Inwinteren gaat zeer traag.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Inwinteren gaat zeer traag.

Bericht door tomer » di 29 sep 2020, 14:35

Waarom niet gewoon een bokaal van bvb 1 liter op het gat in de dekplank? Eventueel meerdere bokalen op meerdere gaten, maar 1 per dag lijkt mij voldoende.
Die kan je dan elke dag eraf halen en opnieuw vullen zonder telkens de kast open te maken (schuif er een plexiplaatje onder bvb). Dus ook bij koud weer, regen of schemer.
En dan zie je tenminste ook wanneer de bokalen leeg zijn. Bokaal op de latten, dan kunnen ze enkel aan de gaatjes tussen de latten.
Hebben ze wel nog voer nodig? Misschien zitten alle cellen vol en nemen ze daarom niets meer op.

zjokkeh
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 27 sep 2020, 16:05
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Inwinteren gaat zeer traag.

Bericht door zjokkeh » di 29 sep 2020, 19:20

Ik heb de beide volkjes nagekeken vandaag, en ze hebben een mooi broednest van 3 ramen en ongeveer 4 ramen voedsel per volk. Ik heb nu 1 kast uitgerust met de omgekeerde bokaal.


passie112
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 26 mei 2019, 21:49
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Inwinteren gaat zeer traag.

Bericht door passie112 » wo 30 sep 2020, 16:56

Beetje honing er bij in doen ... zijn ze er als.de kippen bij

zjokkeh
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 27 sep 2020, 16:05
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Inwinteren gaat zeer traag.

Bericht door zjokkeh » wo 30 sep 2020, 17:13

Update: ze hebben ongeveer 0,5L opgenomen uit de bokaal.

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Inwinteren gaat zeer traag.

Bericht door Primus » do 01 okt 2020, 10:45

zjokkeh schreef:
wo 30 sep 2020, 17:13
Update: ze hebben ongeveer 0,5L opgenomen uit de bokaal.
Beste zjokkeh,
Persoonlijk zou ik er niet al te veel nat voer meer proberen in te stoppen, straks zit er een hele hoop voer dat niet meer verzegeld gaat worden en dan kan gisten. Wat ik zou doen als alternatief: Leg er gewoon een pak Ambrosius deeg op en hou in de gaten als het leeg is. Hou ze vooral vanaf februari in het oog het is dan dat het meeste verbruik van de volken gaat starten en dat los je vanzelf op door pak voederdeeg op het voergat te leggen en als dat leeg is gewoon een ander opleggen, je zal zien hoe je volk gezwind door de winter komt als het tenminste niet al te veel varaomijten heeft.
MVG CP

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Inwinteren gaat zeer traag.

Bericht door A.A. Staals » do 01 okt 2020, 11:02

Primus schreef:
do 01 okt 2020, 10:45
zjokkeh schreef:
wo 30 sep 2020, 17:13
Update: ze hebben ongeveer 0,5L opgenomen uit de bokaal.
Beste zjokkeh,
Persoonlijk zou ik er niet al te veel nat voer meer proberen in te stoppen, straks zit er een hele hoop voer dat niet meer verzegeld gaat worden en dan kan gisten. Wat ik zou doen als alternatief: Leg er gewoon een pak Ambrosius deeg op en hou in de gaten als het leeg is. Hou ze vooral vanaf februari in het oog het is dan dat het meeste verbruik van de volken gaat starten en dat los je vanzelf op door pak voederdeeg op het voergat te leggen en als dat leeg is gewoon een ander opleggen, je zal zien hoe je volk gezwind door de winter komt als het tenminste niet al te veel varaomijten heeft.
MVG CP
Nu nog vloeibaar geven is geen probleem.
Ik heb vele tientallen volken die in de eerste twee weken van oktober uit de bestuiving (onder glas) kwamen op deze manier ingewinterd.

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], sikkie68 en 44 gasten