Zelfgemaakte kasten - reclaimed hout

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Baru
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 06 jan 2021, 23:24
Imker sinds: 2021
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard,Buckfast
Contacteer:

Zelfgemaakte kasten - reclaimed hout

Bericht door Baru » wo 06 jan 2021, 23:42

Dag,

Onlangs een eigen einraumsbeute in elkaar getimmerd met het idee om eens iets anders te doen. Dubbellaagse kast, douglas buiten en ruw vuren binnen. Echter, te laat gerealiseerd dat ik de buitenomkasting ooit met fungicide heb behandeld. Immers, voordat ik het tot een kast maakte heeft dit hout al een 5tal jaartjes als bloembak gediend. Langlevend goedje dat fungicide, en helaas ongezond voor diertjes.

Strippen en vervangen door onbehandeld of gebeitst hout of los laten lopen? Gebruik van giftige producten is uiteraard verboden, maar slaat dit enkel op de oppervlakken die contact maken met de bijen? Geen enkel onderdeel van die oude en behandelde bekisting staat immers in contact met het nest of de honingruimte...

Groet,
B
You make your own paradise

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Zelfgemaakte kasten - reclaimed hout

Bericht door tomer » do 07 jan 2021, 01:00

Je hebt natuurlijk liever bijenkasten die niet giftig zijn voor bijen, zowel vanbinnen als vanbuiten. Maar de vraag is of deze fungicide behalve voor schimmels ook wel schadelijk is voor insecten. Is daar iets van beschreven?
Zoals je zelf al zegt, het is enkel de buitenkant en de bijen komen er niet veel mee in contact, enkel wanneer ze buiten over de kastwand lopen.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Zelfgemaakte kasten - reclaimed hout

Bericht door Tieme » do 07 jan 2021, 08:17

Bijen gebruiken gisten (schimmels) om stuifmeel voor te verteren. Misschien dat het niets uitmaakt, maar ik zou het uit voorzorg toch maar niet gebruiken.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Zelfgemaakte kasten - reclaimed hout

Bericht door Jaap v.Popering » do 07 jan 2021, 09:53

Ook een fungicide is na korte tijd uitgewerkt en zal geen invloed meer hebben op je bijenvolk .
Geïmpregneerd hout zou ik niet gebruiken .

vdiesveld
Berichten: 90
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

Re: Zelfgemaakte kasten - reclaimed hout

Bericht door vdiesveld » do 07 jan 2021, 13:41

Een groot aantal fungiciden wordt redelijk snel afgebroken, maar er zijn er een aantal die heel lang werkzaam blijven, met name de niet-systemische fungiciden en dat zijn nu juist de fungiciden die worden gebruikt om hout etc. te behandelen. Die werken preventief tegen schimmelvormig, daarom is het ook logisch dat die lang moeten blijven werken. Daar maken ze zelfs reclame voor.
En ja, sommige fungiciden zijn schadelijk. Voor bijen, daar zijn verschillende onderzoeken naar gedaan, maar vooral ook voor het aquatische milieu zijn de effecten op de lange termijn aanwezig.

Baru
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 06 jan 2021, 23:24
Imker sinds: 2021
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard,Buckfast
Contacteer:

Re: Zelfgemaakte kasten - reclaimed hout

Bericht door Baru » do 07 jan 2021, 19:56

Dag,

Al bedankt voor deze reacties!

Even verduidelijken: hout heeft reeds 5 tal jaar in weer en wind gestaan. Product waarmee behandeld werd is intussen vervallen, maar zou volgens label nog enkele jaren werkzaam.
Samenstelling: cypermethrine, propiconazol en tebuconazol. Breedspectrum dus zowel tegen schimmels als andere beestjes.

De effectiviteit tegen bijen lijkt me dus evident. Mijn "het loopt wel los" gevoel zit m echter in een paar afwegingen.

1/ geen contact binnen wegens dubbele laag
2/ contact buiten kan vermeden worden door kast te overschilderen
3/ bijen knagen bij mijn weten niet actief aan hout. De wespen hebben vorig jaar al gezellig aan het hout geknaagd en ik heb er geen dode gevonden. De buitenlaag lijkt dus alvast geen werkzame stof meer.te bevatten

Maar natuurlijk staan daartegenover de bezorgdheden

1/ leaching van de actieve stof in het broednest of honing door vochtig milieu aan binnenkant
2/ vergif is de dosis, maar hoeveel is teveel?


Groet,
B
You make your own paradise

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Zelfgemaakte kasten - reclaimed hout

Bericht door Fish » vr 08 jan 2021, 13:56

Oh ja, die cypermethrine is zwaar giftig voor bijen. Maar het verdwijnt in de zon. Het zal inmiddels wel uitgewerkt zijn.

Wat betreft je afwegingen, bijen knagen wel degelijk actief aan hout. Met name bij de opening/vliegplank, en zeker als het hout begint te rotten. Ik heb mijn bijen wel eens in een bevruchtingskastje van piepschuim, en dat vreten ze ook gewoon weg. Je hoort ze op een paar meter afstand continu knagen.

Ik zou de gok wel durven te nemen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten