wasraat in eigen waspers

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: wasraat in eigen waspers

Bericht door mick » vr 19 feb 2021, 11:51

Ik heb eind december wasraten gegoten/geperst, en dit met koelwater dat buiten in een vat van 200L stond en het was toen ijskoud buiten.
Het koelwater bijgevolg ook en ook had ik niets verwarmd in het tuinhuis, dit om de pers zo snel mogelijk te kunnen koelen.
Werkte perfect.
Laatst gewijzigd door mick op vr 19 feb 2021, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: wasraat in eigen waspers

Bericht door tomer » vr 19 feb 2021, 12:11

Bart de Coo schreef:
vr 19 feb 2021, 11:38
Ik weet nog precies waarom het bij ons niet lukte met een sterke koeling.
Je goot je lepel leeg boven de pers, waarop de onderste was al stolde, nog vóór dat je de pers kon sluiten. Het gevolg was dat er in iedere plaat een duidelijke lijn zichtbaar werd waar de was als eerste de pers raakte. Vaak brak de raat op die lijn. Wat een geknoei. Zodra we de temperatuur van het koelwater enigszins opvoerden door de cementkuip buiten door een kleine emmer binnen te vervangen, verdween dit probleem.
Misschien dat het toch een kwestie is van 'finetunen' binnen je eigen unieke omstandigheden.
Bart
De te sterke koeling leek mij ook het probleem in het begin. Ik gebruikte een grote emmer ijskoud water met een blok ijs erin. Met een hogere temperatuur van de was lukte het wel. Het ijskoude koelwater was na een tijd ook minder koud.

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: wasraat in eigen waspers

Bericht door roelof1945 » za 20 feb 2021, 19:03

Eindelijk verlost van gaatjes in mijn kunstraat tijdens het persen.
Ik heb een lucht gekoelde pers, als ik de waswafel er uit heb gehaald zet ik er een ventilator voor om te koelen dit werkt prima.
De begin temperatuur van de was is 80 graden bij de eerste 3 wafels daarna op 60 graden.
Wat ik nu verandert heb is alleen de hoogte aan de voorkant deze is 10mm hoger dan de scharnier kant.
Nu zijn de wafels dunner en zonder gaatjes.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten