geluk bij een ongeluk?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dave b
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 27 jul 2020, 03:14
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Schouwen-Duiveland
Contacteer:

geluk bij een ongeluk?

Bericht door dave b » ma 27 jul 2020, 03:55

Vorige week weer gestart met imkeren na een bijna 20 jarige sabbatical.
Kon 2 kasten BF kopen met Hk op Bk.
Vooruitzichten waren goed, koel weer maar helaas.
De zon brak door en bij ophalen was een kast al warm gelopen, lekte al honing. Drama dus.
Zaak ingeladen en met airco aan in 20 minuten naar huis.

Thuis alles op zijn plaats en open gezet en in spanning gewacht tot de volgende morgen.

Kast 1 zag er van buiten goed uit, vliegende bijen die zich aan het oriënteren waren.

Kast 2 geen beweging. bij controle bleek alles overlopen met honing en veel dode bijen. Alles opgeruimd ramen in andere Bk gestoken. Tot mijn verbazing liep daar de moer. In de kast nog een kleine twee ramen met bijen over. Zeldzaam rustig volkje ook.
Honingkast 10 meter verderop gezet voor het vliegende volk.

Van degene waar ik de volken van heb kon ik, toen hij het hoorde, nog twee andere volken krijgen, maar na zijn inspectie bleken deze moerloos.
Althans hij zag geen broed/eieren of koningin.

Na een kleine week rust in tweede kast gekeken. Hier alleen gesloten doppen en geen jong broed of eieren aangetroffen. Koningin is in deze kast niet gemerkt en zag deze ook nergens. Gedrag is verder goed. Halen volop stuifmeel. Hk zit vol (dankzij het leegtrekken van de gesmolten Hk die ik verderop voor ze had gezet.) Voorlopig ga ik daar niks aan doen dus, volgende week nog maar eens kijken.

Morgen haal ik de 2 moerloze volken op. Even checken op darrenbroed of leggende werksters/koningin en dan zet ik er een met de krant onder de bak met de koningin. De andere laat ik even staan.

Uitvraag gedaan voor raampjes brias bij omliggende imkers maar helaas. Blijkbaar zit iedereen met tekorten :wink:
Hopelijk lukt het me de koningin weer een goed volkje te geven en kan ik hopelijk nog met een volk het najaar in.

Als troost sla ik binnenkort maar 5 a 6 ramen van volk 1 leeg.
Dracht zat bij ons nu op Schouwen-Duiveland.

Uiteraard volgen er nog vragen.
Kan het zo zijn dat de drie volken een broedstop hebben? Begreep dat ze de voorjaarshoning hebben opgegeten aangezien er bij de vorige imker geen dracht meer was? Drie moerloze volken van dezelfde imker zou wel veel pech zijn.

En is zoals ik het me voorstel haalbaar? Uiteraard met jong broed zou ik kunnen testen of er een koningin dan wel leggende werksters zijn maar zoals ze zeggen "je moet roeien met de riemen die je hebt."

lukt het niet dan start ik opnieuw.
Met in ieder genoeg kasten en wat leerzame momenten.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: geluk bij een ongeluk?

Bericht door Jaap v.Popering » ma 27 jul 2020, 07:58

dave b schreef:
ma 27 jul 2020, 03:55

Uiteraard volgen er nog vragen.
Kan het zo zijn dat de drie volken een broedstop hebben? Begreep dat ze de voorjaarshoning hebben opgegeten aangezien er bij de vorige imker geen dracht meer was? Drie moerloze volken van dezelfde imker zou wel veel pech zijn.
Welkom terug Dave .

Het zou best zo kunnen zijn dat die volken gezwermd hebben en de koninginen nog niet aan de leg zijn .

Ik weet niet waar je ergens woont , ik ben vorige week nog bij de verenigingsstal naast het Transferium geweest .
Ik heb raampjes brias voldoende als ik je daarmee helpen kan .
Mijn koninginnen zijn van het vuilbakkenras die zijn moeilijk in te voeren bij de Buckfast .

Groetjes Jaap van Popering .

Gebruikersavatar
dave b
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 27 jul 2020, 03:14
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Schouwen-Duiveland
Contacteer:

Re: geluk bij een ongeluk?

Bericht door dave b » ma 27 jul 2020, 22:25

Hoi Jaap. Dat zou een mooie oplossing zijn, ethnisch profileren doe ik niet aan. Zolang het maar vriendelijke bijtjes zijn. Staan niet ver van de woning en met kinderen neem ik liever geen risico.
Al is het altijd beter dan de volken te verspelen uiteraard.
Ikzelf woont in Kerkwerve dus misschien te doen? Vanmorgen de twee kasten opgehaald. Nu twee dagen wachten en dan zal ik eens kijken hoe ik ze eruit zien.
Ben uiteraard benieuwd.
Alvast dank
Grt. Dave

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: geluk bij een ongeluk?

Bericht door Jaap v.Popering » ma 27 jul 2020, 22:31

Waarschijnlijk kom ik vrijdag langs Kerkwerve om weer wat te fietsen in Renesse .
Kan ik ze misschien afgeven .

Gebruikersavatar
dave b
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 27 jul 2020, 03:14
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Schouwen-Duiveland
Contacteer:

Re: geluk bij een ongeluk?

Bericht door dave b » di 28 jul 2020, 02:54

Ha Jaap, Vrijdag heb ik middagdienst. Nu staat me bij dat het broed maar zo'n 2 uur buiten de kast kan verblijven. Ik zou het dan pas zaterdag ochtend in kunnen hangen. Mocht het kunnen (ik heb wel een broedstoof) dan graag uiteraard.
Fijn dat je wilt helpen. :handgestures-thumbup:

grt dave

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: geluk bij een ongeluk?

Bericht door Jaap v.Popering » di 28 jul 2020, 12:01

Controleer eerst je volken maar en dan bezien of je ze nodig hebt .
Ik zou niet de fout maken om naar de koninginnen te gaan zoeken in verband met mogelijk inballen als er nog geen broed inzit .
Op een of twee raampjes in het midden van het volk kijken of je broed ziet , zo niet een raam brias in hangen .

Ik heb je een P B gestuurd .

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: geluk bij een ongeluk?

Bericht door oldtimer » di 28 jul 2020, 15:19

volgens mijn informatie kan Dave nog geen PB lezen. (nieuw lid)
Als dat zo is kun je mij als tussenpersoon gebruiken.
Mocht Dave gewoon de PB kunnen lezen kun je dit bericht als niet geplaatst beschouwen.
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
dave b
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 27 jul 2020, 03:14
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Schouwen-Duiveland
Contacteer:

Re: geluk bij een ongeluk?

Bericht door dave b » di 28 jul 2020, 16:02

Pb is goed gegaan Lex, bedankt voor t aanbod.
Grt Dave B.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 31 gasten