Samenvoegen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Mette
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 19:34
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard, carnica
Contacteer:

Samenvoegen?

Bericht door Mette » vr 02 okt 2020, 21:21

Ik heb 2 volken, die allebei tijdens inspectie vandaag toch net te zwak lijken om de winter door te kunnen.. of toch niet?

Beide volken zitten op 1 bak.
Volk 1 heeft nog 3 kleine raampjes broed, maar beperkte hoeveelheid honing (2 broedraampjes en 6 honingraampjes, onverzegeld)
Volk 1 heeft geen broed meer, maar een volledige voorraad honing, genoeg voor de winter. Dit volk is mogelijk gewoon goed ingewinterd.

Nu heb ik volgens mij verschillende opties:
- beide volken samenvoegen, maar dan weet ik niet voor welke moer ik moet kiezen; of kan ik ze dat zelf uit laten maken?
- het volk zonder voer nog wat bijvoeren, al is het aan de late kant, dit volk evt in 6ramer stoppen

Hebben jullie zinnige adviezen?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Samenvoegen?

Bericht door tomer » vr 02 okt 2020, 23:19

Of ze sterk genoeg zijn kan ik zo niet zeggen, maar wel dit: als je momenteel 2 volken hebt die in orde zijn (leggende koningin), hou je ze best allebei. Stel dat er later een probleem ontstaat met 1 van de volken, kan je het oplossen door verenigen. Als je nu samenvoegt en er is een probleem, dan heb je niets meer.
Dus het volk dat volgens jou onvoldoende voer heeft nog wat bijvoeren tot ze voldoende hebben in verhouding met het aantal bezette ramen.

Mette
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 19:34
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard, carnica
Contacteer:

Re: Samenvoegen?

Bericht door Mette » vr 02 okt 2020, 23:56

Dank voor je reactie.

Het ene volk heeft geen broed meer, maar is mogelijk gewoon al klaar voor de winter. Of moet er nog iets van broed te zien zijn nu?

Het andere volk is nu erg klein... 6 raampjes met broed, wat stuifmeel en honing. Hoeveel bijvoeren?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Samenvoegen?

Bericht door tomer » za 03 okt 2020, 01:29

Er hoeft nu geen broed meer te zien zijn om toch in orde te zijn. Zijn het jonge volken van dit jaar?
Als er maar 6 ramen bezet zijn kan je ze evt in een zesramer zetten (maar niet noodzakelijk).
Hoeveel voeren: tot minstens de helft van de bezette oppervlakte vol eten zit. Bvb een dadant zesramer geef ik 12 kg. Een simplex zesramer zal minder nodig hebben, geen ervaring mee. Ik vermoed dat 9 kilo voer voldoende moet zijn...?

Ps: bij het schatten van de voervoorraad gaat men er bij dadant van uit dat een volledig verzegeld broedraam 4 kg weegt. 4 kg x 6 ramen/2 = 12 kg
(In werkelijkheid weegt een vol raam eerder 3 tot 3,5 kg denk ik...)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 46 gasten