honing smelten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Lau
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 21 aug 2005, 15:15
Aantal volken: 5
Locatie: zuid limburg
Contacteer:

honing smelten

Bericht door Lau » do 24 dec 2020, 13:41

hoe kan ik het beste een emmer honing vloeibaar krijgen? is er een apparaat/verwarming hier voor te koop ?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: honing smelten

Bericht door tomer » do 24 dec 2020, 14:17

Ik gebruik een weckketel en zet daarin de emmer honing au bain marie. De temperatuur niet te hoog instellen zodat de honing niet warmer wordt dan 40 graden. Na 2 dagen is de honing in de emmer volleding vloeibaar.
Ik heb ook al gehoord dat mensen een emmer in de oven zetten...dat moet je dan wel goed in het oog houden.
Je kan ook een oude koelkast of vrieskist ombouwen tot verwarmingskist met thermostaat.
Bijlagen
20201224_141135.jpg

Gebruikersavatar
wimke
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 02 dec 2018, 17:52
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Apis Mellifera Altena
Contacteer:

Re: honing smelten

Bericht door wimke » do 24 dec 2020, 14:29

Hoi, er zijn aperaten te koop.

ik ben echter nog al een doe het zelver en mijn oplossing is de volgende:
Men nemen een oude koelkast. (een kleine, zeg onderbouw) Daar boor je een klein gaatje in, daar doorheen een snoer met een stekker naar buiten in de koelkast monteer je een fitting aan het andere eind van het snoer voor een gloeilamp van 18 watt.

Emmer met gestolde honing in de koelkast deur dicht de stekker van het lampje in het stopcontact.
3/4 dagen later is je honing weer vloeibaar.
experimenteer zelf even met de wattage, ik kwam uit op 18 watt. als te temperatuur maar niet boven de 40 graden Celsius uit komt.
De bijen lezen onze boeken niet. :ugeek:
Groet, Wimke.

Vlieg naar mijn kanaal. :handgestures-thumbup: https://www.youtube.com/channel/UCy0MNZ ... 9MezxuC8kA

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: honing smelten

Bericht door Marcje » za 26 dec 2020, 00:34

Ook voor mij is dit nieuw en had nog een kluts hard geworden honing in een emmertje staan die ik verwarmde au bain marie
Het bovenste deel in het emmertje was smeuïg, en het onderste deel vol kristallen, ook dit begreep ik niet
Na het smelten op 37°C bleven er groot aantal kristallen op de bodem onveranderd....
Ik heb dan maar even geroerd, maar veel leverde dit niet op , is dit normaal of hoe op te lossen ?
Grtjs
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: honing smelten

Bericht door Eddy Geurtsen » za 26 dec 2020, 11:10

Een klusje waar je wel even mee bezig bent, maar waar je jarenlang plezier van zult hebben: Timmer een kistje waar een honingemmer ruim in past. Isoleer de binnenkant (tempex, pur-plaat of iets dergelijks).
Schaf je een digitale thermostaat aan, kosten ongeveer 60 euro. Koop een verwarmingselement, kosten ongeveer 10 euro. Sloop uit een oude computer de ventilator.
Monteer het verwarmingselement aan de binnenkant van de deksel met de ventilator erbij. Monteer het thermostaat aan de buitenkant van de deksel, met de voeler door een gaatje naar de binnenkant en koppel verwarmingselement, ventilator en thermostaat met elkaar.
Je kunt nu een emmer gekristalliseerde honing verwarmen, maar ook gekristalliseerde honing in potten.
Mijn kist is 40 x 40 cm en ongeveer 50 cm hoog, dus neemt niet zoveel ruimte in. Als je wat meer ruimte hebt, kun je hier natuurlijk ook de oude koelkast of diepvries voor gebruiken, maar zoveel ruimte heb ik niet.

peter h
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 13:15
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 48
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpse Kempen Belgie
Contacteer:

Re: honing smelten

Bericht door peter h » ma 28 dec 2020, 10:37

Ik gebruik daar een broedmachine voor.

Nu voor het vloeibaar maken. En in de zomer voor koninginnendoppen 😁
gr. Peter

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: honing smelten

Bericht door Eddy Geurtsen » ma 28 dec 2020, 14:42

Mijn thermostaat en verwarmingselement komen inderdaad van een firma voor onderdelen van broedmachines :D .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 64 gasten