Vliegen bijen over water

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Eilandspolder
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 11:41
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Vliegen bijen over water

Bericht door Eilandspolder » di 07 jul 2020, 17:42

Net een gesprek met collega imker.Moest van standplaats wisselen en de bijen staan daar nu.We hadden het over het gebied waar de bijen nu vliegen en de dracht. In eens vraagt de collega "vliegen bijen eigenlijk over water".
Nu leren we dat bijen een vliegbereik van 3 km hebben. Maar is een kanaal (vrij breed 50-60 meter) een plas (250-350 meter) een barrière voor ze?
Laatst gewijzigd door oldtimer op di 07 jul 2020, 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Koptekst aangepast

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Vliegen bijen over water

Bericht door Hans van der Post. » di 07 jul 2020, 23:31

Een kanaal van 60 meter breed is nog te overzien maar een plas van 250 meter breed hebben ze geen referentie kader.
Bijen moeten zich kunnen oriënteren om de weg terug te vinden.
!Hans.

beethere
Berichten: 233
Lid geworden op: za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Vliegen bijen over water

Bericht door beethere » wo 08 jul 2020, 05:39

Ik heb weleens midden op de Braassemermeer een bij gehad die even op mijn bootje landde om uit te rusten, en die daarna weer doorvloog. dus ja, bijen vliegen over water. wat er zou zijn gebeurd als ik niet toevallig langsvoer, of zij dan in het water terechtgekomen zou zijn: geen idee.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Vliegen bijen over water

Bericht door Franschman » wo 08 jul 2020, 08:06

Er zou in het verleden iemand zijn geweest die over water scheen te kunnen lopen !
Er bestaan insecten die dat vermogen ook hebben zoals Schrijvertjes !
Een bekende dichter, Guido Gazelle, meende dat deze insectjes zelfs de naam van God op het wateroppervlak kunnen schrijven. :o
Een Vierdaagse zit er volgens mij voor deze insecten niet in :)
De locatie van bevruchtingsstations bewijzen dat bijen grotere afstanden zelf niet kunnen overbruggen.
Van schrijven op het wateroppervlak moeten bijen niks hebben , ook lopen op water vinden ze niks, dan maar meeliften op een drijvend medium :be1:
Koudwatervrees ? :be3: :lol:

Gebruikersavatar
wimke
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 02 dec 2018, 17:52
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Apis Mellifera Altena
Contacteer:

Re: Vliegen bijen over water

Bericht door wimke » wo 08 jul 2020, 22:10

Interessante stelling, ik heb me dat ook wel afgevraagd. Hoe zit het bijvoorbeeld met de grote rivieren in mijn geval de Maas op de rand van de drie km radius staan hele mooie linden op de dijk maar wel net aan de overkant😈
De bijen lezen onze boeken niet. :ugeek:
Groet, Wimke.

Vlieg naar mijn kanaal. :handgestures-thumbup: https://www.youtube.com/channel/UCy0MNZ ... 9MezxuC8kA

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Vliegen bijen over water

Bericht door Jaap v.Popering » do 09 jul 2020, 08:12

Ik heb een Imker gekend die op de kustvisserij werkzaam was , die verklaarde dat het regelmatig is gebeurd dat hij 10 kilometer uit de kust honingbijen op hun schip heeft gesignaleerd .

DoubleDutch
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 10:20
Imker sinds: 0
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Vliegen bijen over water

Bericht door DoubleDutch » ma 20 jul 2020, 18:18

Jaap v.Popering schreef:Ik heb een Imker gekend die op de kustvisserij werkzaam was , die verklaarde dat het regelmatig is gebeurd dat hij 10 kilometer uit de kust honingbijen op hun schip heeft gesignaleerd .
Da's vreemd, want dan zouden bijen(zwermen) ook de waddeneilanden hebben kunnen bereiken. Toch?




Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk


beethere
Berichten: 233
Lid geworden op: za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Vliegen bijen over water

Bericht door beethere » ma 20 jul 2020, 20:43

DoubleDutch schreef:
ma 20 jul 2020, 18:18
Jaap v.Popering schreef:Ik heb een Imker gekend die op de kustvisserij werkzaam was , die verklaarde dat het regelmatig is gebeurd dat hij 10 kilometer uit de kust honingbijen op hun schip heeft gesignaleerd .
Da's vreemd, want dan zouden bijen(zwermen) ook de waddeneilanden hebben kunnen bereiken. Toch?




Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Het gaat hier om losse bijen, een zwerm zal nooit zo ver komen, gezien een zwerm nooit 10 kilometer ineens zal kunnen vliegen. de koningin zal voor die tijd uitgeput in het water belanden.

DoubleDutch
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 10:20
Imker sinds: 0
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Vliegen bijen over water

Bericht door DoubleDutch » ma 20 jul 2020, 23:08

beethere schreef:
DoubleDutch schreef:
ma 20 jul 2020, 18:18
Jaap v.Popering schreef:Ik heb een Imker gekend die op de kustvisserij werkzaam was , die verklaarde dat het regelmatig is gebeurd dat hij 10 kilometer uit de kust honingbijen op hun schip heeft gesignaleerd .
Da's vreemd, want dan zouden bijen(zwermen) ook de waddeneilanden hebben kunnen bereiken. Toch?




Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Het gaat hier om losse bijen, een zwerm zal nooit zo ver komen, gezien een zwerm nooit 10 kilometer ineens zal kunnen vliegen. de koningin zal voor die tijd uitgeput in het water belanden.
Maar zouden darren dan wel Texelse koninginnen kunnen bevruchten?
Of zijn het alleen de werksters die die afstand halen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk


Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Vliegen bijen over water

Bericht door Jaap v.Popering » di 21 jul 2020, 07:22

Ik lees hier .... https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... RsvFB5zwt3 ......Zulke lange-afstandstrektochten worden niet in één keer afgelegd, daarvoor is de energievoorraad in de honingmagen niet toereikend. Maar vermoede- lijk kunnen ze wel 30 km achter elkaar doorvliegen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 59 gasten