Wisselcel of zwermcel?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Wisselcel of zwermcel?

Bericht door Fish » ma 22 jun 2020, 14:54

Heb je wel de dopjes open gemaakt/gekeken of ze belegd waren? Als het volk gezwermd heeft, had je dit dan niet kunnen voorkomen?

bee83
Berichten: 6
Lid geworden op: za 13 jun 2020, 15:50
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Wisselcel of zwermcel?

Bericht door bee83 » ma 22 jun 2020, 15:30

Voorkomen? Misschien, maar zat door quarantaine vast in het buitenland vorige week en kon pas vanmorgen terugkeren.

Maar dan nog hadden het wisselcellen kunnen zijn, en dan had ik ze gewoon laten hangen, zelfs met wat ik nu weet. Ik wil me ook niet teveel bemoeien met wat de bijen zelf willen. Van mij mogen ze zelfs zwermen. Er staan nieuwe moeren klaar dus ben niet te bezorgd.

Alleen niet zeker of ik alle doppen zo laat, of ik er een aantal apart moet nemen als reserve indien er iets mis gaat met de moeren die eerst uitkomen? Of iets anders? Ze zijn nu technisch moerloos vermoed ik, il wil niet te lang in deze situatie blijven natuurlijk.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Wisselcel of zwermcel?

Bericht door tomer » ma 22 jun 2020, 15:57

Zwermcellen of wisselcellen, het is niet altijd even duidelijk, zeker als er maar een beperkt aantal doppen hangt, zoals bij jou. Als je niets doet ga je misschien nog wel een nazwerm verliezen, dus luisteren naar tuter (eerstgeboren jonge moer) en dan overige doppen breken. Als er gisteren gesloten doppen waren is dat binnen 6 dagen of vroeger dus.

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Wisselcel of zwermcel?

Bericht door Primus » ma 22 jun 2020, 16:16

Ieder zijn mening, die van mij is dat ik denk dat het gewoon speeldopjes zijn. Als het wisselcellen zijn staan die dikwijls onderaan aan de raat . Daarbij als je zegt dat er nog veel broed in alle stadia is en de bijen ruimte genoeg hebben. Hierbij komt dan nog dat we al aan de de midzomer zitten en de grootste zwermdriften al wel voorbij zijn, de uitzonderingen bevestigen natuurlijk de waarheid.
Maar dit is natuurlijk mijn eigen visie en niets zegt dat het zo ook is maar na 46 jaar bijenhouden leer je toch wel iets kennen van bijen denk ik dan.
Mvg CP

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Wisselcel of zwermcel?

Bericht door Fish » ma 22 jun 2020, 16:40

Ik denk dat je bee83's op één na laatste reactie over het hoofd zag CP. Als een zwerm de kast verlaat is er weinig subjectiefs aan, dan waren het gewoon zwermcellen. Het is op de foto natuurlijk ook niet te zien of er een eitje in zo'n cel zit of niet, daar moet je ze goed voor bekijken of even open pulken. Jammer dat die actie was verhinderd door de quarantaine. Hoewel zwermen iets moois is, is het resterende volk een stuk kleiner en hierdoor minder productief. Bovendien heb je de zwerm niet gevangen en veroorzaken ze elders misschien overlast.

Dit terzijde. Luisteren naar tuten en kwakers is het beste antwoord. Een dop apart nemen zou ook nog kunnen door middel van een broedaflegger, al weet ik niet of je volk hier nog groot genoeg voor is; je volk heeft immers al gezwermd.

bee83
Berichten: 6
Lid geworden op: za 13 jun 2020, 15:50
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Wisselcel of zwermcel?

Bericht door bee83 » di 23 jun 2020, 13:04

Goede tips, bedankt alvast :)

Het is inderdaad wel duidelijk dat het zwermcellen waren, ben bijna 1,5kg bijen kwijt, dus ca 15.000 bijen :( Maar ik zie dat er momenteel weer veel gewicht bijkomt (op koers voor 1 a 1,5kg vandaag, bijna zoveel als voor het zwermen).

Ik ben vanmorgen al gaan horen of ik tuters of kwakers hoorde, maar nog niets. Zodra ik een tuter hoor haal ik de andere doppen wel weg. Klopt het dat (anders dan bij een redcel), de eerst uitgekomen moer wel sterk genoeg is, vermits ze sinds het begin koninginnebrij gekregen heeft? Bij een redcel zal de eerst uitgekomen moer niet zo sterk zijn omdat het eerst een gewone werkster was.

Ik heb nog een andere kast, zou het eventueel een mogelijkheid zijn om het volk te splitsen? Er hangt veel gesloten broed (heb geen eitjes meer gezien, alleen larven), en ook veel stuifmeel en honing in. Of ga ik het volk te zwak maken door te splitsen? Ik speel met het gedacht om 5 ramen over te zetten, van zodra de eerste moer er is, maar ben niet zeker of het verstandig is.

Gr,
Jan

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Wisselcel of zwermcel?

Bericht door Fish » di 23 jun 2020, 13:33

Je kan zo'n volk splitsen, zeker, maar voor zwermverhindering hoef je dat eigenlijk niet meer te doen. Je hebt nu een broedstop van een week of drie. De langste dag is ook alweer achter de rug.

Maar stel je wilt een extra volkje, dan kan dat nu eenvoudig. Splitsen en ervoor zorgen dat ze beide een dop hebben.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten