht door AndreHakvoort » ma 15 jun 2020, 16:06

Hans van der Post. schreef:
vr 12 jun 2020, 10:01
Ben nog niet duidelijk geweest. In een agressief bijenvolk lukt het vrijwel nooit om een moer van buckfast of carnica in te voeren. De moer wordt aan gepakt en ingebald ook al doe je het met grote voorzichtigheid. Hier in onze afdeling zijn in de loop van de tijd vele agressieve volken "genezen" door de aanpak zoals hierboven beschreven.
Dag Hans,

vanmorgen een nieuw topic geplaatst, agressieve bijen. Zou je die willen bekijken?

Want lees net je bericht hierboven. Fish stelde voor om een broedaflegger te maken en daar de buckfast koningin in te voeren.

stel dit werkt en ik laat het volkje groeien in een zesramer, kan ik dan in september in het hoofdvolk de koningin opzoeken en verwijderen waarna ik de zesramer die dan inmiddels uit buckfast bijen bestaat samenvoegen met dit volk?

het hoofdvolk zal dan nog op 2 BK zitten.. zou dit goed gaan met de krantenmethode?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Agressief volk

Bericht door Hans van der Post. » ma 15 jun 2020, 23:15

Wat Fish voorstelde is een van de betere methode om van die verfoeide stekers af te komen. Maar je moet zo'n volkje niet in september verenigen met een steekvolk op twee broedbakken.
Wat er dan kan gebeuren is dat het grote volk in het late najaar nieuwe moer afwijst gevolg stille moerwissel in de winter en in het voorjaar een darrenbroedig volk.
Voorstel: winter de nieuwe moer met haar eigen bijen in. Verenig pas in het voorjaar in de eerste week van april.
Uiteraard met de krant - eentje die stinkt - het gaat om de drukinkt.
Je zit dan wel met een hoofdvolk wat niet zo prettig in de omgang is maar het is zo weer voorjaar

Vertroetel het nieuwe volkje zorg voor heel matige "dracht" bv een zakje fondant wat zorgt voor voedsel wat weinig wordt opgeslagen zodat de moer veel ruimte krijgt om een groot broednest op te bouwen.
Ga er van uit dat een zesramer te klein is, begin in een broedbak met "blinde" ramen. Je kunt dan het volk meer ruimte geven door als een raam is uitgebouwd is een raam met kunstraat bij te hangen.
Voor een schudzwerm: kijk eens op www.imkerpedia.nl
!Hans.

AndreHakvoort
Berichten: 45
Lid geworden op: za 28 mar 2020, 08:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Agressief volk

Bericht door AndreHakvoort » di 16 jun 2020, 08:41

Goedemorgen Hans,

Bedankt voor je reactie!

Ik zit wat te denken.. zoals verteld heb ik nog 2 volken die elk op 1 BK zitten. Dit zijn 2 geschepte zwermen van mei dit jaar. Ik heb echter op de stand waar ze nu staan niet meer ruimte om nog meer kasten neer te zetten. Ben bezig met collega imkers voor een gezamenlijke stal, maar dat zal er dit jaar niet meer van komen.

Zou ik in deze 2 geschepte zwermen wel een bevruchte Buckfast Queen kunnen invoeren een dezer dagen?

want dan kan ik in de eerste week van april zoals je voorstelde 1 van deze 2 samenvoegen met het hoofdvolk. Dan kom ik weer op 2 volken uit, maar heb dan weer ruimte om volgend jaar een broedaflegger of zwerm te huisvesten.

Hoor graag!

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Agressief volk

Bericht door Fish » wo 17 jun 2020, 12:26

Als je de afkomst van een zwerm niet weet, weet je niet wat voor moer ze accepteren. Een rasmoer invoeren heeft dus altijd een risico. Kan je een moer op deze manier in een zwerm invoeren? Natuurlijk kan dat, het gaat ook wel eens goed. Dus de keuze is aan jou.

Je hebt nog niet genoemd wat voor generatie moer je krijgt. Een P-moer mag je niet op deze manier invoeren, is hier te kostbaar voor. Een F1-moer zou je wel kunnen proberen. Is het buckfast-gehalte nog meer verwaterd dan zou ik er niet eens meer aan twijfelen om haar (met een nicot kluisje) in een zwerm in te voeren.

Andere alternatieven; even een zesramer met aflegger&BF-moer bij een imker-collega laten logeren of een aflegger maken dmv. een separator bovenop je volk.

AndreHakvoort
Berichten: 45
Lid geworden op: za 28 mar 2020, 08:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Agressief volk

Bericht door AndreHakvoort » wo 17 jun 2020, 14:29

Hey Fish,

wel, ik heb contact gehad met een Buckfast kweker uit de omgeving en ik kan van hem 2 F1 koninginnen krijgen.

Aangezien ik 2 kleine volken heb (zwermen) gaan we het volgende proberen:

Variant 1:
de ene F1 koningin gaat in een drieramer met 1 raam voer en 2 ramen (uitlopend) broed uit 1 van de volken. deze wordt enkele meters verderop gezet zodat de vliegbijen afvliegen. de overige bijen accepteren haar hopelijk. Na 5-6 weken worden deze 2 ramen die dan voornamelijk jonge bijen van de koningin zelf heeft weer teruggehangen in het volk na deze een tijdje open te hebben laten staan. de eigen bijen zullen de koningin hopelijk beschermen en het volk zal harmoniseren. Wel letten op doppen!

Variant 2:
de andere F1 koningin laat ik in een volkje groeien van 3 naar 8-raams kast en deze voeg ik dan in september samen met het andere volk (Geschepte zwerm)

ik blijf dan nog met mijn hoofdvolk op 2 BK zitten, maar daar kijk ik hoe ze uit de winter kom en verenig deze dan misschien met 1 van de 2 andere volken.

graag hoor ik jullie mening hierover.

Bedankt!

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Agressief volk

Bericht door Tieme » wo 17 jun 2020, 15:22

Ik zou beide kleine volkjes laten uitgroeien tot zo groot mogelijke volken om dat in augustus met de volken die je wilt omtoveren te verenigen. Dat levert echt het kleinste risico.
Als je andere dingen gaat doen en de moer wordt afgestoken en de bijen trekken vervolgens een dop op het broed van de koningin die je kwijt wilt, heb je dus helemaal niets bereikt. Dus beter op safe te spelen. Als je F1 moeren eenmaal mooi in de drie-ramers zitten, mooi door laten groeien.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 61 gasten