Hopeloos moerloos

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
De Woldimker
Berichten: 119
Lid geworden op: di 08 mar 2011, 17:49
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Steenwijkerwold
Contacteer:

Hopeloos moerloos

Bericht door De Woldimker » za 11 jul 2020, 13:23

Vandaag kwam ik bij een volk vele red cellen tegen die ik heb gebroken , ik kon geen open broed meer bespeuren ,
Nu worden a.s. woensdag Koninginnen geboren , kan ik wachten tot woensdag om dan met een kooitje een koningin in te voeren
Of is het verstandig om er tot woensdag een raam brias in te hangen , andere methoden zijn natuurlijk ook welkom

rdeimker
Berichten: 52
Lid geworden op: za 11 jul 2020, 11:23
Imker sinds: 0
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): 0

Re: Hopeloos moerloos

Bericht door rdeimker » za 11 jul 2020, 15:41

De Woldimker schreef:
za 11 jul 2020, 13:23
Vandaag kwam ik bij een volk vele red cellen tegen die ik heb gebroken , ik kon geen open broed meer bespeuren ,
Nu worden a.s. woensdag Koninginnen geboren , kan ik wachten tot woensdag om dan met een kooitje een koningin in te voeren
Of is het verstandig om er tot woensdag een raam brias in te hangen , andere methoden zijn natuurlijk ook welkom
In mijn eerste imker jaar heb ik 2 moerloze volken gehad welke hopeloos moerloos waren. Ik heb beide volken proberen te redden en ben er 2 maanden mee bezig geweest tot er eindelijk een leggende moer in 1 van de 2 zat. Heb mij toen wel voorgenomen dat ik geen volken meer ga redden met ramen eitjes en brias inhangen, je verzwakt je volken en haalt je enkel ellende op de hals.

Gezien je koninginnen hebt die uit gaan komen, waarom hang je niet een raam met een dop of losse dop in het volk?

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Hopeloos moerloos

Bericht door oldtimer » za 11 jul 2020, 15:58

Ik zou er een raam brias inhangen. Het risico dat je de ingevoerd koningin kwijtraakt is groot.
Een volk raakt niet zomaar broedloos. De kans dat er toch een jonge koningin inloopt is natuurlijk aanwezig. Je moet die eventuele jonge koningin dan wel de tijd geven te gaan leggen. Door er een raam brias in te hangen heb je enige zekerheid van het wel of niet aanwezig zijn van een koningin. Na 5 dagen weet je het. :handgestures-thumbup:

De Woldimker schreef:
za 11 jul 2020, 13:23
Vandaag kwam ik bij een volk vele red cellen tegen die ik heb gebroken , ik kon geen open broed meer bespeuren ,
Nu worden a.s. woensdag Koninginnen geboren , kan ik wachten tot woensdag om dan met een kooitje een koningin in te voeren
Of is het verstandig om er tot woensdag een raam brias in te hangen , andere methoden zijn natuurlijk ook welkom
Alexander (Lex)

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Hopeloos moerloos

Bericht door A.A. Staals » za 11 jul 2020, 16:45

Als alle redcellen zijn verwijderd kun je rustig een poosje wachten met koningin geven. Die hoef je niet via een kluisje in te voeren, kun je er zo in laten lopen.
Door er nu een raam met lafjes in te hangen kun je wel controleren of het volk inderdaad hopeloos moerloos is.
Doe je dat niet weet je niet of er de gewenste koningin in zit of je moet haar merken voor het invoeren.

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 51 gasten