Is er verschil tuissen segeberger voor NL of B simplex

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Is er verschil tuissen segeberger voor NL of B simplex

Bericht door Marcje » za 12 dec 2020, 21:08

Goede avond,

Ik vind geen info als er een verschil is tussen de segeberger kasten voor NL simplex ramen of voor de Belgische ramen

De oortjes van de Nederlandse simplex zijn groter, maar voor het aankopen van segberger kasten moet er iets aangepast worden of extra bij vermeld worden dat het voor de Belgische simplex is ?

Alvast bedankt

Grtjs
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

marc17960
Berichten: 126
Lid geworden op: za 22 jul 2017, 10:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Houthalen-Oost
Contacteer:

Re: Is er verschil tuissen segeberger voor NL of B simplex

Bericht door marc17960 » ma 14 dec 2020, 10:45

Dag marc,

er is wel een verschil tss nederlands en belgisch simplex. Belgisch simplex is kleiner dan nederlands, ze passen buiten de oortjes alle twee, alleen gaan de bijen als je nederlands gebruikt in een belgische kast de raamples propoliseren aan de kastwand, omdat deze bijna vast tegen de wand aan komt. Ik ben nu aan het overschakelen op belgisch om deze problemen te vermijden.

marc
one whisky a day, keeps the doctor away

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Is er verschil tuissen segeberger voor NL of B simplex

Bericht door Marcje » ma 14 dec 2020, 19:49

Goede avond Marc,

Super en bedankt voor deze reactie :D

Toch is het mij nog niet 100% duidelijk omdat de NL simplex hetzelfde formaat zou hebben als de Belg. simplex , buiten de oortjes dan , en dan begrijp ik niet waarom de bijen de NL raampjes zouden propoliseren aan de kastwand in een Belg. kast, of hebt u het enkel over de oortjes ?

Voor zover ik kan achterhalen zijn de segeberger daken en bodems voor de NL simplex net hetzelfde als deze van een Belg. simplex ?

Soms denk ik dat er maar 2 soorten segebergers zijn , eentje voor Duits normaal en eentje voor de NL simplex , maar echt duidelijk vind ik het nergens als het ook voor de Belgische simplex kan, en wat het verschil is

Alvast bedankt
Grtjs
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Is er verschil tuissen segeberger voor NL of B simplex

Bericht door tomer » ma 14 dec 2020, 20:44

Belgische: 357x218 mm (zonder oortjes)
Nederlandse: 360x218 mm
Belgische zijn dus paar mm minder lang.
Klein verschil, maar kan in de bijenwereld een groot verschil maken als de bijenruimte niet meer klopt.

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Is er verschil tuissen segeberger voor NL of B simplex

Bericht door Marcje » ma 14 dec 2020, 20:59

tomer schreef:
ma 14 dec 2020, 20:44
Belgische: 357x218 mm (zonder oortjes)
Nederlandse: 360x218 mm
Dus links en rechts een verschil van 1,5mm , en begrijpelijk dat dit een verschil uitmaakt
Waarom is daar zo weinig over te vinden , en is dit ook duidelijk aangegeven op de segeberger kasten dat dit of voor Belg, of voor NL simplex is , want op het internet maar weinig, of zelfs niets over te vinden
Bestaan Belgische simplex segeberger kasten wel, ik begin er meer en meer aan te twijfelen

Bedankt hé :D
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Is er verschil tuissen segeberger voor NL of B simplex

Bericht door Tieme » di 15 dec 2020, 07:57

De Britse "National Hive" maat lijkt dus het meest op Belgisch simplex. Het lijkt er op dat een slimmerd er in Nederland een paar millimeter bij heeft gedaan om een rond getal te krijgen van 356 naar 360 mm voor de onderlat en van 431 naar 435 voor de bovenlat. Er is een tijd geweest dat de maten wel hetzelfde waren. Nederlandse (en vast ook Belgische) 6-raams volkjes zijn in in het begin van de vorige eeuw in grote getale naar Engeland verscheept, toen daar bijna alle volken gestorven waren door de tracheemijt. In Nederland werkte men toen nog vooral met korven. De verkoop van volkjes is, geloof ik, een van de motivaties geweest om op kasten over te stappen. Bijna was er in deze landendriehoek een "bubble" (om maar eens een coronaterm te hanteren) met een en dezelfde raammaat.

groeten,
Tieme

marc17960
Berichten: 126
Lid geworden op: za 22 jul 2017, 10:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Houthalen-Oost
Contacteer:

Re: Is er verschil tuissen segeberger voor NL of B simplex

Bericht door marc17960 » di 15 dec 2020, 17:52

Het hangt er allemaal af waar je de Belgische simplex koopt.
Als ze je in België koopt zijn ze groter dan als je ze in Duitsland koopt. Het hangt er ook van af of je beddens en kammen gebruikt. Als je ze gebruikt, zul je met Nederlandse simplex steevast vastkitten krijgen van de raampjes. Als je ze niet gebruikt ga je dit probleem bijna niet krijgen.
Ik haal mijn Belgisch simplex bij Geller, maar heeft deze niet altijd in voorraad en ook enkel de broedramen, geen honingramen

marc
one whisky a day, keeps the doctor away

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Is er verschil tuissen segeberger voor NL of B simplex

Bericht door Marcje » di 15 dec 2020, 21:20

Ik denk dat ik eens op zoek ga naar een "Nederlandse" simplex en een "Belgische" simplex en eens nauwkeurig vergelijk
Meer en meer begin ik te denken dat ze van binnen en vanbuiten gelijk zijn en enkel een aanpassing hebben ivm de langere oortjes
Meten is weten :wink:

Bedankt voor het meedenken en als ik meer weet kom ook ik hier op terug

Groetjes
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Is er verschil tuissen segeberger voor NL of B simplex

Bericht door Marcje » wo 17 feb 2021, 21:36

Goede avond,

Ondertussen het antwoord op mijn vraag gevonden door een Nederlandse segeberger in Nederland en een Belgische segeberger in België te kopen
Meten is weten en de binnen en buitenafmetingen zijn exact hetzelfde ( dit was het belangrijkste voor mij )
Heb een zeer sterk vermoeden dat beide Segberger van Duitsland afkomstig waren en dus ook daar zijn deze allen hetzelfde en goedkoper...

Het enige verschil waren de afstandshouders omdat blijkbaar de bovenlat van de belgische simplex ramen iets breder waren en zodoende net niet in de uitsparing pasten
Ook is er bij de Belgische Segeberger een houten latje bijgeleverd om zodoende de open ruimte op te vullen die nodig was voor de lange oortjes van de spaarkast ramen

Wat mij ook opviel is dat de ruimte tussen de ramen onderling van de Segeberger , ongeveer 1,6mm minder was dan bij een klassieke houten simplex kast in België

Iedereen bedankt voor het meedenken, vandaar ik ook mijn info hier deel :wink:

Grtjs
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 44 gasten